تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
روحی صفت در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

سیاست تهران در قبال طالبان ملتمسانه است/ بودجه آب شیرین کن سیستان و بلوچستان را گرفتند اما صرف کارهای دیگر کردند

محسن روحی صفت کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید: جوابیه وزارت خارجه ایران به طالبان ملتمسانه بود و با التماس هم نمی‌توان آب بگیریم. باید از موضع قدرت ورود کنیم. سیاست تهران در قبال طالب‌ها سیاستی نیست که جواب دهد.

روابط طالبان و ایران

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: محسن روحی صفت کارشناس مسائل بین‌الملل و معاون پیشین دفتر مطالعات وزارت خارجه با اشاره به تنش اخیر میان ایران و طالبان بر سر حقابه هیرمند، به رویداد۲۴ می‌گوید: سیاستی که ایران در موضوع طالبان و حقابه هیرمند در پیش گرفته، شیوه‌ای نیست که پاسخ لازم و دستاوردی که می‌خواهیم را داشته باشد. موضوع افغانستان مسئله پیچیده‌ای است که نیازمند سیاست و درایت است. این درایت در گذشته وجود داشته که موجب بسته شدن قرارداد هیرمند شده است و اجرای آن هم پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد زیرا هم افغانستان پیچیده است و هم اینکه روابط دو کشور با یک بک‌گراند متعددی بوده است. موضوع اصلا ساده نیست که بگوییم ما همسایه هستیم و طبق قراردادی که داریم، باید اجرا شود. 

وی ادامه داد: در زمان شاه نیز که قرارداد هیرمند را بستند، یکسری موضوعات و زمینه‌های مختلفی ایجاد شد که در آن کانتکس شرایط، قرارداد امضا شد و اگر آن جو را لحاظ نکنیم، پاسخی که می‌خواهیم را هم دریافت نمی‌کنیم. من همواره گفتم سیاست آبی ما خصوصا برای سیستان و بلوچستان باید به صورت خوداتکا باشد که بتواند از دریای عمان، آب آشامیدنی را تامین کند و مصرف آب را مدیریت کند. 

روحی صفت با بیان اینکه به همان شکلی که آب در تهران مصرف می‌شود، به همان شکل هم در سیستان و بلوچستان مصرف می‌شود، گفت: در حالی که شرایط دو استان کاملا متفاوت است. در اطراف تهران ۵ سد داریم، اما در سیستان و بلوچستان با کمبود آب مواجه هستیم، خب چرا نوع نگهداری و مصرف آب در دو استان باید یکی باشد؟ به جای اینکه دنبال آب در افغانستان بگردیم، جلوی تبخیر آبی که در چاه‌ها است را بگیرید. 


بیشتر بخوانید: آیا ایران به حقآبه‌اش با افغانستان خواهد رسید؟


این کارشناس بین الملل می‌گوید: زمانی که افغانستان ببیند خوداتکا هستیم، آن زمان علاقمند می‌شود آبی که وجود دارد را به ایران بدهد و سپس نیازهایش مانند خرید انرژی از ایران را تامین کند. ما از روی نیاز نمی‌توانیم درخواست کنیم. طرف مقابل باید احساس کند که دست ما پر است و از در نیاز آب نمی‌خواهیم بلکه از در معامله آب می‌خواهیم. اما اگر دستمان را از روی نیاز به طرف مقابل دراز کنیم، چیزی عاید ما نخواهد شد.

روحی صفت با بیان اینکه ۵ دولت در افغانستان تغییر کرده، گفت: در ۵۰ سال گذشته و با تغییر ۵ دولت، سیاست‌های این کشور در خصوص آب در قبال ایران تغییری نکرده است. این موضوع یک سیاست فراحکومتی درباره افغانستان است. از همین رو این تفکر اشتباه است که فکر کنیم که اگر اشرف غنی بود سیاست آبی افغانستان متفاوت از حامد کرزی یا کمونیست‌ها یا طالب‌ها بود. این یک سیاست است که اگر قرار است وارد یک مذاکره شوید، نباید از سر نیاز وارد شوید؛ باید کاملا برگ‌های برنده را در دست داشته باشید، بعد وارد گفتگو شوید.

معاون پیشین دفتر مطالعات وزارت خارجه با اشاره به جوابیه امیرعبدالهیان وزیرخارجه ایران به بیانیه طالبان در خصوص حقابه هیرمند، گفت: این جوابیه ملتمسانه بود و با التماس نمی‌توانیم آبی بگیریم. باید از موضع قدرت ورود کنیم و موضع قدرت هم موضع نظامی نیست. موضع قدرت، اقتصاد است نه ابزار نظامی. ایران در این مدت هم هیچگاه یک موضع قدرتمند در قبال طالبان نداشته است و سیاست تهران در قبال طالب‌ها سیاستی نیست که جواب دهد. قدرت در تکنولوژی است که پول داشته باشی و آب شیرین‌کن بگذاری. همانطور که قطر و امارات و بحرین و... اقدام کردند. این کشور‌ها مگر رودخانه و کوه دارند؟ آب شیرین‌کن گذاشته‌اند و آبشان را تامین می‌کنند. سیستان و بلوچستان هم اندازه یک کشور است، خب برایشان آب شیرین‌کن بگذارید. ما آب را از عمان برای کارخانه‌ها در یزد کشیده‌ایم، خب سیستان که بغل دریای عمان است، چرا برایش این کار را نمی‌کنید؟ متاسفانه اراده‌ای وجود ندارد. قبلا بودجه آن هم تخصیص داده شده بود، اما بودجه را صرف امور دیگری کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
0
14
سیاست اینها همیشه ملتمسانه بوده. فقط در رسانه های داخلی نشان سوپر من رو بازی میکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
حرف حق
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
0
14
عرب ها یک ضرب المثل دارن میگه که وطن ماله اغنیاست وطن پرستی مال فقرا (غیر خودی ها)!
اقایون اگه هوس جنگ کردند اقازادههاشون رو از نایت کلابهای دبی و ماکائو و دیزلی و... جمع کنند بفرستند به طالبان بجنگند! از مردم توقع جنگیدن نداشته باشید.!
پاسخ ها
رایش سوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
درود به شما
این حرف مردم
عادی هست..
که به بعضی بر میخوره
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
0
9
مسئولان محترم کنونی، ایران را عقب مانده و ایرانیان را ذلیل و سیه روز کردند. ایران کنونی با توجه به مشکلات عدیده ای که دارد و هیچ کدام از مسئولان محترم هم از پس اصلاح ساختار فساد برنمی آیند، نیاز به یک رضاشاه قدرقدرت و دشمن ستیز و ایران دوست دارد، که تمام رانت خواران، مفسدان، دزدان بیت المال و مسئولان بی لیاقت را قلع و قمح کند. جای یک رضاخان ایران دوست در ایران بسیار بسیار خالی است.
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
از ماست که بر ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
1
7
اول از همه این ده وپانزده ملیون افغان را بیرون کنید که چند برابر همان حقابه نداده بکشور را مصرف میکنند غیراز ان دیگر حا لمان بدمیشود وقتی تو کوچه وخیا بان میرویم از هر ده نفر هشت تا افغان و دوتا ایرانی میبینی وفکر میکنیم نکنه ماهم افغان هستیم با چشمهای مغولی چینی ..بعدازاین پوست اون زبان نفهم های طالبی وهندوانه ای را بکنید و با ....پر کنید تا بزارن تو موزه کابل ویا قندهارشون تا بفهمن این نفهم ها که مسجد جا ی صدا دراوردن از خود نیست.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان