تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

فیصل بن‌فرحان: به زودی سفارت عربستان بازگشایی می‌شود/ امیرعبداللهیان: ایران امنیت را مترادف با نظامی‌گری نمی‌داند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه عربستان سعودی امروز (شنبه) ۲۷ خرداد ماه پس از دیدار و گفتگو در نشست خبری مشترک حضور یافتند. فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در  نشست خبری گفت: بزودی سفارت ما در تهران بازگشایی می‌شود. وی افزود: امیدواریم بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی به صورت مثبتی در کل جهان منعکس شود

وزیر خارجه عربستان

رویداد۲۴ به گزارش «ایسنا»؛ حسین امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از حضور همتای سعودی در تهران گفت: حدود یکصد روز از توافق ایران و عربستان برای شروع مجدد روابط سپری شده است. در این مدت سفرای دو کشور معرفی و مراحل اداری برای استقرار آنها در پایتخت‌ها در حال انجام است. 

وزیر خارجه بیان کرد: لازم می‌دانم از مساعدت‌های دولت عربستان برای افتتاح اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان تشکر کنم. ما نیز اقدامات و تسهیلات لازم را برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک عربستان فراهم کردیم. خرسندیم با استقرار کادر دیپلماتیک ایران در عربستان امسال اتباع کشورمان و حجاج ایران حجی شایسته و مناسب را در عربستان پشت سر می‌گذارند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این رابطه از حمایت‌ها و هماهنگی‌های وزیر خارجه عربستان تشکر می‌کنم. ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان سعودی به مقاصد زیارتی و گردشگری در ایران را فراهم کرده‌ایم. در ادامه دیدارهای قبلی من و همتای سعودی در پکن و کیپ تاون فرصتی داشتیم در خصوص ابعاد مختلف مناسبات گفت‌وگو کنیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در خصوص اهمیت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های سیاسی، مرزی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر زمینه‌ها از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تایید توافقات امروز دو وزیر توسط مقامات عالی ۲ کشور در مسیر اجرای توافقات فیمابین اقدام خواهیم کرد.

وی همچنین عنوان کرد: امنیت منطقه‌ای و امنیت تک‌تک کشورهای آن امری اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دستیابی به آینده‌ای امن‌تر، شکوفاتر و توسعه‌یافته‌تر در منطقه مشترک ماست.

وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف با نظامی‌گری ندانسته است، افزود: امنیت مفهومی فراگیر و دربرگیرنده ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه به شمار می‌رود. 

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین رایزنی کردیم، اظهار داشت: اتفاق نظر داریم که حل مسئله فلسطین موضوع اساسی و دارای اولویت در جهان اسلام و در نگاه مشترک ایران و عربستان است.


بیشتر بخوانید: فیلم ابراز خوشحالی امیرعبداللهیان از دیدار با همتای عربستانی خود


وزیر خارجه خاطرنشان کرد: نگرانی خود را از تداوم جنگ در سودان اعلام کردیم و در خصوص موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: گفت‌وگوهای امروز ما بر همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور از جمله تحرک هر چه بیشتر در بخش خصوصی ایران و عربستان تمرکز داشت. 

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در  نشست خبری مشترک با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: بزودی سفارت ما در تهران بازگشایی می‌شود.

وی افزود: اميدواريم بازگشت روابط دو کشور به‌ حالت‌ عادی به‌ صورت‌ مثبتی در کل جهان‌ منعکس شود.

او تاکید کرد: دوکشور ایران و عربستان دوکشور مهم در منطقه هستند.

وزیر خارجه عربستان با بیان این‌که «امروز با آقای رئیسی رئیس‌جمهور ایران نیز  دیدار می‌کنم» گفت: در این دیدار سلام‌های گرم  ملک سلمان و محمد بن سلمان را در خدمت ایشان ابلاغ می‌کنم. هر دوی این بزرگواران مایل هستند که سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان به زودی انجام شود و ایشان به دعوت انجام شده  هر چه زودتر پاسخ دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان