تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه حجاب و عفاف پس گرفته می‌شود؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در پایان بررسی لایحه حجاب و عفاف، مصوبات کمیسیون بارگزاری می‌شود و تا زمانی که نمایندگان مصوبه را نبینند، به زمان آن رأی نخواهند داد و اگر نمایندگان قبول نکنند می‌توانند آن را پس بگیرند.

اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه حجاب و عفاف پس گرفته می‌شود؟
رویداد۲۴ امیرحسین بانکی‌پور فرد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درخصوص انتقادات و نگرانی‌ها نسبت به لایحه عفاف و حجاب و شیوه رسیدگی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، گفت: این لایحه جمع‌سپاری شده و همه نظر دادند، یعنی عام و خاص. فکر نکنم لایحه و طرحی را به اندازه این لایحه مردم بشناسند.

وی ادامه داد: یعنی شما نگاه می‌کنید تمام مواد آن را همه دارند می‌خوانند، نظر می‌دهند و نظرات دارد اعمال می‌شود؛ یعنی هرچه کارشناسان تا الان نظر دادند، این لایحه با نظراتی که صاحب نظران ارائه کردند، مرتب پویایی داشته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: اکنون که بررسی آن در کمیسیون قضایی و حقوقی در حال انجام است هم همینطور است و موضوع محرمانه‌ای در کار نیست. در پایان هم زمانی که بررسی و تصویب به اتمام رسید، مجددا [مصوبات]بارگزاری می‌شود و تا زمانی که نمایندگان مصوبه را نبینند به زمان [اجرای]آن رأی نخواهند داد و اگر نمایندگان قبول نکنند، می‌توانند پس بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که «یعنی بعد از پایان بررسی هم می‌توانند اصل ۸۵ی شدن لایحه را پس بگیرند؟»، عنوان کرد: اصلا می‌توانند بگویند که ما زمان اجرا را رأی نمی‌دهیم و پس بگیرند.


بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: لایحه حجاب مانند قانون ماهواره خواهد شد


بانکی‌پور در واکنش به این انتقاد که «گفته می‌شود اعضای کمیسیون ۱۱ نفر هستند و با دو سوم آراء یعنی ۸ نفر مواد این گزارش تصویب خواهد شد»، اظهار داشت: ببینید من خودم عضو کمیسیون فرهنگی هستم و شاهد بودم که در جریان بررسی و آماده شدن گزارش روی لایحه از کمیسیون‌های مختلف مجلس می‌آمدند و فضای خیلی آزاد و خوبی برای بیان نظرات و دغدغه‌ها وجود داشت و موضوع منحصر به اعضای کمیسیون نبود. در کمیسیون‌ها هر کسی آزاد است از نمایندگان بیاید و حضور داشته باشد، نه‌تن‌ها نمایندگان بلکه از دستگاه‌ها می‌آیند و حضور پیدا می‌کنند، یعنی از این بابت هیچ مشکلی نیست.

وی ادامه داد: اتفاقا اصلا برای این لایحه در این شکل بهتر می‌شود نظرات را آورد، نمایندگان ۱۵۰۰ نظر ثبت کرده بودند اگر قرار بود در صحن مطرح شود حداکثر ۵۰-۶۰ پیشنهاد را اجازه می‌دادند در صحن مطرح شود که از این تعداد هم مواردی رأی نمی‌آورد، اما در همین یک هفته‌ای که لایحه بررسی شد، نشستیم و تمام ۱۵۰۰ نظر را مطالعه کردیم که بیش از ۱۰۰ مورد از آن‌ها خوب بود و اعمال کردیم، اصلا در صحن مجلس نمی‌شد این کار را انجام دهیم.

بانکی‌پور در پاسخ به این سوال که «از آنجا که این لایحه از سوی قوه قضاییه در ۹ ماده تدوین و از جانب دولت در ۱۵ ماده به مجلس ارسال شده است، به نظر شما احتمال مخالفت قوه قضائیه وجود ندارد؟»، گفت: خیر، مرحله به مرحله آن‌ها در جریان بودند و تایید می‌کردند، یعنی همه چیز با تایید دولت و قوه قضاییه انجام شد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان