تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا سردار حاجی زاده در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی تقصیر داشته است؟

حکم شلیک به هواپیمای اوکراینی این هفته صادر شد اما برخی از خانواده‌های قربانیان معتقدند مسئولان اصلی حتی تعقیب هم نشدند. اشاره آنها به سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه است، اما آیا سردار حاجی زاده در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی تقصیر داشته است و باید به دادگاه احضار می‌شد؟

سردار حاجی زاده

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: پس از حدود سه سال بررسی، احکام پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی صادر شد و متهم ردیف اول پرونده به ۱۳ سال حبس محکوم شد. این فرد که در گزارش قوه قضاییه نامش برده نشده، به عنوان فرمانده سامانه دفاعی «تور ام.یک» که همان سامانه شلیک موشک به سمت هواپیما بوده، معرفی شده است. در دادنامه صادرشده برای متهم آمده فرمانده سامانه دفاعی «تور ام.یک»، «برخلاف دستور پست فرماندهی» و «بدون اخذ مجوز» و در نتیجه مغایر با دستورالعمل‌های مربوط، اقدام به شلیک دو فروند موشک به سمت هواپیمای اوکراینی پرواز PS752 کرده است.

این حکم که با سه سال تاخیر صادر شده از سوی افکار عمومی مورد سوال قرار گرفته است. بسیار از مردم بر این باورند زمانی که احکام معترضان پاییز ۱۴۰۱ در کمتر از سه ماه صادر و در مواردی حکم اعدام افراد اجرا شده چرا دادگاهی که در نهایت به محکومیت دم‌دستی‌ترین متهم پرونده رای داده باید سه سال طول بکشد. اما مهمتر از افکار عمومی، نظر خانواده جانباختگان حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی است. برخی اعضای خانواده جانباختگان در گفتگو با رسانه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که از حکم راضی نیستند.

رویداد۲۴ برای روشن شدن نظر خانواده جانباختگان با پدر میلاد نهاوندی جوان ملایری که در حادثه سقوط هواپیمای ps۷۵۲ جانش را از دست داد گفتگو کرده است. قاسم نهاوندی اعلام کرده از این حکم راضی نیست و به زعم خانواده جانباختگان، متهمان اصلی که قرار منع تعقیب گرفته‌اند باید دادگاهی شوند. قاسم نهاوندی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفته می‌خواستیم مدیران و کسانی که عملیات آن شب را هدایت کرده‌اند، مجازات شوند، چون ما هم می‌دانیم بالاخره یک کسی هم بوده که شاسی شلیک را فشار داده است. این‌ها فقط به این فرد پیله کرده‌اند».

به گفته نهاوندی از سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و چند مقام دیگر شکایت شده اما برای آنها قرار منع تعیقب صادر شده است: «خانواده‌ها در چند مرحله شکایت کرده‌اند، ولی وقتی قرار منع تعقیف صادر می‌کنند معنی‌اش چیست؟ قرار منع تعقیب جوابی بود که در واکنش به شکایت خانواده‌ها به ما دادند. الان هم خانواده‌ها راضی نیستند، چون چیزی که ما می‌خواستیم اتفاق نیفتاده است.»

محسن اسدی‌لاری پدر دو تن از جانباختگان حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی هم به روزنامه هم‌میهن گفته از سردار حاجی زاده شکایت کرده‌اند و شکایت در حال رسیدگی است. او گفته «مشخصا آقای حاجی‌زاده شکایت کردیم و در حال رسیدگی است. گرچه درباره آن هم امیدی نداریم، اما در تفهیم اتهامات اولیه گفته که ایشان بود، نکات بسیار مهمی را استخراج کردیم که تناقضاتی با آنچه تاکنون اعلام شده بود، دارد. ما دنبال این موضوع هستیم تا زمانی که نفس و توانی داشته باشیم.»


پدر میلاد نهاوندی: جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی را شهید نامیدند تا ما سکوت کنیم/ همه تقصیر را به گردن یک نفر انداخته‌اند


آیا سردار حاجی زاده در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی تقصیر داشته است؟

به گزارش رویداد۲۴ آنچه مورد مناقشه خانواده جانباختگان حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی است، قرار منع تعقیب برای تعدادی از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی است. امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضا سه روز بعد از حادثه مقابل دوربین صدا و سیما حاضر شد و قصور را برعهده گرفت و گفت «گردن ما از مو باریک‌تر است و اشتباه‌مان را می‌پذیریم.» با این‌حال عجیب آنکه با وجود پذیرش خطا توسط آنها، همه فرماندهان مافوق فرمانده «تور ام‌یک» قرار متع تعقیب گرفته‌اند که این موضوع مورد انتقاد خانواده‌ها قرار گرفته است.

اما به لحاظ حقوقی سوال این است که اگر یک مامور در جایی خطایی کرده باشد، همه فرماندهان باید پاسخگو باشند؟ آیا واقعا سردار حاجی‌زاده می‌تواند تا جزیی‌ترین مسائل مربوط به زیرمجموعه خود را نظارت کند و از آن آگاه باشد؟ آیا اساسا چنین چیزی ممکن است؟

در شرح اتهامات متهم ردیف اول در دادنامه منتشر شده توسط قوه قضاییه آمده که «براساس دستور عملیاتی مربوطه، سامانه در حالت آتش‌محدود بوده و شلیک موشک بدون کسب اجازه از سوی پست فرماندهی، مجاز نبوده است.» همچنین بنا به محتوای دادنامه «وضعیت آماده‌باش ث ۳ اعلام شده لزوما به معنی وضعیت قرمز در منطقه نبوده، تا آتش به اختیار بودن یا مجاز بودن شلیک در آن شرایط قابل پذیرش باشد»

با همه این احوال دادگاه تشخیص داده رفتار فردی که به صورت «آتش به اختیار» دو موشک به سمت هواپیما شلیک کرده «ناشی از جهل به موضوع و تصور اشتباه از هدف کشف شده» بوده است و لذا به اتهام مباشرت در قتل شبه‌عمد سرنشینان هواپیمای اوکراینی به تحما سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. ده سال مابقی حکم متهم ردیف اول به واسطه گستردگی آثار و تبعات اقدام او بوده است.

یک دیدگاه معتقد است نمی‌توان از فرماندهان مافوق انتظار داشت تا از جزیی‌ترین مسائل زیرمجموعه خود آگاه باشند و بر آن نظارت کنند. دادگاه درباره سردار حاجی‌زاده چنین نظری داشته و معتقد است خطا مربوط به دیگری بوده و ارتباطی به سردار حاجی‌زاده نداشته که بتوان او را به دادگاه کشاند؛ چنانچه در مورد این پرونده در دادنامه تاکید شده که «فرمانده تور ام یک به صورت آتش به اختیار و سرخود اقدام به شلیک کرده است.»

به گزارش رویداد۲۴ این دیدگاه به ماده ۲۷ قانون مجازات جرائم نیرو‌های مسلح استناد می کند که می گوید «هر نظامی که براثر بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا سهل‌انگاری یا عدم رعایت نظامات دولتی موجب افشاء اطلاعات و تصمیمات یا فقدان یا از بین رفتن اسناد و‌مدارک» شود با توجه به طبقه‌بندی اسناد افشاء شده محکوم خواهد شد.

دیدگاه دیگری وجود دارد که اقدام فرمانده تور ام وان را در چهارچوب اطاعت از مافوق و در نتیجه غیر قابل سرپیچی می داند. بر اساس ماده ۳۷ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح «هر نظامی که اوامر فرماندهان یا روسای مربوط را لغو نماید» محکوم می‌شود. تبصره ب این ماده می گوید «اگر مخالفت با اوامر در ناحیه‌ای است که در آن حالت جنگی یا محدودیتهای ضروری اعلام شده و آن مخالفت مربوط به امور جنگی یا مقررات حالت محدودیت‌های ضروری باشد درصورتی که عمل او موجب اخلال در نظام (بهم خوردن امنیت کشور) و یا شکست جبهه اسلام باشد» به مجازات محارب والا به حبس از دو تا ده سال محکوم خواهد شد. 

بنابراین کسانی که معتقدند دستور شلیک از بالا صادر شده بوده می‌گویند فرمانده سامانه «تور ام‌وان» اساسا اختیار سرپیچی از دستور را نداشته چرا که در صورت سرپیچی به دو تا ده سال حبس محکوم می شده است.

دیدگاه دیگر اما معتقد است در صورت بروز حادثه، مخصوصا در مسائل نظامی همه فرماندهان نقش دارند. چنانچه وکلا و خانواده‌ها نیز در دادگاه به همین مسئله استناد کرده‌اند. ماده ۶۸۸ آیین دادرسی جرائم اشخاص حقوقی در قانون مجازات جرائم نیرو‌های مسلح اعلام کرده «هر گاه دلیل کافی برای توجه اتهام به اشخاص حقوقی وجود داشته باشد، علاوه بر احضار شخص حقیقی که اتهام متوجه اوست، با رعایت مقررات مربوط به احضار، به شخص حقوقی اخطار می‌شود تا مطابق مقررات نماینده قانونی یا وکیل خود را معرفی کند.»

همچنین بر اساس ماده ۶۹۰ قرار ممنوعیت انجام بعضی از فعالیت‌های شغلی که زمینه ارتکاب مجدد جرم را فراهم می‌کند در صورت وجود دلیل کافی دایر بر توجه اتهام به شخص حقوقی برای او توسط دادگاه صالح صادر خواهد شد. بر اساس ماده ۶۹۴ «در صورتی که شخص حقوقی دارای شعب یا واحد‌های زیرمجموعه متعدد باشد، مسؤولیت کیفری تنها متوجه شعبه یا واحدی است که جرم منتسب به آن است. در صورتی که شعبه یا واحد زیرمجموعه بر اساس تصمیم مرکزیت اصلی شخص حقوقی اقدام کند، مسئولیت کیفری متوجه مرکزیت اصلی شخص حقوقی نیز می‌باشد.»

از طرفی ماده ‌ ۹ قانون به کارگیری سلاح توسط مأموران نیرو‌های مسلح در موارد ضروری به شرایطی مأمورانی اشاره کرده که که آموزش کافی در مورد سلاحی که در اختیار آنان گذارده شده است ندیده‌اند. با توجه به اشاره دادنامه به جهل فرمانده تور ام‌وان و همچنین خطای عجیب او در عدم تشخیص هواپیما از موشک و شلیک دو موشک برای سرنگونی به جای یکی، احتمالا این فرد را می توان در زمره افرادی قرار داد که آموزش درست استفاده از سامانه را ندیده است.

این ماده قانونی می گوید «در‌صورتی که مأموریتی به این قبیل افراد محول شود فرمانده مسئول عواقب ناشی از آن خواهد بود مشروط بر این که مأمور در حدود دستور فرمانده اقدام‌کرده باشد.» اگر چنین فرضی درست باشد، باید گفت که فرمانده یعنی سردار حاجی‌زاده به عنوان فرمانده کل و مستقیم اتفاقات زیرمجموعه خود مسئول عواقب ناشی از خطای مامور خود در سامانه تور ام‌وان است.

خانواده‌های قربانیان بر اساس همین استدلال گفته‌اند که سردار حاجی‌زاده نیز باید در دادگاه حاضر می‌شد. همچنین برخی گفته‌اند او به عنوان فرمانده هوافضای سپاه باید مشمول ماده ۵۵ قانون مجازات نیروهای مسلح شود. بر اساس ماده هر نظامی که با اقدام خود «موجبات بدبینی مردم را نسبت به نیرو‌های مسلح فراهم سازد» به حبس از دو ماه تا یک‌سال محکوم می‌شود.

شلیک به هواپیمای اوکراینی

آیا حکم دادگاه علیه فرماندهی که به هواپیمای اوکراینی شلیک کرد، عادلانه بود؟

اتفاقی که افتاده این است که مامور نظامی به کوتاهی در انجام وظیفه‌اش متهم و بر همان اساس به حبس محکوم شده است. یکی دیگر از موارد مورد اعتراض خانواده‌ جانباختگان حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی این است که چرا خاطی به اعدام محکوم نشده یا دست‌کم حبس بیشتری نگرفته است.

بر اساس قانون مجازات جرائم نیرو‌های مسلح می‌گوید اگر مامور نظامی به طور عمدی در انجام وظیفه خود کوتاهی کند یا به نحو احسن انجام ندهد بسته به نوع تخلف مجازات خواهد شد. قانونگذار در ماده ۷۸ قانون مجازات جرائم نیرو‌های مسلح این موضوع رو مورد اشاره قرار داده و گفته است: «چنانچه اعمال فوق موجب شکست جبهه اسلام یا تلفات جانی گردد به‌مجازات محارب محکوم می‌شود و در صورتی که موضوع به امور جنگی یا مسائل امنیت داخلی یا خارجی مرتبط باشد به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.»

بنا بر ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی مجرمی که محارب بودن او احراز شده باشد مجازاتش یکی از چهار مجازات اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و تبعید است.

بر اساس ماده ۴۱ قانون مجازات نیروهای مسلح «هر نظامی که در حین خدمت یا مأموریت برخلاف مقررات و ضوابط عمداً مبادرت به تیراندازی نماید» علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود و درصورتی که تیراندازی «منجر به قتل یا جرح شود» علاوه بر مجازات مذکور، حسب مورد به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.

در مورد هواپیمای اوکراینی، مامور نظامی از انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و این کوتاهی به تلفات جانی منتهی شده است. برخی خانواده‌های قربانیان با نگاهی سختگیرانه گفته‌اند این اقدام عمدی بوده پس باید مجازات محارب برای مامور صادر شود، اما او مامور به مشارکت در قتل شبه‌عمد متهم به ۱۳ سال حبس محکوم شده است.

به نظر می‌رسد عمدی خواندن ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی بسیار سختگیرانه باشد، چه اینکه تصور شلیک عمومی یک مامور نظامی که قاعدتا مشغول حراست از امنیت کشور است، خیلی بعید به نظر می‌رسد بنابراین سناریوی خطای سهوی و اشتباه گرفتن هواپیما با موشک، منطقی‌ترین احتمالی است که در این مورد وجود دارد. با توجه به اینکه جزییاتی از پرونده در دست نیست، به قطعیت نظر دادن درباره این مسئله کمی دشوار است اما یک نکته را می‌توان به قطعیت گفت؛ و آن اینکه پنهانکاری در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی و همچنین محرمانه کردن جزییات دادگاهی که برای افکار عمومی اهمیت داشت در کنار صدور قرار منع تعقیب برای فرماندهان مافوق، همگی دست به دست هم داد تا فضای پرشائبه‌ای ایجاد شود که بخشی از افکار عمومی حکم صادره برای حادثه هواپیمای اوکراینی را نپذیرند.

حقیقت آن است که خود فرمانده هوافضا مسئولیت این فاجعه را برعهده گرفته و پذیرفته قصور بر عهده اوست، اما دادگاه در اقدامی عجیب حتی او را احضار هم نکرده است. فارغ از اینکه سردار حاجی‌زاده خطاکار است یا واقعا اطلاعی از ماجرا نداشته است (چنانچه در آن زمان اصلا تهران هم نبوده است)، بهتر بود برای او تقدسی در نظر گرفته نمی‌شد و همچون همه شهروندان کشور مقابل قانون یکسان دیده می‌شد و دست‌کم در دادگاه روایت ماجرا از زبان او شنیده می‌شد، اما همین تصمیم ساده هم گرفته نشد تا بخشی از افکار عمومی و مهمتر از آن بخشی از خانواده قربانیان، همچنان روی نام سردار حساسیت پیدا کنند و تقصیر را متوجه او بدانند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۷
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
61
25
در این موضوع مسئله خیلی مربوط به آقای حاجی زاده نمیباشد بلکه باید مسئولینی که وظیفه داشتند آسمان ایران را کلیر کنند و پروازها را ممنوع کنند و نکردند باید محاکمه شود و ارتباط دادن موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی به آقای حاجی زاده رد گم کردن است و انحراف از موضوع
پاسخ ها
ناشناس
| Colombia |
۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
با سلام
متهم اصلی اين پرونده‌ فرمانده کل سپاه، رئیس ستاد مشترک ارتش‌ و علي الخصوص سردار شمخانی بعنوان دبیر شورای ملي امنیت کشور میباشد حاجی زادهٔ در رده‌های پایین اتهام میباشد
Tttt
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
اونی که کل فرماندهان عالی رتبه را مقصر دانسته ومنافقانه نظر میدهد .آیا درمورد هواپیمایی که آمریکا زد و390نفرا بی گناه درآبهای خلیج فارس شهید کرد وامریکا نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه مدال هم داد نظری نداره .مرگ انسانها دردناک است وخوب نیست ولی دراین موضوع به نظرم دولت روحانی مقصر است چون باید اجازه هیچ پروازی صادر نمی شد چون قبلا می دانستندشب پایگاه آمریکایی زده خواهد شد وامکان جواب آمریکا خیلی زیاد است .به نظرم فرماندهان ارشد یاحتی اون ماموری که دکمه شلیک رازده دراون شرایط حساس چاره ای نداشته .اگر اینجوری توهین کنیم فردای جنگ هیچ نظامی جرات. شلیک حتی یک گلوله را نخواهند داشت
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
51
16
در این موضوع مسئله خیلی مربوط به آقای حاجی زاده نمیباشد بلکه باید مسئولینی که وظیفه داشتند آسمان ایران را کلیر کنند و پروازها را ممنوع کنند و نکردند باید محاکمه شود و ارتباط دادن موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی به آقای حاجی زاده رد گم کردن است و انحراف از موضوع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
منشي حاجي زاده، خوبي؟ چه خبرا؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
اتفاقایکی از ۴ مسئول اصلی به لحاظ ایجاد شرائط غیر امن برای پروازها ایشون هستن .واگر به مصاحبه ایشون پس از اعلام سرنگونی پهباد امریکایی در خلیج فارس مراجعه شود خواهیم دید که ایشون اعلام کردپدافند هوایی منطقه آتش به اختیار شلیک کرده ومورد تشویق و....قرار گرفته،یعنی عر عامل پدافند به ظن شلیک به هر پرنده ایی در زمان تقریبا جنگی همین احساس رو درخودش خواهد داشت.پس در دراز مدت ونوع توجیه زیر دستان نیز مقصربوده اند
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
21
75
بله او مقصر و مسبب جان همه کشته شدگان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
توکدوم کشورکه ازاین اتفاق افتاده که فرمانده کل مقصرشناخته شده.اینوبخاطرسیاسی کاری توایران میزنند درضمن باپرداخت دیه همه جاپرونده بسته میشه چون عمدی درکارنبوده.ولی ایران بایدباکشورهای دیگه فرق کنه وقتیکه خوداکراین به عمدهواپیمای اندونزیایی روسرنگون کرده ولی هنوزهیچکس بهش فشار نیاورده.وپرونده اش بازهست.کی بایدجواب بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
9
82
می پرسند آیا فرمانده باید تا جزیی‌ترین مسائل مربوط به زیرمجموعه خود را نظارت کند و از آن آگاه باشد؟ آیا اساسا چنین چیزی ممکن است؟ تا آنجائیکه یادمان است در دادگاههای اول انقلاب از ژنرالهای شاه این انتظار می رفت که تا جزئی ترین مسائل نظارت داشته باشند ومسئول وپاسخگو شمرده می شدند اما درمورد خودی ها بنظر می رسد رویه فرق کرده است درمورد استدلال هایی که گفتید هم عرض کنم اگر بنا بود در دادگاههای حکومت اسلامی استدلال پذیرفته شود خود خلخالی باید ده بار اعدام می شد ولی نشد پس خودتان را خسته نکنید
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
6
50
هواپیمای اوکراین
تحت امر
دستتور فرمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
عمدی نبوده.فقط دیه بایدپرداخت بشه.مثل تصادف یک اتوبوس.پس وزیر راه بایدمحاکمه بشه
شهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
19
77
صددرصد مقصر است اما هیچگاه احضار نمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
13
75
منتظر اجرایه عدالت بودن و درست عمل کردن از این حکومت مثل اینست که بگویید خورشید از مغرب طلوع میکند پس خودتان راخسته نکنید واگذار کنید به خدا و روز حساب ......
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
دقیقا - آنهم وقتی پای یک سردار سپاهی یا یک مقام اطلاعاتی باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
آخه احمق آلبانی نشین چندین بار مانند این مسئله اتفاق افتاده یک نمونه بیار که یک نفر نظامی هم باز خواست بشه نمونه بارز اون زدن عمدی ایرباس توسط سگ آمریکایی و دادن مدال به فرمانده آمریکایی بود چرا برا اون لالی
Tttttt
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
هواپیمایی که آمریکا زد چی نظری نداری منافق. کوردل
رویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
10
34
حاجی زاده صد در صد مقصره
پاسخ ها
Tttt
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
احمقی که چنین نظری داری منافق ..مقصر دولت روحانی است آسمان باید بسته می شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
به خرگفتن خرترا زتوچیه گفت گاوحالااونیکه حاجی زاده رامقصرمیداندیپاازخرجلولتراست
تقی.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
21
65
کل مسئولین سپاه مقصرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
70
8
حالااتفاقی بوده که افتاده .صلوات بفرستین.والله
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
چه وجدان بیداری مرحبا برشما!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
حالا تو هم اتفاقی لال بشی بد نیست!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
اگه خانواده خودت هم توی همون هواپیما کشته شده بودند باز هم همین حرف رو میزدی!؟ به قول معروف مرگ خوبه ولی برای همسایه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
هرکسی حال واحوال تورو داشت همین حرفو میزد خدایا این تجربه وحشتناک برای هیچ کسی نیار
مهدی نیک پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
13
60
به هر حال ایشان باید مثل مقامات ژاپنی که بسیار مسئولیت پذیر هستند در این حالت خودشان خودشان را به مجازات میرساندند ( خودکشی میکردند) تا دیگر هیچ حرف و حدیثی باقی نماند .
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
نیک پور اون ژاپنی مثل تو بی خداهست وخودکشی رو گناه نمیدونه.درضمن کجای دنیافرمانده کل یک وزارتی مجرم شناخته شده.خوداکراین چرا هواپیمای اندونزیایی رو عمدی باپدافند زدن وجوابگو هم نیستند
آریوبرزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
نیک پور جان چه دل خجسته ای داری!
این موجودات رو با مقامات ژاپن مقایسه میکنی!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
آریو ، تو و نیکپور اگر خیلی غیرت دارین برین دخیل ببندین به در سازمان ملل که ارباباتون فقط بابت زدن عمدی ایرباس ایرانی 290نفر رو شهید کرد فقط یه عذر خواهی ساده کنه دادگاهی هم نخواستیم یا بابت کشتن عمدی نه میلیون ایرانی توسط انگلیس خبیث عذر خواهی کنند ، در ضمن ما بابت داغدار شدن هموطنان واقعا داغدار شدیم ولی وحوشی مثل شما دنبال بهانه اید تا نخبه های کشورتان رو که دهن اربابانتان رو سرویس کردن بزنید
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
7
23
آقای حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران ومسئول اتفاقات هوا فضای کشور است.
شلیک موشک به هواپیمای مسافربری یک برآورد و محاسبه نظامی کاملآ اشتباه بوده و در این امر سلسله مراتب فرماندهی مسئول هستند بخصوص فرمانده کل که جناب آقای حاجی زاده هستند.
داریوش نوروزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
7
25
پیشاپیش از طریق دولت عراق با آمریکا هماهنگ شدند که نقشه سوله های خالی را بدهید از ترس رفتار پیش بینی نشده ترامپ و آبروی آمریکا جهت جلوگیری و انحراف افکار مجامع بین المللی و رضایت ترامپ با خود زنی به هواپیما دنیا را در ابهام فرو بردند و با سکوت آنرا اقدام تلافی جویانه از سوی آمریکا و غیر اخلاقی نشان دادند ...ملت میدانند که سی سال است رژیم ما عامل تولید بحران و جنگ در خاورمیانه برای فروش سلاح های آمریکاست و از طرفی نماهنگ رژیم ضدیت با آمریکاست ... همانگونه که در جنگ هشت ساله اسرائیل حامی استراتژیک و عامل ارسال سلاح و قطعات و تجهیزات بود و اما .. مرگ بر اسرائیل و..... قصه پوسته سیاست تا هسته آن .. و در آخر این بنده خدا ژنرال نیست همان شبان و قصه سلطان مرغ دزد
داریوش نوروزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
6
15
پیشاپیش از طریق دولت عراق با آمریکا هماهنگ شدند که نقشه سوله های خالی را بدهید از ترس رفتار پیش بینی نشده ترامپ و آبروی آمریکا جهت جلوگیری و انحراف افکار مجامع بین المللی و رضایت ترامپ با خود زنی به هواپیما دنیا را در ابهام فرو بردند و با سکوت آنرا اقدام تلافی جویانه از سوی آمریکا و غیر اخلاقی نشان دادند ...ملت میدانند که سی سال است رژیم ما عامل تولید بحران و جنگ در خاورمیانه برای فروش سلاح های آمریکاست و از طرفی نماهنگ رژیم ضدیت با آمریکاست ... همانگونه که در جنگ هشت ساله اسرائیل حامی استراتژیک و عامل ارسال سلاح و قطعات و تجهیزات بود و اما .. مرگ بر اسرائیل و..... قصه پوسته سیاست تا هسته آن .. و در آخر این بنده خدا ژنرال نیست همان شبان و قصه سلطان مرغ دزد
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
25
4
چطور پزشکان بیمه مسولیت دارند باید سربازان وطن نیز که عمد در کار ندارند بیمه مسولیت داشته باشند زیاد کش ندهید رخداد تلخی بود که اتفاق افتاد باید سعی شود تکرار نشود و در مواقع جنگ و درگیری ایمنی مطلق وجود ندارد و باید فضا اسمان کشور نیز از هواپیما ی مسافری خالی باشد و دروغ خبر نداد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
8
43
همشون با هم در این شلیک مرگبار دست داشتند.
مینو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
6
24
خدا لعنتشون کنه اگر مجازات میشدن اینهمه حق خوری ٫این همه ظلم ٫نداشتیم واقعا متاسفم بحال مسئولین میسپارم بخدااااااااا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
3
42
بیادداشته باشیم روز قیامتی هم هست
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
25
1
چه عجب بعنوان نوبر، شما از کلمه استفهام «آیا» در تیتر و طالع مطلبتون استفاده کردید!
حالا که دیدید استفاده نوبرانه از «آیا» چندان هم کشنده نیست بد نیست در موارد عدیده و الزامی دیگه هم از آیا استفاده کنید.
گرچه با استفاده بیشتر از «آیا» باید قید استخدام در شبکه‌های زردتر مثل منواسرائیل و سعودی‌اینترنشنال و توانا و فلان وایر و... رو بزنید و ضرر مالی رو تحمل کنید اما در عوض به آینده بهتر مردم و کشور کمک میکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
ای منافق چطور به خودت اجازه دادی درباره شبکه کشور دوست و برادر سعودی همچین حرفی بزنی!!!؟
ه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
7
23
قطعا مقصراست و باید محاکمه و اعدام گردد.
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
4
25
قاعدتاً مسوول باید جوابگو باشد البته در دنیا اینطور است ولی متاسفانه در ایران نه کسی جواب میخواددددددد نه کسی جواب میده
چطوری خوابش می بره خدا داند
مصبب قتل بیش از صد و هفتاد نفر انسان بیگناه
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
27
5
اصلاح این پرونده که نباید متهم داشته باشد نباید بعنوان متهم کسی تحت تعقیب قرار بگیرد چون در آن شرایط جنگ اگه موشک آمریکایی بود چه میشد همه اینها دستور دهندگان شلیک کنندگان همه وهمه برای حفاظت وحراست از آسمان وزمین کشور وملت در ابهام بودن وان موقع همه خواب در آرامش بودن اینها بودن که بیدار ودغدغه ملت را داشتن پسی آقا ویا خانم شاکی کمی فکر کن خودتو بزار جایی اونا دنباله رو شبکه معاند نباش
پاسخ ها
علی سلیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
اقای عزیز از این طرز صحبت کردن مشخص است چطور اموزش دیدی اولا که نظامی که بنده با افتخار خادم مردم هستم بیداری و دوری و گرما وظیفه ماست ومنتی بر مردم نداریم و عوض توجیه کردن خدا را در نظر بگیرید شما پاسداری که میگی امریکا مدال داد و اکراین هواپیما مالزی را زد و گردن نگرفت مگر شما شیعه و طرفدار مظلوم نیستی یا اینم الکی میگی مگر شیعه علی نیستی چطور خودت رو با یه خون خوار آمریکایی مقایسه میکنی ای کاش عوض حمایت از همکار و فرماندت طرف حق را میگرفتی و دنبال حق مظلوم که خون انها به ناحق ریخته شد بودی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
توی رادار یک بز هم که باشی فرق موشک و هواپیما را متوجه میشی چطور رد موشک حدود دو میلیمتر با رد هواپیما که حدود ۸میلی متره و سرعتشون که تو رادارهای قدیمی هم مشخص میشه را تشخیص ندادند تورا بخدا بز استخدام کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
10
30
تو دادگاه عادلانه مات ایران
اتیشت میزنیم
حاجی زاده
پاسخ ها
مهیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
با آتش زدن آقای حاجی زاده چندنفر به این دنیا برمیگردند؟؟
برای سامانه موشکی انتخاب شدی برو معرفی کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
غلط میک‌نی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
6
38
من نمیدانم چقدر در شلیک موشک مقصر است اما دیدم که سه روز جلوی دوربین به ۸۵ میلیون نفر نگاه کرد و بدون پلک زدن دروغ گفت نمیدانم همه سرداران سپاه همینجوریند یا بیشترشان
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
این شمایید که دروغ می گویید، در تمام دنیا هرجا که چنین اتفاقی افتاده ، کشور شلیک کننده اصلأ بعهده نگرفته اما در اینجا سه روز صرف بررسی موضوع شد و بعد هم نظام پذیرفت،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
سردار پینوکیو....
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
7
32
سردار حاجی زاده قاتل مسافرین باید مچازات و اعدام در ملا عام میشد چطور طرف یک هفته محسن شکاری که هیچ کس را نکشته محارب و اغدام میشه ولی سرداری که صد ها جوان را با شلیک مدشک کشته تبریه میشه عجب حکومتی داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
5
15
توی کشوری که مسوولین محترم سینه خیز و چهار دست و با هر حقه بازی دنبال این میکردن که یه جایی دوربین نشونشون بده سه روز جوری شده بود که مسوولین محترم شده بودن جن و دوربین و خبرنگار بسم‌الله توی همچین شرایطی اولین کسی که توی لنز دوربین نگاه کرد و مسوولیت تمام قد رو کردن گرفت ایشون بود بدون اینکه از نظر قانونی و سلسله مراتب واقعا و صد در صد مسوولیت متوجه ایشون باشه از شورای امنیت ملی تا تمام سیستم هواپیمایی کشور و مقاماتی که حقیقتا مسوول ساماندهی ترافیک هوایی کشور اونم توی شرایط کاملا رزمی و حساس بودن یکیشون نیومد حرفی که این بنده خدا زد رو بزنه یادم نمیره هنوز که ناو هواپیما بر آمریکا توی روز روشن توی آبهای ایران هواپیمای مسافربری رو زد وقتی ازشون پرسیدن آقا مگه توی دم و دستگاه رزمی شما یک هواپیمای نظامی با یک هواپیمای مسافربری قابل تشخیص نبوده سینه شون رو جلو دادن و به اون مردک فرمانده ناو مدال هم دادن گفتن پیش بیاد بازم می‌زنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
6
30
ازاون بالا تا پایین باید مجازات بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
4
28
ببخشید کشته شدن این همه انسان رو جزیی ترین مسائل بیان کردی
رایان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
31
9
اگه اون هواپیما یه موشک کروز بود هم همین نظریه های چرت وپرت را میدادین مطمئن باشید این نطریه ها از خانواده های جانباختگان نیست از آلبانی تبارهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
بیشعور به مردم توهین نکن درمورد حاجی زاده هم این بگم درست هست فرمانده هوافضا هست ولی قطعا دلش نمیخاسته حتی خاری به دست کسی بخوره درکل نمیشه سردار مقصر دانست اگر همین یاسامانها نبودانند الان ماهم نبودیم دوری دشمنان نابودمان کرده بودانند
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
9
7
هیچ کس از آحادمردم ایران راضی نیست که فرزندی ازایران
حتّی درحادثه ای مجروح شود،چه رسدبه اینکه مظلومانه
وبی گناه کشته شود،این حادثه عمدی درکارنبوده وحتماً قصورازبعضیها بوده که بدنیست برای افکارعمومی روشن شود،لکن آنچه ما رانگران میکنداین است که بعضاً تحت تاثیردشمنان خارجی قرارگرفته وخودآگاه ویا ناآگاهانه حرفی رابزبان میآورندکه گفتاروزبان دشمنان ایران وایرانی است،این بسیارتاسّف دارد،ما مشگلمان رابایددردرون خودحل کنیم،نه اینکه دیگران بخواهنددرامورداخلی ما دخالت وفضولی کنند،خانواده های قربانیان خیلی بایدمواظب باشندتافریب دشمنان رانخورند@@@@!.
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
8
9
اولا که خیری به رسانه بیگانه نیست چون بخاطر پول وطن فروشی میکنند .۲..سردار حاجی زاده در غرب کشور بود بخاطر دفاع و...باید همون مامور پدافند ودوسه تا دور برش دادگاهی وکیفری بشن و...۳ ..دو تا هواپیما تو مالزی سرنگون شد هر گز هرگز هرگز حتی یک تکه لاشه یا پیرهن افراد داخلش پیدا نشد بخاط ر همراهی امریکا وسکوت عجیب دولت مالزی یعنی روی کره زمین محو کامل شد تو اینترنت بخوانید ..۳۶ سال پیش رزمناو امریکایی هواپیمای ۴۵۰ نفری خودش رو زد هنوز که هنوز زیر بار نرفته هرگز نرفته هرگز و..سقوط رو اعلان کرد نه موشک حتی خلبان های دیگری دیده رودند که موشک اصابت کرد ولی باز زیر بار نرفتند .۴ ..بهر حال امکان ش در هر جای دنیا هست که بخاطر شرایط جنگی اشتباه بشه ۵ ..کاربر بیشعور سپاه وروحانیت و.ارتش هر کدام بالای ۵۰ شصت هزار شهید برا ایران دادند حالا بد شد ؟؟؟ حالا تومیخوای امنیت ایران رو برامون به ارمغان بیاری ؟؟ نفهم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
8
4
هر وقت مسببین سقوط ایرباس که 22سال پیش سقوط کرد اینم محاکمه. مکنند بدو برو دنبال کارت هر چند یکبار هار می‌شید وحمله مکنید فقط این درس عبرت میشه که ازاین حوادث روی ندهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
4
19
قطعا مقصر هستش و باید توی دادگاه بی طرف محاکمه و مجازات بشه ؛ دقیقا توی همون دادگاه های اوایل انقلاب و قضاوت آدمی مثل خلخالی.....
پاسخ ها
مهیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
فرض کن همین الان آقای حاجی زاده رو اعدام کنند
بعدش....
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
4
16
عدلت علی‌یتان این بود که بجای آمرین عاملین را مجازات کنید
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
3
5
مققاله رو یکطوری نوشتن فردا نیان بکننش تو گونی
مگه مجبوری خب ننویس گودن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
11
3
دوستان ارتش هیچ نقشی در حادثه هواپیما را نداشته مسولان پدافندی سپاه پاسداران دستو پاچه شدن بدون تصمیم گیری به موقع وکم بودن وقت باعث این اتفاق شدن حالا سردار مقصر هست یا نیست دادگاه محترم تصمیم کرده هست
پاسخ ها
فراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
میشه بگی فرمانده پدافند ارتش و قرارگاه خاتم اون شب زیر نظر کی بوده؟
کی گزارش ورود کروز به داخل کشورو داده؟
شبکه یکپارچه پدافند متشکل از کدوم نیروهای پدافندیه؟
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
10
1
وقتی آقای نشرد هنده.. ازقانون وماده حرف می‌زند همش خیلی هامیشن قاضی کارسخت میشه دامن می زننده به شلوغی واختشاش. اوناپدر. دارن مادر. دارندشماداغ تراز. آش ودلسوزترشدی.. ازخانوادشون شدید چرایک نفع بزرگی دروسط بشما می دهند که زحمت این همه نوشتن را. انجام می دهید.. چرا حرف درگیری زمین وهواکه هرلحظه آمریکا موشک بزندحرف نمی زنیداشتباه گرفتن هواپیما یاموشک آمریکا بود. وازکشور اکراین دفاع وغیره وسیاست درگیری کشورهاچه خبر داریدچه نقشه های شومی درسردارن وپیاده می کنن جنگ ایران وآذربایجان را.. ده سال پیش برای ایران طراحی کردن که امروزه به اجرا بشه
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
1
12
تقصیر هم داشته باشه کدوم قاضی خ. داره اینا رو محاکمه کنه؟! پس میگن بیگناهه!!
Amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
12
آقا اصلا بگیم مقصر نیست . چرا سه سال طول کشید تا تصمیم بگیرن به پرونده رسیدگی کنن ؟ چرا ایشون قرار منع تعقیب(مصونیت قضایی ) گرفتن ؟ چرا دادگاه پشت درهای بسته به پرونده رسیدگی کرده و در خیلی از موارد به خانواده ها و وکلا حتی اجازه پرسش و حرف زدن ندادن ؟ بعضی خانواده ها حتی اعلام کردن که بعضی از روزها قاضی حتی بهشون اعلام هم نمیکرده که وقت جلسه بعدی کی هست . چرا ؟
لازم نیست ملت برن شبکه های خارجی نگاه کنن ، آن که حساب پاک است از محاسبه چه باک است .
بجای قصاص یا دیه هم قصد رشوه دادن به خانواده هارو دارن و تعداد کمی از مقصرین رو به یکی دو سال حبس محکوم کردن .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان