تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

عباس عبدی: الزام حقوقی به رعایت حجاب شرعی غیرممکن است/ وارد فاز جدیدی شدیم

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:مهم‌ترین خبر در این دو هفته بالا گرفتن مساله حجاب است. موضوعی که پس از اعتراضات پاییز، ابعاد مهم‌تری پیدا و حکومت را با یک چالش مهمی مواجه کرده است.

عباس عبدی: الزام حقوقی به رعایت حجاب شرعی غیرممکن است/ وارد فاز جدیدی شدیم

رویداد۲۴ عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: مهم‌ترین خبر در این دو هفته بالا گرفتن مساله حجاب است. موضوعی که پس از اعتراضات پاییز، ابعاد مهم‌تری پیدا و حکومت را با یک چالش مهمی مواجه کرده است.

چالشی که نه می‌تواند آن را حل کند و نه می‌تواند آن را از وضعیت چالشی خارج کند و تمامی اقداماتی که درباره آن انجام می‌دهد نیز واجد نوعی تناقض است. چون این روش‌ها از یک سو حل آن را سخت می‌کند و از یک سو ابعاد چالش را ارتقا می‌دهد و این منشأ ناآرامی است.

در این موضوع با پدیده زشت ماست‌پاشی و پیش از آن بیانیه چند پهلوی وزارت کشور وارد فاز جدیدی شدیم.

طرفداران حجاب اجباری توجه ندارند که مجموعه گزاره‌های آنان در دفاع از اجباری یا قانونی بودن این رفتار‌ها به بن‌بست رسیده و همین بن‌بست است که کار را به این مرحله رسانده است؛ بنابراین ادامه آن سیاست‌ها نیز گره این مساله را پیچیده‌تر می‌کند.

در این باره سخنان زیادی می‌توان گفت، ولی یک مساله قطعی است و تا هنگامی که حکومت نخواهد آن را بپذیرد هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد. اینکه قانون کنونی غیر قابل اجرا است. الزام حقوقی به رعایت حجاب شرعی غیرممکن است. به همین علت هم در روز میلیون‌ها بار نقض می‌شود و از قدیم هم می‌شده است و هیچ اقدام قانونی (و نه غیرقانونی مثل گشت ارشاد) صورت نمی‌گرفته است. این‌ها را هم توطئه خارج ندانید؛ همه ریشه داخلی دارد.

پس گام اول باید حذف الزام «حجاب شرعی» باشد این جزو اختیارات مردم است. در مرحله بعد باید برای حفظ نظم که منطقی متفاوت با حجاب شرعی دارد، گفتگو کرد و راهی را پیدا کرد که مورد تأیید جامعه و زنان باشد. راه دیگری وجود ندارد. ماست‌پاشی و عصبانیت فرد ضارب، محصول چنین بن‌بست‌هایی است. تنها و روان خود را در مواجهه با حجاب زنان خسته و رنجور نکنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
2
6
حتی اگر فرض کنیم حجاب یک الزام شرعی باشد چون جریمه نقدی حتی زندان مجازات شرعی نیست اساسا نمی تواند مجازات یک مسئله شرعی باشد اصطلاحا گفته می شود این علما این چیز بی ربط را از تمبون شان در آوردند.
عبدالله هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
1
0
آقای عبدی حرف زدن و ماست مالی کردن خیلی راحته, و اکثر سخنان شما و مخالفان حجاب قانونی و شرعی خداوند و عفاف جامعه پاک دختران و مادران آینده سرزمین ایران عزیز ، نه اجباری و ه حکومتی است بلکه لازمه یک ملت بزرگ و خانواده عظیم ایرانی اسلامی و‌کل بشریت است و خداوند هم دستوراتی در قرآن فرموده اند که برای رفاه و سلامتی کانون خانواده باید رعایت شود. شما و امثال شما با سواد ها و روشنفکران اگر دنبال بی حجابی نیستید فقط مخالفت نکنید و . حرف نزنید و راهکاری اگه بلد هستید بسم‌الله بفرمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
2
آقایون حکومنی اگه از عده ای میترسیدکه حجاب رو آزاد کنید بزاریدش همه پرسی
دیگه هیچکس مواخذه هم نمیشه و زیر سوال نمیره که چرا حجاب آزاد شد
منتها بشرطی که رفراندوم حقیقی باشه
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
1
0
مگر جامعه زنان ایران همگی خانمهای 50ساله به بالا می باشند که چنین قانون‌های رااعمال میکنید برادران خودتان خانواده دارید شرایط جوانان راهم درک کنید عاقل نشود آنکه نشد غرق فسادتاکرم نخورد دندان طلائی نشود! بخدا همین جوانان بعداز گذرا جوانی چنان مذهبی می‌شوند که شماها که سهل است هیچ کس باورنخواهدکرد که این مسن امروز جوان دیروزبوده است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان