تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

توضیح مرندی درباره باج ایران به عربستان/ آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد تا مانع توافق شود

محمد مرندی درباره صلح ایران و عربستان به واسطه چین توضیح داده و گفته کسانی که به میانجی‌گری چین انتقاد می‌کنند از برد ایران ناراحتند.

محمد مرندی

رویداد۲۴ محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده وزارت خارجه و کارشناس سیاست خارجی نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی در گفتگو با علی علیزاده در یک برنامه اینترنتی به نام «جدال» درباره توافق اخیر ایران و عربستان با میانجی گری چین توضیح داده و گفته هر وقت یک دستاوردی در این کشور داریم، دوستان جا می‌خورند و می‌مانند چه بگویند؛ بعد از چند روز هم شبهه ایجاد می‌کنند.

او گفته چند سال پیش حاج قاسم در فرودگاه بغداد به شهادت رسید بعدا از عادل عبدالمهدی شنیدیم که حاج قاسم قرار بود ۸ صبح با او درباره حرکت به سمت حل شدن مشکل ایران و عربستان دیدار و گفتگو داشته باشد. یعنی سعودی‌ها به دنبال کم کردن مشکلاتشان بودند وگرنه نامه به نخست وزیر عراق نمی‌نوشتند.

مرندی گفته آمریکا می‌خواست مانع این کار شود. نامه از طرف عربستان بود، ولی طرف ایرانی یعنی فرمانده نیروی قدس رفت بغداد ببیند چه می‌شود کرد. در ادامه دولت عراق هم سعی کرد میانجی گری کند و معاونین دبیر شورای عالی امنیت ملی دو طرف رفتند برای گفتگو.

مشاور تیم مذاکره کننده دولت رئیسی می‌گوید: ایران کار خوبی کرد که یک کشور دیگری را میانجی قرار داد. در درجه اول عراق خواست میانجی باشد. بعدا چینی‌ها از ایران درخواست کردند. ایران می‌دانست این میانجی گری برای چین خوب است و از طرفی از ایران هم چیزی کم نمی‌شود؛ بنابراین برای ایران برد بود. اما چون بعضی‌ها از برد ایران ناراحت می‌شوند، دنبال این هستند که یک برد را به یک باخت تبدیل کنند.

او گفته یکی از دلایلی که ایران ابتدا میانجی گری را به عراق سپرد این بود که این امتیاز را از غرب بگیرد... بعد هم که این امتیاز را به چین داد. از ابتدا مذاکره، چون امنیتی-سیاسی بود و توسط معاون دبیر شورای امنیت ملی انجام می‌شد... حالا بعضی‌ها می‌گویند چرا آقای باقری کنار گذاشته شد... هر موضوعی متولی خودش را دارد. از اول در مذاکره با عربستان، شورای عالی امنیت ملی در راس امور بود و این شبهه بیخودی بود که ایجاد کردند.

او به خبر وال استریت ژورنال درباره تعهد ایران به عدم حمایت از حوثی‌های یمن هم اشاره کرد و گفت اصلا چنین چیزی نیست و رابطه ایران با دوستانش در منطقه هیچ تغییری نکرده است... رسانه‌های غربی در تلاشند که دو کشور را در هفته‌های آتی در برابر هم قرار بدهند. 

مرندی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی انصارالله یمن را قربانی نکرده، گفت این توافق هیچ ربطی به نگاه و سیاست ایران در یمن ندارد بلکه به نظرم این‌ها حرف‌های تحریک‌آمیزی است که توافق بهم بخورد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
1
9
به نظر برعکس میاد !!
سید حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
0
اگر شما درست می گویید پس متن توافق هایی که انجام شده را منتشر کنید.
به دلایل زیر دروغ می گویید:
۱- این توافق با هماهنگی و اطلاع آمریکا انجام شده است و او هم برای حفظ منافع خود اجازه پادرمیانی چین را داده است و با چین معامله کرده است.
۲- چین برای حفظ منافع خود در خلیج فارس چه در عربستان و چه ایران با توجه به مناسبات اقتصادی با عربستان و حفظ منافع سرشار خود نیاز به خلیج فارس آرام دارد نه بخاطر جمهوری اسلام.
۳- عربستان بر منافع خود توافق کرده و باید آینده را دید.
۴- به اطمینان می گویم که در شرایطی که جمهوری اسلامی در ضعف از همه لحاظ (اقتصادی،سیاسی و نطامی) قرار داد و در جهان اتحاد بی‌سابقه برعلیه جمهور اسلامی شکل گرفته است امتیازات اضافه فراوانی به عربستان داده است.
۵-عربستان هم با این توافق به جهانیان نشان می دهد که در صورت حمله اسرائیل و آمریکا به جمهور اسلامی، جمهوری اسلامی تعهد می دهد که به عربستان حمله نکن و درصورتی که حمله شود جهانیان از عربستان دفاع خواهند کرد.همانند اکراین.
۶- جمهوری اسلامی هم با توجه به مسدود شدن اکثریت مطالبات دلاری خود در کشورهای عراق ،گرجستان(آخرین تامین کنندگان ارز) و مشکلات تامین ارز و همچنین مشکلات داخلی به این توافق نیاز مبرم داشته و شاید هم برای این توافق خواهش هم کرد باشد.
.
.
.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان