تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۷ تير ۱۴۰۲

رابرت مالی کیست؟

رابرت مالی وکیل و کارشناس حل‌وفصل درگیری اهل ایالات متحده آمریکا است. در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ جو بایدن او را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران معرفی کرد و چندی بعد مرخصی رفت تا «آبرام پالی» جای او را بگیرد.

رابرت مالی کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: رابرت مالی (Robert Malley) نماینده ویژه امریکا در امور ایران بود که اخیراً به مرخصی رفته و جای او را گرفته است. او در تیم دولت جو بایدن به عنوان رئیس شورای ملی امنیت عملکرد دارد و مسئولیت‌های مربوط به سیاست خارجی و امور ایران را برعهده گرفته بود و او در دولت بیل کلینتون، اوباما و جو بایدن مسئولیت داشته است. مالی در سازمان مذاکرات آمریکا (Crisis Group) به عنوان رئیس برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا و  نماینده ویژه امریکا در امور ایران فعالیت می‌کرد.

زندگینامه رابرت مالی

رابرت مالی متولد ۱۹۶۳، از یک خانواده سیاسی متولد شد، پدرش روزنامه‌نگار متولد مصر و مادرش اهل نیویورک شاغل در سازمان ملل بود و در آنجا مسئولیت هیات نمایندگی جبهه آزادی‌بخش میهنی الجزایر را بر عهده داشت. جالب اینکه پدرش تمایلات مارکسیستی داشته است. البته او وخانواده‌اش وقتی سه ساله بود به فرانسه نقل مکان کردند. سایمن مالی(پدرش) در سال 1980 از سوی رئیس جمهور فرانسه به نیویورک اخراج شدند. مالی و آنتونبی بلینکن، یکی از وزرای امور خارجه آمریکا در یک دبیرستان تحصیل کرده‌اند. رابرت مالی اولین تحصیلات خود را در دانشگاه ییل گذراند و مهم‌ترین توفیق او در تحصیلات وقتی بود که موفق شد در کالج مگدالن، آکسفورد به تحصیل بپردازد. او مدرک تحصیلی خود را در زمینه فلسفه سیاسی گرفت و علاوه بر آن مدرک رشته حقوق را نیز از دانشگاه هاروارد کسب کرد. همسر او کرولاین براون است که در دانشگاه هاروارد با وی آشنا شده است. او در مدرسه حقوق همچنین با باراک اوباما نیز همکلاسی بوده است و رابرت مالی به نام‌های مایلز و بلیز پسکال و دختری به نام فرنسس دارد. 

بیوگرافی رابرت مالی

رابرت مالی سیاستمدار و متخصص در امور خاورمیانه و شمال آفریقا است. او تحصیلات خود را در رشته‌های روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پاریس یک پانتئون انجام داد. پس از اتمام تحصیلات، به عنوان مشاور سیاسی و قانونی در دولت بیل کلینتون فعالیت کرد. مالی در سال 2001 به سازمان مذاکرات آمریکا (Crisis Group) پیوست و به عنوان رئیس برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در آنجا فعالیت کرد. او در این نقش به مطالعه و تحلیل مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی در منطقه می‌پرداخت و سعی در ارائه راهکارهای مناسب برای حل بحران‌ها و تضادهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا داشت.

مالی در سال 2014، به عنوان معاون وزیر امور خاورمیانه در دولت اوباما منصوب شد. او در این جایگاه در تدوین و اجرای سیاست‌های خاورمیانه آمریکا نقش داشت و در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز حضور داشت.

با توجه به تخصص و تجربه مالی در امور خاورمیانه، در سال 2021 و با تغییر دولت آمریکا، به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور ایران منصوب شد. این نقش شامل مسئولیت‌های مربوط به سیاست خارجی و روابط با ایران، به خصوص در زمینه برجام و مذاکرات هسته‌ای بود. او اگرچه در دولت جو بایدن نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بود اما چندی پیش با اعلام اینکه به مرخصی رفته شخص دیگری این مسئولیت را عهده‌دار شد. رابرت مالی با تجربه‌ای چندین ساله در زمینه سیاست خارجی و منطقه‌ای، به عنوان یک صاحب نظر و تحلیلگر برجسته در امور خاورمیانه شناخته می‌شود. او تلاش می‌کرد تا با استفاده از دانش و تجربه خود، به پیشروی مذاکراتو فشار بر منطقه خاورمیانه کمک کند.


بیشتر بخوانید: برجام و سرگیجه آمریکایی


رابرت مالی در دولت بیل کلینتون 

رابرت مالی در دولت بیل کلینتون، به عنوان مدیر امور دموکراسی و حقوق بشر شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کرد. در آن زمان او به تدوین و اجرای سیاست‌های خارجی آمریکا مشغول بود. در اکتبر 1998، مالی به عنوان دستیار ویژه پرزیدنت کلینتون در امور اعراب و اسرائیل منصوب شد و این سمت را تا پایان دولت در سال 2001 حفظ کرد. یکی از اقداماتش در این دوره شامل مشارکت در مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین بود که رابرت مالی در این دوره در تلاش برای رسیدن به یک توافق صلح بین دو طرف بود و در مذاکرات صلح کمک کرد. او همچنین در دولت کلینتون برای تسهیل توسعه اقتصادی در آمریکا از طریق روابط بین‌المللی نیز تلاش کرد. رابرت مالی در این دوره به روابط اقتصادی آمریکا با منطقه خاورمیانه نیز توجه ویژه‌ای داشت. او یکی از اشخاصی بود که طبق پروتکل‌ها در صورت نقض حقوق بشر اقدامات آمریکا را علیه کشورها انجام می‌داد. 

رابرت مالی کیست؟

رابرت مالی در دولت بیل کلینتون یکی از چهره‌های بود که مذاکرات صلح در قفقاز را پیش برد.  مالی در این دوره به تسهیل در مذاکرات صلح در قفقاز، به خصوص در مناطقی مانند ناگورنو-کاراباخ کمک کرد. این تنها بخشی از فعالیت‌های رابرت مالی در دولت بیل کلینتون است و او در طول سال‌ها به عنوان یک متخصص در امور خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت کرده است.

رابرت مالی و گروه بین المللی بحران

به گزارش رویداد۲۴ مالی ریاست گروه بین‌المللی بحران را برعهده داشت که برای جلوگیری از جنگ در جهان، کار می‌کند. مالی پس از خدمت در دولت کلینتون، مشاور ارشد سیاست مرکز صلح و توسعه اقتصادی خاورمیانه در واشنگتن دی سی شد. او بعداً مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بین المللی بحران در واشنگتن دی سی شد و به برنامه تحلیلگران گروه در عمان، قاهره، بیروت، تل آویو و بغداد جهت می‌داد. تیم رابرت مالی تحولات کشورها از ایران تا مراکش را با تمرکز بر درگیری اعراب و اسرائیل، وضعیت عراق و جنبش‌های اسلام‌گرا در سراسر منطقه پوشش می‌دهد. او همچنین تحولات مرتبط با ایالات متحده در نتیجه سیاست‌های این کشور با خاورمیانه را پوشش می‌داد. 

رابرت مالی در دولت اوباما

از آنجا که باراک اوباما، مالی را از مدرسه حقوق هاروارد می‌شناخت از او به عنوان یکی از سمت‌های مهم دوران ریاست‌جمهوری‌اش استفاده کرد. رابرت مالی در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما دستیار ویژه رئیس‌جمهور و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس و از اعضای تیم آمریکا در گفتگو‌های برجام بود. او در زمینه سیاست خارجی، فعالیت‌های متعددی را انجام داد و در برخی مسائل بین‌المللی نقش بسزایی داشت. برجسته‌ترین فعالیت رابرت مالی در دولت اوباما، نقش او در مذاکرات برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) با ایران بود. او به عنوان معاون ویژه رئیس جمهور آمریکا و معاون مشاور امور خاورمیانه در این مذاکرات شرکت کرد. این مذاکرات در نهایت منجر به توافقی بین ایران و قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران شد. رابرت مالی نقش مهمی در تلاش‌های صلح بین اسرائیل و فلسطین داشت. او در تلاش برای رسیدن به یک توافق صلح منصفانه و پایدار در منطقه فعالیت کرد و توجه خاصی به راهکار دو دولتی برای صلح در منطقه داشت.

او همچنین برای مدیریت بحران‌های منطقه خاورمیانه و موضوعات امنیتی در این منطقه نقش زیادی داشت و برای کاهش تنش‌ها و حل بحران‌های منطقه فعالیت می‌کرد. او تلاش کرد تا راهکارهایی برای حل صلح‌آمیز بحران‌ها ارائه دهد. 

رابرت مالی و مذاکرات برجام 

رابرت مالی و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ژوئن 2015 در مورد برنامه جامعه اقدام مشترک به توافق رسیدند. این برنامه برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می کرد و بازرسی های بین المللی از تاسیسات هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی را تضمین می کرد. 

رابرت مالی کیست؟

رابرت مالی کیست؟

رابرت مالی در دولت جو بایدن 

در 28 ژانویه 2021، پرزیدنت بایدن، رابرت مالی را به عنوان نماینده دولت ایالات متحده در امور ایران منصوب کرد. او وظیفه داشت تلاش کند تنش‌های دیپلماتیک با ایران را کاهش دهد و برنامه هسته‌ای ایران را با تبعیت از پیمان اصلی مهار کند. اگرچه او در 29 ژوئن 2023 به مرخصی بدون حقوق رفت و مجبور به ترک شغلش شد. 

مخالفان ایرانی و آمریکایی رابرت مالی 

رابرت مالی به در آمریکا بارها به علت آنچه پیگیری سیاست مماشات با دولت ایران خوانده می‌شود، مورد هجمه قرار گرفته است. او همچنین بارها از سوی برخی سیاسیون آمریکایی، ضد اسرائیل هم خوانده شده است. به ویژه اینکه پدرش تمایلات چپ‌گرایی داشته است. همین مساله بیشتر موجب شده است تا بارها تحت فشار قرار بگیرد. در پاسخ به اتهامات ضد اسرائیلی بودن او در آمریکا، گروهی متنی در دفاع از رابرت مالی منتشر کردند و نوشتند که او بیشترین کسی بود که برای صلح بین اسرائیل و اعراب تلاش کرد.

وقتی که رابرات مالی در کنار جان کری به مذاکره با ایران پرداخت، جناح‌های مخالف دولت اوباما او را به به کار بردن سیاست مماشات با ایران متهم کردند. به ویژه آزمایش برخی موشک‌های بالستیک در ایران شرایط در کشور آمریکا سخت‌تر کرد تا در نهایت مالی و دولت اوباما بیشتر تحت فشار قرار بگیرند. با تغییر دولت درآمریکا و روی کار آمدن ترامپ فضا علیه برجام تندتر شد و در نهایت ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. در دولت بایدن  رابرت مالی به عنوان نمایند دولت ایالات متحده در امور ایران انتخاب شد اما در پی اعتراضات در ایران که درخصوص مساله حجاب اتفاق افتاده بود، واکنش مالی موجب انتقادات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران شد. مالی در توییتی درباره تجمعات اعتراضی ایرانیان در شهرهای مختلف جهان نوشته بود: «راهپیمایان در واشنگتن و شهرهای سراسر جهان حمایت خود را از مردم ایران نشان می‌دهند، مردمی که با تظاهرات مسالمت‌آمیز از دولت خواستار احترام به کرامتشان و رعایت حقوق بشر هستند.»  البته مخالفت‌ها به حدی بود که او توییت دیگری زد و اعلام کرد که اشتباه کرده است. در نهایت این فضا علیه رابرت مالی موجب شد تا او از سمت خود تعلیق شود یا آنگونه که رسانه می‌گویند به مرخصی اجباری برود. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رابرت مالی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان