تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

واکنش مهم وزارت بهداشت به خبر ممنوعیت غربالگری جنین

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از سال ۹۹ تاکنون صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری ۳ ماهه اول بارداری صرفا در سیستم‌های بسته امکان‌پذیر است و محدودیت جدیدی اعمال نشده است.

واکنش مهم وزارت بهداشت به خبر ممنوعیت غربالگری جنین

رویداد۲۴ حمیدرضا خرم خورشید دبیر بورد ژنتیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر حساسیت و ویژگی تست‌های غربالگری جنین تاکید کرد و گفت: در برنامه‌های غربالگری جنین ۲ شاخص حساسیت و اختصاصی بودن به عنوان شاخص‌های اصلی شناخته می‌شود و از آنجا که برنامه‌های غربالگری در سطح کل جامعه انجام می‌گیرد، این دو شاخص باید توسط وزارت بهداشت یک کشور تعیین و به مراکز انجام دهنده ابلاغ شود.

خرم خورشید اظهار داشت: تعیین این دو شاخص به عوامل متعددی مانند امکانات، هزینه‌ها و عوامل دیگر در یک جامعه بستگی دارد، در کشور ما غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی در دو زمان سه ماهه اول بارداری (Combined Test) و سه ماهه دوم بارداری (Quadruple test) برای مادر باردار می‌تواند انجام شود.

این متخصص تصریح کرد: اکنون در کشور تست‌های غربالگری جنین در موارد اصلی همچون غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی، غربالگری مسمومیت باردرای، غربالگری آناتومیکال جنین و نقص لوله عصبی و غربالگری ناهنجاری‌های قلبی جنین با انجام اکوکاردیوگرافی جنین در طول زمان بارداری مادر انجام می‌شود.

به گفته خرم خورشید، بر اساس اصول اخلاق پزشکی، پزشک موظف است آگاهی‌های لازم را به زوجین در مورد ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین ارائه دهد و انجام آزمایش در این زمینه بستگی به تمایل آنها داشته و وقتی جنین بیمار است مادر را نمی‌توان مجبور به انجام سقط کرد.


بیشتربخوانید: اقدام تازه و باورنکردنی وزارت بهداشت/ داروهای سقط جنین جمع آوری می‌شوند


غربالگری جنین ممنوع نیست

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اظهار داشت: از سال ۹۹ تاکنون صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری ۳ ماهه اول بارداری "PAPP-A & Free BhCG"صرفا در سیستم‌های بسته امکان پذیر است.

پدرام پاک آیین ادامه داد: این الزام به شیوه‌نامه کشوری ساماندهی غربالگری سال ۹۹ برمی‌گردد که موضوع ابلاغ شماره ۱۰۴۰/۳۰۰ و مربوط به تاریخ دوم تیر ۹۹ و صادر کننده این شیوه‌نامه هم معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت قبل بوده است و در ۲ سال گذشته، هیچ محدودیت جدیدی نه در حوزه تولید و نه در زمینه واردات کیت‌های غربالگری ایجاد نشده است؛ بنابراین رویه سابق با توجه به لزوم کنترل کیفی کیت‌ها و استفاده از کیت‌های با ضریب دقت کافی کماکان جاری است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز ۲۳ مرداد نیز در این زمینه گفت: از نظر وزارتخانه، غربالگری جنین با رعایت استانداردها ممنوع نیست و غربالگری مطابق قانون و نظر متخصصان استانداردسازی شده است.

پاک آیین در واکنش به برخی شایعات در فضای مجازی اظهار داشت: هیچ محدودیت جدیدی برای تولید و توزیع کیت‌های غربالگری جنین ایجاد نشده و استانداردهایی که پیش از این به منظور کنترل کیفی کیت‌ها اعمال می‌شد، همچنان رعایت می‌شود.

وی تصریح کرد: نظارت بر کیفیت و استاندارد بودن کیت‌های غربالگری جنین وظیفه سازمان غذا و دارو است تا کیت‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بیشترین دقت و کمترین خطا را داشته باشد؛ بنابراین غربالگری جنین با رعایت استانداردها ممنوع نیست و غربالگری مطابق قانون و نظر متخصصان استانداردسازی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اکنون کیت‌های تشخیصی غربالگری با دقت کافی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همچنان برای کمک به سلامت مادر و جنین، از توزیع کیت‌های غیراستاندارد و غیردقیق جلوگیری می‌شود.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: غربالگری
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان