تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

مرعشی: اگر جمهوری اسلامی از برنامه حاکمیت یک‌دست عبور کند می‌توان وارد گفت‌وگو شد

دبیرکل حزب کارگزاران: جمهوری اسلامی سه بسته سیاستی نیاز دارد؛ یکی بسته سیاست خارجی که به نظر من آغاز شده است؛ دیگری یک بسته اقتصادی که بخشی از آن به روابط خارجی بر می‌گردد. در آخر یک بسته مشارکت‌جویانه در سیاست داخلی است. این سه بسته مکمل هم هستند و می‌توانند بهبودی در مسائل سیاسی و اجتماعی ایران را آغاز کنند تا منافع آن را مردم ببرند.

مرعشی: اگر جمهوری اسلامی از برنامه حاکمیت یک‌دست عبور کند می‌توان وارد گفت‌وگو شد

رویداد۲۴ جواد مرشدی: سال قبل هرچه بود گذشت، اما امسال، سالی است با دو انتخابات؛ یکی خبرگان و دیگری مجلس شورای اسلامی. امروز سالی مملو از معادلات سیاسی را آغاز کردیم و شاید از همین حالا چشم رای‌دهندگان به برنامه‌های گروه‌های سیاسی دوخته شده باشد. گروه‌هایی که هرچند درچند سال اخیر از صحنه به‌در شده‌اند ولی کماکان در پی نفع ملت هستند. گفت‌وگویی با «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران درباره آرایش نیروهای سیاسی در سال جدید پرداخته است.

آرایش نیروهای سیاسی اصلاح طلب و اصول‌گرا را در سال آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این موضوع یک مقدمه‌ای دارد که به سیاست‌های کلان بر می‌گردد و آن سیاست‌های رهبری است وتا سیاست‌های رهبری در سال جدید بیان و آشکار نشود اصلا نمی‌توان در مورد این آرایش حرفی زد. در این میان البته احزاب چاره‌ای ندارند و در آن چارچوب باید حرکت کنند.

یعنی شما چشم‌انداز آینده سیاسی مملکت را نمی‌توانید پیش‌بینی کنید؟

الآن دربخش سیاست خارجی و منطقه‌ای افق روشنی به‌وجود آمده است، آن هم با دو کار مهمی که در این دولت صورت گرفته است؛ یکی توافق ایران و عربستان در پکن و دوم آغاز همکاری‌های ایران با آژانس برای رفع ابهامات گذشته؛ علاوه بر این‌ها باید به فراهم شدن زمینه همکاری‌ها و پی‌گیری برجام هم اشاره کنم. درسیاست خارجی افق روشنی باز شده است و این به‌آن معناست که سال ۱۴۰۲ ایران در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی در شرایط جدیدی قرار می‌گیرد چرا که تمام تصمیمات مهمی را گرفته و دارد به آن‌ها عمل می‌کند و آثار آن نیز خیلی زود نمایان خواهد شد. به‌نظر من به زودی آثار آن را در اقتصاد خواهیم دید.

یعنی یک گشایش اقتصادی خواهیم داشت؟

می‌توان امیدوار بود که حداقل از تورم ۵۰ درصدی ۱۰ درصد کاسته شود، ولی در سیاست داخلی هنوز هیچ علامتی ظاهر نشده که بگوییم جمهوری اسلامی شکست حاکمیت یک‌پارچه را پذیرفته باشد. البته روشن است که این سیاست شکست خورده ولی هنوز آثار پذیرش آن آشکار نشده و اگر آثار پذیرش آن آشکار شود می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.


بیشتربخوانید: مرعشی: نارضایتی در ایران بالای ۷۵ درصد است/ اگر ناراضیان به خیابان بیایند، هیچ کس، حریف آن‌ها نمی‌شود

البته یک بحثی پیش آمده در مورد عبور مجلس از دولت سیزدهم، در این مورد چه نظری دارید آیا مجلس یازدهم از دولت سیزدهم عبور خواهد کرد؟

نه، من بارها گفته‌ام که نه این دولت و نه این مجلس در شان ملت ایران نیستند، چه با هم رفیق باشند و یا درگیر، تفاوتی نمی‌کند؛ این‌ها در شان ملت ایران نیستند. اگر در آینده شاهد باشیم که جمهوری اسلامی از برنامه شکست خورده حاکمیت یک‌دست عبور کرده، می‌توان وارد گفت‌وگو شد.

شما فکر می‌کنید در سال آینده مشکلات اصلی به چه نحو بروز خواهند کرد؟

به‌طورکلی حوادث ۱۴۰۱ که بسیار برای کشور پرهزینه بود حکم می‌کند در عرصه سیاسی، اصلاحات ساختاری هم در حوزه بین‌الملل و هم منطقه به‌عمل بیاوریم؛ همان‌طورکه گفته شد خوشبختانه شروع شده است. در حوزه اقتصادی نیز برنامه موفقی باید تدوین کنیم تا بتواند تورم را کاهش دهد و رشد اقتصادی را بالا ببرد و بهبودی در اقتصاد آغاز شود. ضمن این‌که یک بسته سیاست داخلی هم می‌خواهیم تا مشارکت محور باشد و مردم را به صحنه سیاسی برگرداند و فاصله بین حاکمیت و مردم را کم کند. این‌ها نیاز واقعی کشور است.

می‌توانیم امیدوار باشیم که نظام درصدد تدوین راه حلی امیدآفرین برای مردم است؟

باید جمهوری اسلامی ایده مشارکت حداقلی با نتیجه قابل پیش‌بینی را کنار بگذارد و دنبال مشارکت حداکثری با خواست مردم باشد. جمهوری اسلامی سه بسته سیاستی نیاز دارد؛ یکی بسته سیاست خارجی که به نظر من آغاز شده است ؛ دیگری یک بسته اقتصادی که بخشی از آن به روابط خارجی بر می‌گردد. در آخر یک بسته مشارکت‌جویانه در سیاست داخلی نیاز دارد. این سه بسته مکمل هم هستند و می‌توانند بهبودی در مسائل سیاسی و اجتماعی ایران را آغاز کنند تا منافع آن را مردم ببرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسین مرعشی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
China
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
تكرار حرفش اين است كه سهم كارگزاران را بايد بدهيد.
اينهمه ثروت، اينهمه حرص، اينهمه اختلاف بس نبود؟ اي مديران فرتوت ثروتمند؛ به ما بگوييد كي ميخواهيد بازنشسته شويد ؟!!
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
شما هم نگران مردم نیستید،نگران سهمتون از قدرت هستید.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
شما از شعارهای این ۶ ماه اینو استنباط کردی که باید بیان با شما اصلاح طلبها آشتی کنن تا همه چی گل وبلبل بشه ،برو جانم اگه اوضاع اقتصادی بهبود پیداکنه همه شلوغیها میخوابه
محمدرضا کیانفر
|
United States of America
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
2
.
حسین مرعشی اصلاح‌طلب گفت: در انتخابات سال 96 نباید از روحانی حمایت می‌کردیم.

آقای مرعشی،
سال 96 هیچ گزینه‌ای بهتر از روحانی نداشتید اشتباه شما در سال 88 بود که خودتان شهامت کاندیدا شدن نداشتید از موسوی حمایت کردید و در اثر آن تمام نیروهایتان سلاخی شدند.
چون گنج نهان کن غم پنهانی‌ی خویش، منما به کسی بی سروسامانی‌ی خویش.
جمعیت خاطر خود ار می‌طلبی، با غیر خدا مگو پریشانی‌ی خویش.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
نظرات شما
پیشخوان