تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۱۲ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معترض یا اغتشاشگر؟/ فرانسه چطور با ناآرامی‌ها مواجه شده است؟

نحوه شروع اعتراضات در فرانسه با مرگ یک جوان توسط پلیس، شباهت انکارناپذیری به شروع اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ بعد از مرگ مهسا امینی در اداره پلیس گشت ارشاد دارد. توصیه‌های مقامات ایرانی به مقامات فرانسه هم یادآور نحوه برخورد با معترضان و پدیده اعترض مردمی در ایران است. رویداد۲۴ در این گزارش هر آنچه در فرانسه گذشته را شرح می‌دهد و قیاس و قضاوت را به مخاطب محول می‌کند.

اعتراضات فرانسه

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: روز ۲۸ ژوئن، نوجوان ۱۷ ساله‌ای به ضرب گلوله پلیس در فرانسه جانش را از دست داده و این حادثه سرآغاز چندین روز اعتراضات خیابانی خشونت‌آمیز در این کشور شده است. در جریان این اعتراضات چندین ساختمان به به آتش کشیده شدند، چندین کلانتری و مرکز پلیس مورد حمله قرار گرفته و چند هزار نفر دستگیر و زخمی شدند.

مقامات ایران فرصت را برای پاسخ به دخالت کشور‌های غربی در جریان اعتراضات پاییز سال گذشته، مغتنم شمرده‌اند و به اندازه وسع‌شان نسبت به حوادث فرانسه واکنش نشان دادند. سخنگوی وزارت خارجه از دولت و پلیس فرانسه خواسته از خشونت بپرهیزد و به خواسته معترضان توجه کند. ناصر کنعانی گفته انتظار می‌رود دولت فرانسه اصول «کرامت انسانی، آزادی بیان و حق اعترض مسالمت‌آمیز شهروندان» را رعایت کند و به «برخورد‌های قهرآمیز با مردم» پایان دهد.

روز سه‌شنبه هفته گذشته «ناهل مرزوق» مسلمان ۱۷ ساله مراکشی‌-الجزایری در حومه پاریس به ضرب گلوله نیرو‌های پلیس فرانسه به قتل رسید. پلیس مدعی شد که او نسبت به فرمان ایستِ مأمور پلیس بی‏‌توجهی کرده و به همین دلیل هدف گلوله قرار گرفته است. با انتشار تصاویر و نحوه مرگ این نوجوان، موجی از انزجار بین مردم فرانسه به خصوص جوانان رنگین‌‏پوست شعله‌ور شد و آن‌ها را به خیابان کشاند.

نحوه شروع اعتراضات در فرانسه با مرگ یک جوان توسط پلیس، شباهت انکارناپذیری به شروع اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ بعد از مرگ مهسا امینی در اداره پلیس گشت ارشاد دارد. توصیه‌های مقامات ایرانی به مقامات فرانسه هم یادآور نحوه برخورد با معترضان و پدیده اعترض مردمی در ایران است. رویداد۲۴ در این گزارش هرآنچه در فرانسه گذشته را شرح می‌دهد و قیاس و قضاوت را به مخاطب محول می‌کند.

در اعتراضات فرانسه چند نفر کشته و زخمی شدند؟

به گزارش رویداد۲۴ وزارت کشور فرانسه به طور مستمر تعداد بازداشتی‌ها و مجروحان را اعلام می‌کند. بر اساس آخرین بیانیه وزارت کشور، بیشتر بازداشت‌شدگان به طور میانگین ۱۷ سال دارند. بیش از ۳۰۰ نفر در مجموع در جریان اعتراضات ۵ شب گذشته بازداشت شدند؛ ۹۰۰ نفر پنجشنبه شب، ۱۳۰۰ نفر جمعه شب بیش از ۴۰۰ نفر در پایان روز شنبه و ۷۱۹ نفر تا ظهر روز یکشنبه.

بر اساس گزارش‌ها ۲۰۰ افسر پلیس هم مجروح شده‌اند. پلیس فرانسه آماری از تعداد مجروحان در بین معترضان نداده است، اما رسانه‌های فرانسوی از جمله لوموند از کشته شدن یک مرد ۵۴ ساله در شهر گویان از نواحی فرادریایی فرانسه در آمریکای جنوبی خبر داده‌اند. ظاهرا اعتراضات به همه سرزمین‌های فرانسه در داخل اروپا و خارج از آن تسری پیدا کرده است.

شهردار شهر پاریس در توییتر خود معترضان را «اغتشاشگر» خطاب کرده و گفته با خودرو به خانه شهردار در یکی از شهر‌های جنوب پاریس حمله کرده و همسر و یکی از فرزندانش زخمی شده‌اند. وینسنت ژانبرون شهردار پاریس گفته که معترضان قبل از «آتش زدن»، در حالی که خانواده‌اش در خواب بودند، با «یک ماشین» به خانه اش زده‌اند.

«جرارد درمانین» وزیر کشور فرانسه روز شنبه اعلام کرد که در طی پنج روز، معترضان که آن‌ها را «اغتشاشگر» خوانده، ۲۰۰۰ خودرو را به آتش کشیدند و بیش از ۲۰۰ افسر پلیس مجروح شده‌اند و افزود که میانگین سنی افراد دستگیر شده ۱۷ سال بوده است. «برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه گفته که بیش از ۷۰۰ مغازه، سوپرمارکت، رستوران و شعبه بانک از روز سه‌شنبه غارت شده و در برخی موارد به آتش کشیده شده‌اند.

نحوه برخورد پلیس فرانسه با معترضان چگونه است؟

بر اساس گزارش وزیر کشور فرانسه، بیش از ۴۵ هزار نیروی پلیس در طول شب برای مقابله با شورش و حفظ امنیت مستقر بوده‌اند. تعداد نیرو‌های پلیس مستقر در شانزه‌لیزه بعد از یک فراخوان شبکه‌های اجتماعی برای تجمع در این خیابان توریستی پاریس، بیشتر شد تا مانع از خرابی‌های احتمالی در جریان اعتراضات شود.

بیشترین مقابله پلیس با معترضان در مارسی بوده، جایی که نیرو‌های پلیس برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند و با جوانانی که در مرکز شهر جمع شده بودند وارد درگیری فیزیکی شدند.

استراتژی استفاده از زور توسط پلیس فرانسه بعد از اعتراضات جلیقه زرد‌ها در سال ۲۰۱۸ بار‌ها مورد سوال قرار گرفته است. در جریان اعتراضات چند ماه قبل در فرانسه، نوع اسلحه مورد استفاده نیرو‌های پلیس برای سرکوب معترضان در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی درباره احتمال استفاده بیش از حد از زور در صورت تداوم اعتراضات نوشت: «در فرانسه، چارچوب مداخلات پلیس و ژاندارمری در طول تجمعات، طی طرح ملی کنترل جمعیت تعیین شده است. این چارچوب مبتنی بر دو اصل اساسی است که می‌گوید «استفاده از زور (..) تنها در صورتی امکان‌پذیر است که شرایط آن را ایجاب کند و زور باید «متناسب» با اعمال خشونت آمیز و تهاجم‌هایی باشد که پلیس را هدف قرار می‌دهد.»

از نظر رسانه‌های فرانسوی، پلیس فرانسه برخلاف پلیس سایر کشور‌های اروپایی که با خویشتنداری بیشتری با معترضان برخورد می‌کنند، در مقابله با اعتراض، بی‌رحمانه عمل می‌کند. لوموند در گزارش خود به فهرستی از نوع سلاح‌های مورد استفاده پلیس فرانسه اشاره کرده که شامل گاز اشک‌آور، باتوم، ماشین‌های آب‌پاش، بمب صوتی و فلش‌بال است.

واکنش مقامات فرانسه به حوادث اخیر چه بوده است؟

دولت فرانسه برخلاف اعتراضات سال ۲۰۰۵ که در پی کشته شدن دو نوجوان در حال فرار از دست پلیس آغاز شده بود، این بار وضعیت اضطراری اعلام نکرده است. اعلام وضعیت اضطراری به بخشداران مناطق اختیارات گسترده‌تری برای سرکوب اعتراضات می‌دهد. در جریان اعتراضات اخیر، مقامات محلی در اقسا نقاط فرانسه، تظاهرات را ممنوع کردند و حمل و نقل عمومی در ساعات بعد از ظهر را متوقف کردند. در برخی نقاط هم در طول شب، مقررات منع آمد و شد اعمال شده است.

روز شنبه، رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون، سفرش به آلمان را که به تعویق انداخت تا به بدترین بحران دوران ریاست جمهوری‌اش بعد از اعتراضات «جلیقه‌زردها» در اواخر سال ۲۰۱۸ رسیدگی کند. این اولین سفر رسمی یک رئیس‌جمهور فرانسه به آلمان بعد از ۲۲ سال بود. اعتراضات اخیر در فرانسه، دومین سری اعتراضات سراسری در ماه‌های اخیر است. اعتراضات قبلی ماه‌های نخست سال ۲۰۲۳ بعد از اصلاحات فرانسه در قانون بازنشستگی اتفاق افتاده بود.

مکرون در ابتدا وجود هرگونه نژادپرستی سیستماتیک در فرانسه را رد کرد. او اقدام پلیس فرانسه در شلیک به ناهل را «غیرقابل توضیح و غیرقابل‌توجیه» توصیف کرده است. بر اساس گزارش وزارت کشور فرانسه، پلیس ۳۸ ساله‌ای که به ناهل شلیک کرده بود به قتل عمد متهم شد و تا برگزاری دادگاه، در بازداشت به سر می‌برد. دولت فرانسه تمامی رویداد‌های عمومی در سراسر کشور را در روز جمعه لغو کرد. امانوئل مکرون با اشاره به اینکه بسیاری از معترضان از بین جوانان هستند، از والدین خواست فرزندان خود را در خانه نگه دارند.

آیا رسانه‌ها در پوشش خبر اعتراضات فرانسه آزادند؟

در همان روز‌های نخست مرگ ناهل ، مادر او در شبکه ۵ تلویزیون فرانسه حاضر شد و افسر پلیسی که به پسرش شلیک کرده را مقصر اعلام کرد. او گفته از پلیس به طور عام خشمگین نیست اما از افسری که فرزندش را به قتل رسانه خشمگین است. مادر ناهل گفته افسر مذکور فقط به چهره «عرب تبار» فرزندش نگاه کرده و می‌خواسته جان او را بگیرد. وکلای خانواده ناهل به ای‌بی‌سی‌نیوز آمریکا گفته‌اند که علیه افسر متهم به کشیدن ماشه و افسر دیگری که در صحنه حضور داشته، شکایت کرده‌اند.

نحوه پوشش خبر در رسانه‌های فرانسوی و غربی تفاوت مشهود میان رویکرد این رسانه‌ها در قبال حوادث ایران و فرانسه را نشان می‌دهد. نخستین و برجسته‌ترین تفاوت، بار معنایی واژگانی است که برای خطاب قرار دادند مردم معترض به کار برده‌اند. رسانه‌های غربی ناآرامی‌ها در ایران را «اعتراض» و مردم را «معترض» می‌خواندند در حالی که در مورد فرانسه واژه «آشوب» و «اغتشاشگر» به کار می‌رود.

از سوی دیگر به گزارش نیویورک تایمز، گزارش‌های اولیه در رسانه‌های خبری فرانسه، به نقل از منابع پلیس ناشناس، حاکی از آن بود که این نوجوان با خودرو به سمت دو افسر حاضر در صحنه حرکت و با آن‌ها کرده است. اما ویدیویی از تیراندازی مدت کوتاهی بعد منتشر شد، این روایت را نفی کرد و نشان داد که یکی از افسر‌ها به دلیل بی‌توجهی این نوجوان به فرمان ایست، به او شلیک کرده است.

با وجود این تبعیض آشکار رسانه‌ای، شواهد نشان می‌دهد رابط‌های خبری رسانه‌های خارجی و خبرنگاران رسانه‌های داخلی فرانسه آزادانه به پوشش خبر اعتراضات سراسری در این کشور مشغول هستند. ویدئو‌هایی که در رسانه‌های مختلف توسط رابطین خبری به طور رسمی منتشر شده نشان می‌دهد گارد ویژه فرانسه با وجود پرشمار بودن، هیچ اقدامی جهت ممانعت از فیلمبرداری انجام نمی‌دهد. برای مثال ویدئو‌های منتشر شده در بی بی سی و گاردین نشان می‌دهد خبرنگاران این رسانه‌های بریتانیایی در فرانسه آزادانه اقدام به فیلمبرداری و انتشار ویدئو می‌کند و در بین معترضان حضور فعالی دارد.

روزنامه‌ها و رسانه‌های فرانسوی هم آشکارا پدیده نژاد پرستی در فرانسه را مورد انتقاد قرار داده‌اند. روزنامه لوموند فرانسه به نقل از یک فعال ضد نژادپرستی و غیرفرانسوی‌تبار گفته «این‌ها چیز‌هایی است که وقتی فرانسوی هستید، اما ریشه خارجی دارید اتفاق می‌افتد. ما فرانسوی محسوب نمی‌شویم و آن‌ها فقط به رنگ پوست ما نگاه می‌کنند. نژادپرستی در پلیس باعث مرگ می‌شود، و این ریشه در ایده‌های راست افراطی دارد که باید متوقف شود.» روزنامه فرانسوی لوموند در سرمقاله خود اتفاقات اخیر در فرانسه را با جنبش بعد از قتل فلوید در سال ۲۰۲۰ توسط یک افسر پلیس سفیدپوست در مینیاپولیس آمریکا مقایسه کرده است.

آسوشیتدپرس به طور گسترده مراسم تشییع ناهل در مسجدی در شهر نانتره فرانسه را پوشش داده، اما گفته در طول مراسم تعداد کمی از افراد با موبایل‌هایشان فیلمبرداری می‌کردند و در زمان دفن جنازه هم از حضور شاهدان استقبال زیادی نشده و برخی خبرنگاران را هم از کنار محل دفن دور کردند.

آسوشیتدپرس نوشته «یک مقام رسمی با کت و شلوار و کراوات» به ده‌ها زنی که در انتظار ورود به گورستان بودند گفته «اول مردان وارد شوند» اما مادر ناهل که لباس سفیدی به تن داشته با تشویق جمعیت، مستقیما داخل رفته و به سمت قبر حرکت کرده است.

ویدئوی مراسم تشییع ناهل در رسانه‌های مختلف از جمله رویترز و آسوشیتدپرس منتشر شده است. مردم معترض در مراسم تشییع شعار «عدالت برای ناهل» سر دادند و مادر ناهل تی‌شرتی با همین شعار به رنگ سفید به تن داشت و مردم را به شعار دادن تشویق می‌کرد.

مقامات فرانسه چه برخوردی با شبکه‌های اجتماعی داشتند؟

روز شنبه «اریک دوپوند مورتی» وزیر دادگستری فرانسه هشدار داده که جوانانی که در اسنپ چت یا سایر اپلیکیشن‌ها، محتوای مرتبط با دعوت به خشونت به اشتراک بگذارند، با پیگرد قانونی مواجه می‌شوند. مکرون رسانه‌های اجتماعی از جمله تیک‌تاک چینی و اسنپ‌چت آمریکایی را عامل تشدید خشونت خوانده است.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه پس از جلسه بحران دولت گفت «ما شاهد تجمعات خشونت‌آمیز بوده‌ایم که در چندین پلتفرم شبکه اجتماعی سازماندهی شده‌اند.» او معترضان را به «توهم و زندگی در بازی‌های ویدئویی که آن‌ها را مست کرده» متهم کرد.

به گزارش پولتیکو، رئیس‌جمهور فرانسه از پلتفورم‌های شبکه‌های اجتماعی خواسته که محتوای خشونت‌آمیز را حذف کنند و هویت معترضانی را که از رسانه‌های اجتماعی برای تحریک و تشدید خشونت استفاده می‌کنند، در اختیار مجریان قانون قرار دهند. او گفته «من انتظار دارم که این پلتفرم‌ها مسئولیت پذیر باشند.»

درمانین وزیر کشور فرانسه گفته که در دیدار با مدیران شبکه‌های اجتماعی، به آن‌ها هشدار داده که نمی‌توانند به خود اجازه دهند به عنوان کانالی برای دعوت به خشونت مورد استفاده قرار بگیرند. وزیر کشور روز جمعه گفته که مقامات فرانسوی «تا حد امکان اطلاعات بیشتری» به شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی ارائه خواهند داد تا در ازای آن، «هویت افرادی که خشونت را تحریک می‌کنند به دست آورند.» او افزود که مقامات «هر فردی را که از این شبکه‌های اجتماعی برای ارتکاب خشونت استفاده کند تحت تعقیب قرار خواهند داد.»

وی همچنین گفته «اگر متوجه شویم یک شبکه‌های اجتماعی، هر که میخواهد باشد، به قانون احترام نمی‌گذارند، کشور تمام اقدامات لازم را انجام خواهد داد.» درمانین گفته شبکه‌های اجتماعی «همکاری خوبی» کردند، اما باید دید آیا در عمل هم همکاری می‌کنند یا نه.

فرانسه قانونی علیه آزار و اذیت سایبری دارد. تهدید‌های آنلاین اعم از جنایات، مانند تجاوز جنسی و قتل، و همچنین توهین آنلاین قابل پیگرد قانونی هستند. اما به گزارش آسوشیتدپرس، در واقعیت، این اتفاق بسیار نادر است. در سال ۲۰۲۰، پارلمان فرانسه لایحه‌ای را تصویب کرد که طی آن پلتفرم‌ها و موتور‌های جستجو را مجبور می‌کرد تا محتوای ممنوعه را ظرف ۲۴ ساعت حذف کنند. یک‌سال بعد، دادگاهی در فرانسه ۱۱ نفر را به اتهام آزار و اذیت و تهدید یک نوجوان که در پست آنلاین به شدت از اسلام انتقاد کرده بود، محکوم کرد اما افرادی که متهم شدند فقط کسانی بودند که قابل ردیابی بودند.

«راشل راکوسن» سخنگوی اسنپ‌چت، یکی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که مکرون آن را به دست داشتن در این آشوب متهم کرده، گفته که این شرکت بر اقدامات خود جهت شناسایی و نیز موارد مرتبط با شورش‌ها در فرانسه افزوده است. راکوسن گفته «خشونت پیامد‌های مخربی دارد و ما محتوایی را که نفرت یا رفتار خشونت‌آمیز را در هر بخشی از اسنپ چت ترویج یا تحریک کند، تحمل نمی‌کنیم. ما فعالانه این نوع محتوا را تعدیل می‌کنیم و هنگامی که آن را پیدا کنیم، آن را حذف کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.» اما دیگر شبکه‌های اجتماعی هنوز پاسخی به درخواست‌ها برای اظهار نظر نداده‌اند. تیک‌تاک و همچنین متا که مالک فیسبوک و اینستاگرام است فعلا سکوت کرده‌اند و توییتر هم یک شکلک مدفوع به عنوان پاسخ ارسال کرده است.

به صورت معمول پلتفرم‌هایی، چون اسنپ‌چت، تیک تاک و توییتر اغلب افرادی را که خشونت را تبلیغ و یا ترویج می‌کنند، شناسایی و دسترسی آن‌ها را به صورت موقت و گاهی هم دائمی تعلیق می‌کنند. هرچند اقدامات آن‌ها در حذف برخی مطالب بنا به آیین نامه داخلی پلتفورم یا به درخواست دولت‌ها، بعضا چالش‌برانگیز هم بوده است.

اسنپ‌چت در توضیحات وبسایت خود گفته با مجری قانون و سازمان‌های دولتی برای انجام «درخواست‌های معتبر» همکاری می‌کند. براساس گزارش آسوشیتدپرس، این شرکت در طول سال درخواست‌های زیادی دریافت می‌کند. آخرین گزارش شفافیت آن برای نیمه دوم سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که بیشترین درخواست را از دولت آمریکا دریافت کرده و پس از آن کشور‌های بریتانیا، کانادا و آلمان قرار دارند. مقامات در فرانسه ۱۰۰ درخواست اضطراری برای اطلاعات کاربر که شامل برخی از شناسه‌های حساب‌ها، مانند آدرس ایمیل و شماره تلفن است، به این شرکت ارائه کرده‌اند. اسنپ‌چت می‌گوید به حدود ۵۵ درصد این درخواست‌ها پاسخ داده است.

گزارش‌ها از تیک‌تاک نشان می‌دهد که این شرکت در همان بازه زمانی تنها ۲۰ درخواست از دولت فرانسه دریافت کرده که به ۸۶ درصد آن‌ها هم پاسخ داده و حساب‌های مذکور را حذف و یا محدود کرده است. با وجود همکاری نصفه و نیمه شبکه‌های اجتماعی با دولت فرانسه، هیچ یک از این پلتفورم‌ها تاکنون ممنوع و فیلتر نشده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فرانسه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۷
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
6
33
قتل یک جوان توسط پلیس و پذیرفتن مسئولیت و عذرخواهی توسط پلیس و مقامات فرانسه ،اما...قتل، کوری، جراحت، اعدام، معلولیت بسیاری توسط کسانی که در کتمان کامل به سر می برند!
برکه ♦♦♦♦₹₹₹
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
5
41
اینجا پلیس به سمت ماشینی که بچه توشه
تیر اندازی میکنه،بچه بیگناهو میکشه
ولی ما همچنان ساکتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
اگر هربار با یاد جنایت کشتار مسافران هواپیمای ایرانی توسط آمریکا یاد هواپیمای اوکراینی افتادید به این تفاوت هم توجه کنید: ماموران خطاکار ایرانی که با تصور زدن هدف متخاصم سهوا شلیک کردن در جمهوری اسلامی محاکمه میشوند؛ ولی تمام اعضای ناو جنایتکار وینسنس، مدال مبارزه گرفتند و ویل راجرز، فرمانده ناو نشان لیاقت دریافت کرد؛
برکه ♦♦♦♦₹₹₹
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
تو موضوع محاکمه هواپیمای اوکراینی
که قاضی و متهم
همه باهمن
برای ساکت کردن مردم،یه حکم الکی هم میدن
کلا دنیا دست جنایتکارهاست
چه ج ا ،چه حکومت های دیگه
الکی سعی نکن ج ا ،تطهیر کنی
چون جنایتکار هست و خواهد بود
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
خطاب به ناشناس10:28چطور است شما هم به فرمانده یگان موشکی سپاه که هواپیمای اوکراینی را زد مدال لیاقت و بقیه پرسنل را نیز تشویق کنید تا از آمریکایی ها عقب نیفتید!!! ناسلامتی شما ادعای اسلام و مسلمانی میکنید آنوقت خود را با آمریکایی ها مقایسه میکنید!؟ یعنی کار شما به اینجا کشیده که آمریکا الگوی شما شده است!؟ رویداد لطفا جوابیه را منتشر کن...
Kaveh .zamaneh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
5
34
تمامی خبرگزاری ها براحتی جریان اعتراضات را پوشش می دهند.
دوخبرنگار زن که اولین بار خبر مربوط به مرحومه مهسا امینی را پوشش دادند الان نزدیک به ده ماه است که در زندانند.
توخود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
2
|
Austria
|
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
4
30
کارمند و مجری و خبرنگار صداسیما بودن هم سخته ها!. مجبوری اعتراضات هموطنان خودتو بگی اختشاش!ماله غربی ها رو بگی اعتراض مردم مظلوم و تبعیض نژادی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
3
24
پاسخ سوال شما در این جمله نهفته هست. افسر فرانسوی که نهال را کشته بازداشت شده و به قتل عمد محکوم. جالبه که 70 درصد افرادی که توسط پلیس امریکا کشته می شوند مردان سفید پوست هستند ولی هیچکس برای انها عزاداری نمی کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
4
19
جالبه که مادر بزرگ نهال بعد از دستگیری قاتل فرزندش گفته مردم دست از حمله به فروشگاهها و به اتش کشیدن شهر بردارند.
قاتل دستگیر شده. این یعنی پایان ماجرا. الکی به جای دیگری تو دنیا ربط ندهید. خودتان می دانید تفاوت زمین تا اسمان هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
4
11
جالبه که مادر بزرگ نهال بعد از دستگیری قاتل فرزندش گفته مردم دست از حمله به فروشگاهها و به اتش کشیدن شهر بردارند.
قاتل دستگیر شده. این یعنی پایان ماجرا. الکی به جای دیگری تو دنیا ربط ندهید. خودتان می دانید تفاوت زمین تا اسمان هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
14
12
واقعا لقب ماله کش برازنده اصلاح طلبان هست. هواپیمای اوکراینی ماجرای جمعه زاهدان ماجرای مهسا و ابان 98 کجاش شبیه فرانسه هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
9
5
قبلا اسراییل روی فلسطینی ها بمب می ریخت کل دنیا اعتراض می کردند بعد از فجایع خزان عربی و جنگ اوکراین فجایع فلسطین هم عادی سازی شد.
جالبه که الان فجایع خاورمیانه داره یک سری چیزها را تو دنیا عادی سازی می کنه.
سر جورج فلوید مردم معترض نامیده می شدند الان معترصین فرانسه شدند اشوبگر. ماجرای پارسال گزک خوبی دست دنیا و همینطور غربداد.
نادان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
5
6
در این نشانه های هست برای کسانی که می اندیشند
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
4
24
میگم چرا ایران نیروی کنترل و سرکوب به فرانسه صادر نمیکنه؟
پاسخ ها
رایش سوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
زنده باد قیام مردمی فرانسه
خدایا خدایا تا انقلاب مهدی
از نهضت فرانسه محافظت بفرما
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
انقلاب مهدی چه زمانیه...؟؟؟!!!!
asd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
4
19
شاید مردم ایران ناخواسته درگیر بازی در فیلمی باشند شبیه فیلم نمایش ترومن !!! چند سال پیش که مردم ایران معترض شدند ، یکباره کشورهای عربی هم بلند شدند! این بار هم فرانسه معترض شد! کشورهای دیگر هم یکباره شروع به گسترش روابط با ایران کردند . مگر چه اتفاقی افتاد !؟ بجز اینکه قصد دارند درخواست‌های مردم ایران را به محاق ببرند! چون بهترین ایران برای تمام دنیا ایران فعلی است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
25
6
آره همه چیز اون ها بهتر از ما است. اون ها آدم کشتند. اینجا مهسا امینی کشته نشد. بله اینکه یک دختر را دستگیر کنند و تحت فشار بگذارند که باعث سکته اش بشه بسیار غلط است. ولی معترض های فرانسوی هیچ پلیسی را نکشتند اینجا چندتا پلیس کشته شد. نمونه اش تو مراسم تولد کیان اون پلیس چه گناهی جز انجام ماموریت داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
اگه پلیس فرانسه هم غیر از نفر اول فرد یا افراد دیگه ای رو کشته بود یا اگر حکومت فرانسه یه کینه ۴۴ ساله بواسطه فقر و فساد و آدمکشی و به طور کلی خیانت همه جانبه به ملتش روا داشته بود اونوقت می دیدی که چه قتل و کشتاری براه می افتاد!!! ...
رایش سوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
مرگ بر دیکتاتور مکرون
مهسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
0
2
خرابکاری شرافتمدانه ...
در ساعات اولیه صبح یکشنبه در شمال شرق واشنگتن دی.سی رخ دادند و طبق بیانیه پلیس، مظنون به دنبال «هدف گرفتن بنگاه‌های تجاری» بوده است.
در بیانیه واحد پلیس کلانشهر واشنگتن اعلام شد، انفجار اول در ساعت 4:30 صبح به وقت محلی در دستگاه خودپرداز شعبه بانک تروئیست اتفاق افتاد. انفجار دوم در مقابل درب فروشگاه پوشاک نایکی در حدود شش دقیقه بعد به وقوع پیوست.
بین این دو محل حدود سه کیلومتر فاصله است.
بر اساس اعلام پلیس واشنگتن، انفجار سوم با پرتاب «شیئی مشابه با کوکتل مولوتوف» به سمت شعبه فروشگاه زنجیره‌ای سیف وی رخ داد. هر سه انفجار در بازه زمانی 4:30 تا 4:45 دقیقه صبح به وقت محلی رخ دادند و به نواحی اطراف خسارت وارد کردند.
مهسا کومله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
22
4
مرگ بر مکرون دیکتاتور و پلیس فاشیست اش
زنده باد قیام مردمی فرانسه
خدایا خدایا تا انقلاب مهدی
از نهضت فرانسه محافظت بفرما
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
چرا اینقدر از کومله ها مینالی! نکنه بلا ملا سرت اوردن!
ابو همایون!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
از کوموله هیچ چیز بعید نیست
حاج عبدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
18
6
به هر حال و در هر صورت نحوه مواجهه نیروهای نظامی و انتظامی کشور ما با این موارد بهتر از سایر کشورهاست و به عقیده بنده باید نحوه برخورد با اعتراضات در ایران به صورت کتابهای قطور و پرحجم در سایر بلاد و ملل تدریس شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
با توصیفات حضرتعالی درضمن می تونیم کلی خونخوار برای برقراری نظم و آرامش به کشورهای دیگه صادر کنیم!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
2
19
مردم فرانسه نیستن اینا کار شرقی ها از جمله ج.ا و روسیه هست این ها مردم فهیم فرانسه باهاشون همکاری نمی کنن میگن تعداد اغتشاشگران تنها 0.1درصد از جمعیت کل فرانسه هست میگن مردم قراره در محکوم کردن اتفاقات اخیر تجمع کرده و شعار امسال سال خونه امانوئل مهربونه سر بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
اخرش و با حال گفتی
ناشناس
|
India
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
1
14
میان ماه من تا ماه گردون. تفاوت از زمین تا آسمان است.
نیستانک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
9
2
اینکه فرهنگ و نوع شعارهای فرانسویان با ما اختلاف دارد شکی نیست. و حتی میزان تخریب آنها بیشتر هم بوده ولی دلیل بر نوع هدف و نوع شعار نمیشود. در ایران نوع شعار متفاوت و بهمین دلیل تجمع نام دیگری بخود گرفت. و انحراف بسوی نقض قانون شرع اسلام یعنی حجاب گردید. و مسئولین از عاقبت این گفتار به وحشت افتادند. که حتی اگر شما گزارش از پاساژ های لاکچری و بنام در مناطق شمالی یا غربی بکنید نمایان هست که مطلب به مو ختم نشده و وحشت این اشخاص به جا بوده.اگر فرانسویان بهتر عمل کردند بعلت این بوده که نقض یک قانون صورت نگرفته. یعنی اگر معترضین شعار برقعه و حجاب در فرانسه سر می دادند خط قرمز کل اروپا بود و حتی مورد حمایت کشورهای اروپایی و شبکه اجتماعی تیک تاک هم قرار می گرفتند.اینکه فرانسه تجهیزات ضد تظاهرات عالی هم دارد موضوع تفاوت دیگری است. و در نهایت باید گفت تفاوت فرهنگ و پلیس و امکانات و مردم ما قابل قیاس نیست. اگر اروپا تشخیص بدهد که هدف سرنگونی حکومت و حتی دولت هست اقدامات دیگری و حمایت دیگری انجام می گرفت.
زارعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
19
6
در فرانسه پلیس ها را نکشتند و آنها را آتش نزدند و در اعتراضات افراد عادی را به تصور اینکه طرفدار دولت یا حکومت است با چاقو یا سنگ نکشتند بلکه با معارض خشونت پلیس بودند در ایران پلیس در مرگ مهسا بیگناه بود اما رسانه های بیگانه و همچنین نفوذی های داخلی برای نسبت دادن آن به پلیس ایران نقش داشتند و اغتشاش و آشوب به پا کردند اگر مردم پای کار نبودند افراد ناچیز کا تحت تاثیر تحریکات دشمن عمل می کردند پا فراتر از حد خود برمی داشتند نه پلتفرمی با ایران همکاری کرد و نه رسانه ای نیروی های ایذایی و مخرب را معرفی کرد بلکه همه در تولید خشونت و ساخت بمب کمک کردند تا این انقلاب ساقط شود ولی مردم حافظ انقلاب خود هستند و نقش آنها را نقش بر آب کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
مثل دولتمردان همش مردم مردم زدی!!!! فقط باید بدونی یا بهتر بگم بدونید که مورد نففففرت مردم هستید!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
در فرانسه ساندیسخوار ندارن که به امید دریافت ساندیس به مردم معترض حمله کنن به خاطر همین هیچ ساندیس خوری در فرانسه کشته نشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
افراد عادی؟ افراد عادی چرا باید با اسلحه سمت مردم معترض تیر اندازی کنند؟
مهسا کومله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
20
4
چقدر کیف میده حمله به مجتمع اوپال یا تیزاژه با شعار زن زندگی ....خیلی خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
کار تو از شفا گذشته
خدا مرگت بده
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
تفنگ کومله تو ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
خطاب به ۲۱:۴۴: این یارو که هیچی تکلیف معلومه اما تو چه مرگته که عاشق کوموله ای
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
2
15
واقعا خبرنگار دولتی بودن در جمهوری اسلامی شرایط و روحیه ای را می طلبد که هر انسان آزاده ای از قبول آن سرباز می زند. باید دروغ بگویی اخبار را وارونه جلوه بدهی مجیز مقامات را بگویی و پا روی عدالت و انسانیت بگذاری تا سرماه چندرغاز حقوق به حسابت واریز شود. واقعا از عهده هر کسی بر نمی آید.
پاسخ ها
ننه شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
بهتر از مزدور بیگانگان بودنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
3
3
چوب دو سر نجس
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
2
15
مهم نحوه مدیریت بحرانه، فقط تلفات انسانی فرانسه و ایران رو مقایسه کنید، همین.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
2
19
احمد خاتمی گفته:در همه جای دنیا اعتراضات هست اما کسی شنیده که انجیل را آتش بزنند، به کلیسا حمله کنند، به روحانیون خودشان اهانت کنند،
در ان جاهای دنیا روحانیون و خاخامهایشان در حکومت مداخله ای ندارند و دین از دولت جداست!
پاسخ ها
پروانه سلخشوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
سخنانی از ننه عروس
علی گدا
| Russian Federation |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳بیا ...بخور
ناشناس
|
Sweden
|
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
0
10
رویداد، شما حرفهای منو که سانسور میکنین یا وقتی که مطلب از دور خارج شده، یا مثله شده منتشرش میکنین حداقل به خودتون ثابت میشه که مثل رژیم ریگی در کفشوتونه و راه شما هم به ناکجا‌آباد ختم میشه! خب این مشکل رو چه جوری حلش میکنین؟!
....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
واقعا خط مشی رویداد مشخص نیست به کرات پیش آمده که دهها کامنت بی معنی یا حاوی ناسزا و واژه های رکیک را منتشر کرده ولی کامنتهای مرا که با استدلال و بدون فحش بوده حذف کرده
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان