تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۱۵ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

محبعلی، مقام پیشین وزارت خارجه: غربی‌ها دنبال حفظ ساختار برجام با زمان‌بندی‌های جدید و موضوعات جدید هستند/ به نظر می‌رسد دوستان وزارت خارجه متوجه نیستند طرف مقابل چه می‌گوید

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه می گوید امکان تفاهم موقت منتفی نیست. بحثی که آمریکایی‌ها دارند مربوط به آزادی زندانی هایشان است، بعد از آن می‌شود که برای یک تفاهم صحبت کرد. دولت آمریکا و ایران آمادگی توافق دائم ندارند که رئیس جمهور بعدی آمریکا آن را کنار نگذارند.

محبعلی، مقام پیشین وزارت خارجه: غربی‌ها دنبال حفظ ساختار برجام با زمان‌بندی‌های جدید و موضوعات جدید هستند/ به نظر می‌رسد دوستان وزارت خارجه متوجه نیستند طرف مقابل چه می‌گوید

رویداد۲۴ قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه درباره اظهارات اخیر امیرعبداللهیان مبنی بر تلاش برای حفظ برجام و گفتگو‌های اخیر با غرب به «انتخاب» گفت: به نظر می‌رسد که دوستان متوجه نیستند طرف مقابل چه می‌گوید؛ اصلا برجام به آن مفهوم پایان یافته است. اگر پاسخی که همین دوستان منتشر کرده‌اند را ببینید آن‌ها از حفظ ساختار برجام صحبت می‌کنند. به این علت که زمان برجام گذشته به دنبال زمان‌بندی‌های جدید و موضوعات جدید با ساختار برجام هستند. به نظر نمی‌رسد که دو طرف تفاهمی روی این موضوع داشته باشند و فقط اروپایی‌ها قصد دارند فعلا ارتباط را حفظ کنند. در شرایط فعلی بحث بیشتری برای رسیدن به یک توافق وجود ندارد.

وی درباره هدف طرف ایرانی از مذاکرات اخیر گفت: من نمی‌توانم نیت خوانی کنم که هدف طرف ایرانی چیست. آنطور که به صراحت گفته اند مخالفت با تفاهم موقت است. آنطور که در رسانه‌ها گفته اند این است که تفاهم یعنی نگه داشتن وضعیت فعلی است. آن چیزی که الان مطرح است محدودیت غنی سازی از سمت ایران و عدم تحریم از سمت آمریکاست. برجام ۲۰۱۵ هم زمان بندی هایش به هم خورده است.


بیشتر بخوانید: واکنش ایران به اولین نقض برجام توسط اروپا؛ به پای خود شلیک می‌کنید/ توافق نابود خواهد شد!


این دیپلمات بازنشسته سپس در رابطه با ایجاد مانع توسط اروپایی‌ها در بند‌های منقضی شده برجام در اکتبر اظهار داشت: به نظر می‌رسد این بحث مربوط به ارسال تسلیحات ایران به روسیه در جنگ اوکراین باشد. چون آمریکایی‌ها با توجه به اینکه رسما از برجام خارج شده‌اند، توانایی بحث روی مکانیسم ماشه را ندارند، اروپایی‌ها شاید این ماموریت را دنبال می‌کنند که اگر توافقی صورت نگیرد، آن وقت سراغ شورای امنیت بروند یا راسا خودشان اعلام کنند که تحریم‌های موشکی را ادامه دهند.

محبعلی درباره احتمال وقوع تفاهم موقت گفت: امکان تفاهم موقت منتفی نیست. بحثی که آمریکایی‌ها دارند مربوط به آزادی زندانی هایشان است، بعد از آن می‌شود که برای یک تفاهم صحبت کرد. دولت آمریکا و ایران آمادگی توافق دائم ندارند که رئیس جمهور بعدی آمریکا آن را کنار نگذارند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قاسم محبعلی ، برجام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مستشاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
0
0
محب علی دیپلمات پیشی وزارت خارجه از مدیران منطقه آفریقا بود و هیچ آشنایی با مسائل اروپا و آمریکا ندارد؟!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان