تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

امام جمعه مشهد: مشکلات اقتصادی موضوعی نیست که بشود آن را تکذیب کرد

امام‌جمعه موقت مشهد گفت: نفوذی‌ها عوامل همان دولت‌هایی هستند که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون با ما دشمنی کرده‌اند. امروزه هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که آمریکایی‌ها در ایران نفوذی ندارند.

امام جمعه مشهد: مشکلات اقتصادی موضوعی نیست که بشود آن را تکذیب کرد

رویداد۲۴ حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی برگزار شد، با تأکید بر قابل‌حل بودن هر مسئله اقتصادی و چالش فرهنگی اظهارداشت: عزیزان من، این‌طور نیست که فکر کنیم حالا که برخی چالش‌های اجتماعی در جامعه وجود دارد، این مسائل دیگر ریشه انقلاب را می‌خشکاند و همه‌چیز را نابود می‌کند بلکه باید امیدوار بود و تلاش کرد که این مسائل را با همدلی حل کنیم.

وی افزود: برای حل مسائل، پیش‌نیاز‌هایی ضرورت دارد که «وحدت» و «اطاعت از، ولی فقیه» از جمله آن‌هاست. در این رابطه، پس از حادثه صفین که قرآن‌ها به سر شد، معاویه نجات پیدا کرد و خوارج نهروان شکل گرفتند، امیرالمؤمنین (ع) همه حق خواهان را گواه می‌گیرد و خطاب به مردم می‌فرماید که اگر نصیحت، راهنمایی و دستور مرا اطاعت می‌کردید، اکنون پشیمان و حسرت‌زده نبودید. من آن زمان به شما گفتم که ظاهر این ماجرا ایمان است، اما باطن عمل ناظر بر دشمنی است، اما شما گوش نکردید و نتیجه آن ۶۸۰ سال حکومت طاغوت بر مسلمانان شد که چه بسیار حقوق را ضایع کرد و چه‌بسا خون‌هایی را بر زمین ریخت.

امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد: این ملت با امت امیرالمؤمنین (ع) تفاوت دارند. این ملت عاشق، ولی فقیه است همان‌طور که مادر سه شهید در مراسم تشییع استخوانی از پیکر فرزندش، بازهم آرزوی خود را ملاقات با رهبری عنوان می‌کند. این عشق هم البته بی‌دلیل نیست و مردم شاهد هستند که ماحصل بیش از ۶۰ سال مجاهده شبانه‌روزی در وجود این عالم بزرگوار، مظاهر آشکار تقوا و جهان‌بینی را رقم زده است.

وی ادامه داد: در شرایط امروز کشور، مشکلات اقتصادی مسئله‌ای نیست که بتوان آن را تکذیب کرد. بیش از ۵۱ درصد جمعیت شهر‌های بزرگ، اجاره‌نشین هستند و در سرتاسر کشور، تورم همچون یک مکنده بزرگ، درآمد هرکس را می‌رباید، رزق و روزی را از سفره مردم دور می‌کند و به گسترش فقر مطلق دامن می‌زند. با این حال، اگر پنج سرفصل را قوای سه‌گانه در دستور کار قرار دهند، هیچ گره‌ای نیست که باز نشود.

فرزانه با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر، به تشریح پنج سرفصل ضروری برای حل مشکلات پرداخت و گفت: «همگرایی بین مسئولان»، «همکاری بین سه قوه»، «باز کردن راه برای یکدیگر»، «هم‌افزایی» و «پرهیز از مانع‌تراشی»، پنج اصل ضروری برای باز شدن هر چالش و مسئله‌ای در کشور است. این‌ها حقیقت است، اما یک سؤال دیگر هم آن است که مگر چه شده که پس از ۴۳ سال برخورداری کشور از قوای سه‌گانه، رهبر معظم انقلاب در مراسم نماز عید فطر به مسئولان توصیه می‌کنند که با یکدیگر همکاری داشته باشند؟


بیشتر بخوانید: دولت امنیت روانی در حوزه اقتصاد را از بین برده است/ با شعار‌های توخالی نمی‌توان سرمایه اجتماعی را حفظ کرد


وی در ادامه به چهار عامل بروز تفرقه و چنددستگی میان مسئولان اشاره کرد و یادآور شد: اولین مسئله‌ای که موجب عدم همکاری می‌شود، تمایلات نفسانی است. برخی از انسان‌هایی که به قدرت و ثروت دست پیدا می‌کنند، عمدتاً دچار فخرفروشی، تکبر و زیاده‌خواهی می‌شوند و این عوامل، زمینه‌ساز بروز تفرقه و انحراف است و البته این تجربه‌ای است که در جریان بنی‌صدر هم شاهد بودیم.

خطیب نماز جمعه این هفته مشهدالرضا، با بیان اینکه دومین عامل زمینه‌ساز تفرقه، وابستگان نزدیک مسئولان هستند، تصریح کرد: به همین دلیل بود که علی (ع) زمانی وقتی خلیفه مسلمین شد، نزدیکانش را طرد کرد تا برپایه این قدرت جدید از او مطالبه‌ای نداشته باشند. ما هم این تجربه را در دوران انقلاب داشته‌ایم و چه بسیار مدیران و مسئولانی که به‌واسطه داماد یا برادر خود ناچار به رقم زدن برخی مفاسد بودند.

وی تأکید کرد: سومین مسئله‌ای که باعث ناهماهنگی مسئولان می‌شود، نزدیک شدن احزاب و جریانات سیاسی به افراد است. این‌ها شکارچی هستند تا مسئولی را از استقلال در تصمیم‌گیری دور کنند و از او برای دستیابی به مقاصد سوء خود بهره ببرند. اینجاست که ضروری است مدیران از کار‌های حزبی و جناحی پرهیز داشته باشند و برای رسیدن به یک مقام، جز خدا به کسی توکل و جز مردم به کسی اعتماد نکنند.

‌فرزانه چهارمین عامل زمینه‌ساز تفرقه را نفوذی‌ها دانست و اظهار کرد: نفوذی‌ها عوامل همان دولت‌هایی هستند که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون با ما دشمی کرده‌اند. امروزه هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که آمریکایی‌ها در ایران نفوذی ندارند. شما ببینید برخی از سفارتخانه‌های کشور‌های اروپایی در تهران، «ابراز انزجار از روحانیت» را به شروط صدور گذرنامه و اقامت برای جوانان افزوده‌اند. به‌موازات این، در جریان شهادت آیت‌الله سلیمانی در واقعه ترور بانک نیز شاهد بودیم که نگهبان شعبه، آهسته به او نزدیک می‌شود و رگبار گلوله را بر سر و گردن این عالم وارسته می‌نشاند. سؤال اینجاست که چطور دشمن توانسته تا این حد تنفر در جامعه ایجاد کند؟ اینجا همان عرصه‌ای است که نفوذی‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: عزیزان من، این انقلاب بدون هزینه حاصل نشده است. هزاران خانواده ایرانی بیش از ۳۰۰ هزار شهید از بهترین جوانان کشور را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند تا این شجره طیبه پابرجا بماند. اگر این ریشه‌ها که همه بر پا همدلی و وحدت شکل گرفته، زمانی برسد که قطع شود و مسئولان از راهنمایی رهبری رویگردان شوند، دیگر کشوری باقی نماند که بتوان در آن برای حل مشکلات تلاش کرد.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اقتصاد ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Jam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
0
1
درسته حاج آقا،
هرچه فکر کردید و دنبال چاره گشتید که مشکلات اقتصادی را هم مثل بقیه امور انکار کنید دیدید نمیشه.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان