تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵

اجرای برنامه چهارم‌کنترل‌ایدز در ایران/ هرسال ۱۰۰ کودک با ایدز متولد می‌شوند/ هزینه‌های دولت برای اچ‌آی‌وی

وزیر بهداشت: وزارت بهداشت نیز در جهت کنترل ایدز برنامه چهارم ایدز را برای مهار این بیماری در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رییس جمهور به تصویب رساند و در حال پیشبرد این برنامه هستیم.
رویداد۲۴-وزیر بهداشت: وزارت بهداشت نیز در جهت کنترل ایدز برنامه چهارم ایدز را برای مهار این بیماری در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رییس جمهور به تصویب رساند و در حال پیشبرد این برنامه هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم روز جهانی ایدز با بیان اینکه همه باید برای کنترل ایدز تلاش کنند، گفت: حتی خود مبتلایان نیز باید سفیری شوند برای سلامت مردم ایران و جهت کنترل ابتلا به این بیماری، در قالب NGOها تلاش کنند.

او ضمن تشکر از مسوولان و رسانه‌ها گفت: در عین حال از صداوسیما که نقش مهمی در اطلاع‌رسانی به مردم دارد و همچنین از مجلس، آموزش و پرورش و همه کسانی که تریبون دارند و در این زمینه تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم که این فرصت را ایجاد کردند و باور کردند که در این زمینه بیماریم.

وزیر بهداشت افزود: در یک زمانی تلاش می‌شد که درباره بیماری ایدز نگاهی سیاسی وجود داشته باشد و فکر کنیم که این بیماری مربوط به دیگران است، غافل از اینکه بیماری مرز نمی‌شناسد و هر کجا که بی‌مبالاتی و بی‌بندوباری بیشتر باشد، بیماری‌های واگیر نیز بیشتر شیوع پیدا می‌کند. بی‌مبالاتی از نظر من همان قانون‌گریزی است و در عین حال باید توجه کرد که منطقه ما منطقه‌ای ملتهب بوده و گرفتاری‌های بسیاری دارد. بنابراین نگرانی از اطلاع از ایدز نیز در آن بسیار جدی است.

هاشمی همچنین گفت: همین که اجازه داده شده موضوع ایدز به صورت عریان از صداوسیما پخش شود، جای تشکر دارد؛ چراکه نقش رسانه‌ها بیش از نقش درمانی ما است.

وزیر بهداشت یکی از موضوعات حائز اهمیت در زمینه بیماری ایدز را بحث بیماریابی در کشور عنوان کرد و گفت: بعد از آن باید کانون‌ها و رفتارهایی را که منجر به شیوع این بیماری می‌شود، شناسایی و تلاش کنیم که اولا بیماری ایجاد نشود و اگر هم ایجاد شد، افراد با پرده پوشی کامل بتوانند به مراکز ما مراجعه کرده و خدمات دریافت کنند.

او با تاکید بر ضرورت اثرگذار کردن سیاست‌هایی که می‌توانند در کاهش بار بیماری ایدز موثر باشند، ادامه داد: به عنوان مثال بحث طلاق در کشور ما بسیار جدی است. همچنین موضوع کودکان کار، مسائل اقتصادی و... کانون تولید این بیماری محسوب می‌شوند و وزارت بهداشت هم قربانی کم توجهی و کم‌کاری یا ناتوانی سایر متولیان حوزه آسیب‌های اجتماعی است؛ به طوری که آنها در بخش‌های خودشان مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهند و مردم دچارآسیب اجتماعی می‌شوند که یکی از مولودهای این موضوع ابتلا به ایدز است.

هاشمی در همین راستا ادامه داد: بنابراین اتفاقاتی مانند تصافات که در کشور رخ می‌دهد، قابل پیشگیری هستند. در حال حاضر کشور ما از نظر میزان تصادفات رتبه پنجم را در دنیا دارد و حال باید فکر کرد که با ارتباطات سالم و ناسالمی که در فضاهای مختلف وجود دارد، کودکانی که پدر و مادرهایشان را در تصادفات از دست می‌دهند، چگونه می‌خواهند بزرگ شوند.

او با تاکید بر اینکه اگر آموزش و پرورش بدون پرده‌پوشی به مسائلی که منجر به آسیب می‌شوند، توجه کند، در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار کمک کننده است، افزود: بنابراین دستگاه‌های مرتبط باید در این حوزه کمک کنند و در این صورت مشکلات‌مان کمتر می‌شود. در عین حال مردم نیز باید توجه لازم را داشته باشند. البته انصافا در حال حاضر تربیت فرزند در کلانشهرها بسیار سخت است، اما بیشتر روی سخنم با مادران است که نقش محوری را در تربیت فرزندان ایفا می‌کند؛ مادران باید مراقبت‌های لازم را در تقویت تربیت فرزندانشان انجام دهند.

وزیر بهداشت افزود: در دنیایی که همه در معرض آلودگی هستند، آگاهی‌بخشی، نظارت، آموزش، محبت و... بهترین راه‌های موثر برای جلوگیری از این آلودگی هستند. از طرفی سیاست‌مداران نیز باید در سیاست گذاری‌هایشان مردم را به سوی یک زندگی سالم و با آرامش نسبی سوق دهند. البته مشکل ما فقط ایدز نیست بلکه باید به سایر بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های نوظهور نیز توجه کنیم.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی از افزایش شیوع ایدز در زنان گفت: طبق آمار در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۴۰ درصد از ابتلاها به دلیل تماس جنسی بوده است.

بیماران مبتلا به ایدز زیادی را جراحی کرده ام

هاشمی همچنین در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برخوردهای نامناسبی که برخی پزشکان با بیماران مبتلا به ایدز دارند و گاهی از انجام جراحی برای آنها ممانعت می‌کنند به ایسنا گفت: خود من بیماران مبتلا به HIV ایدز زیادی را جراحی کردم و حتی توجه بیشتری هم به آنها داشتم. به نظر من پزشکان و جامعه پزشکی توجه‌شان به این گروه بیشتر است و من تاکنون ندیده‌ام پزشکی از درمان بیمار مبتلا به بیماری HIV / ایدز خودداری کند و اگر کسی این کار را کرده باشد، اطلاعات کافی نداشته؛ چراکه در صورت داشتن اطلاعات قطعا در برخورد با این بیماران اضطرابی نخواهد داشت. البته من این موضوع را تایید نمی‌کنم و آرزو می‌کنم که این خبر و سوال از مبنا اشتباه باشد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره ممانعت از کار کردن بیماران مبتلا به ایدز از سوی کارفرماها گفت: کانون حمایت از کارکنان این اجازه را به کارفرما نمی‌دهد و اگر مواردی از این دست وجود داشته باشد، حتما آن را در هیات دولت مطرح می‌کنم. بنابراین وقتی منعی در این زمینه وجود ندارد و حتی قانونی برای ادامه فعالیت آنها وجود دارد، نیازی به مصوبه جدید نیست و اگر کسی مانع اشتغال فرد مبتلا به ایدز شود، وزارت کار باید آن فرد را حمایت کرده و مراجع قضایی نیز باید آن را پیگیری کنند. من نیز این موضوع را به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی منتقل می‌کنم.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات کنترلی وزارت بهداشت درباره بیماری ایدز، گفت: هرچند که آمار ابتلا در کشور رو به افزایش است، البته نباید مردم و مبتلایان را بترسانیم و این موضوع نگران کننده نیست، اما در عین حال والدین و سیاستگذاران باید به این موضوع توجه کنند چراکه یک مورد ابتلا به ایدز نیز نباید در کشور وجود داشته باشد.

او افزود: وزارت بهداشت نیز در جهت کنترل ایدز برنامه چهارم ایدز را برای مهار این بیماری در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رییس جمهور به تصویب رساند و در حال پیشبرد این برنامه هستیم. در عین حال افرادی هم که در معرض آسیب هستند، باید شناسایی شوند و توجه داشته باشند که سیستم ما کاملا امن و رازدار است و موردی نداشتیم که اسرار بیماران در جایی ارائه شده باشد. بنابراین افراد در معرض خطر بخاطر خودشان هم که شده، به مراکز ما مراجعه کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در کنترل بیماری ایدز گفت: من از صداوسیما و هنرمندان به دلیل پخش سریال پریا تشکر می‌کنم؛ چراکه این سریال باعث شد مراجعاتمان چند برابر شود. بنابراین باید توجه کرد که پیشگیری بسیار مهم است.

هاشمی با بیان اینکه بیماری ایدز خطرناک و البته صددرصد قابل پیشگیری است، گفت: بنابراین در صورت مراقبت می‌توان از شیوع آن پیشگیری کرد و در این راستا دستگاه‌هایی هم که متولی آسیب‌هایی چون طلاق، اعتیاد و حاشیه‌نشینی هستند، باید مراقبت کنند؛ چراکه هرچه این آسیب‌ها افزایش یابد، ایدز هم بیشتر می‌شود. در عین حال موضوع زندان‌ها و نحوه نگهداری از زندانیان نیز بسیار مهم است و باید به سایر مراکز تجمعی نیز توجه کنیم.

او با بیان اینکه خوشبختانه در کشور وجود بیماری ایدز را پذیرفته‌ایم، گفت: این موضوع ما را یک قدم به درمان نزدیک‌تر کرده است. در عین حال باید توجه کرد که بیماری ایدز، قابل کنترل است اما درمانش گران و سخت بوده و بدون عارضه نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود برنامه‌ای ملی در زمینه کنترل ایدز در کشور گفت: نزدیک به 22 دستگاه در این برنامه درگیر هستند. حال بستگی به افراد دارد که در این حوزه مراقبت کنند و این برنامه‌ها را به عنوان کاری اداری و دولتی نگاه کنند و در این صورت است که موفق می‌شویم.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره انگ‌زنی‌هایی که در جامعه نسبت به بیماران مبتلا به ایدز دیده می‌شود، گفت: البته وظیفه ما شناسایی، درمان و توصیه راه‌های پیشگیری از بیماری است و بخش‌های حمایتی مربوط به سازمان‌هایی چون بهزیستی، کمیته امداد و... است. در عین حال ما تاکید می‌کنیم نباید تفاوتی میان افراد مبتلا به ایدز با سایرین باشد، چراکه مخاطراتی را که به دلیل حضور بیماری در بدن یک فرد می‌توان دریافت کرد، بسیار کمتر از چیزی است که در جامعه رواج پید اکرده است. بنابراین حمایت از این بیماران ضروری است، همانطور که این امر در سایر افرادی که در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند، ضروری است.

تولد سالانه100کودک مبتلابه ایدز در ایران

همچنین در ادامه این برنامه رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیر حاشیه همایش روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت به ایرنا گفت: هر سال حدود 100 کودک مبتلا به ویروس ایدز در کشور متولد می‌شوند.

محمد مهدی گویا گفت:‌ تعداد کل افراد مبتلا به ویروس ایدز که تاکنون در ایران شناسایی شده اند، حدود 33 هزار و 270 نفر هستند و برآورد و تخمین وزارت بهداشت این است که حدود 80 هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا هستند.

او ادامه داد: در مورد زنان مبتلا به این ویروس و خطر ابتلای نوزادان مبتلا، سال گذشته 180 هزار زن باردار تحت مراقبت قرار گرفتند و از این تعداد در شش استان برای 156 هزار زن باردار آزمایش ایدز گرفته شد و مشخص شد که 60 نفر از این زنان به عفونت ایدز مبتلا هستند.

گویا گفت: از این تعداد 34 هزار زن زایمان داشتند که 93 درصد آنها با انجام مراقبتهای بهداشتی، آموزش های شیردهی و زایمان کنترل شده و واکسیناسیون برای نوزدان و ارائه به موقع دارو، فرزند سالم به دنیا آوردند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تعداد نوزادانی که هر سال با ویروس ایدز مبتلا می شوند، گفت: به طور کلی هر سال حدود یا اندکی بیش از 100 نوزاد مبتلا به این ویروس در کشور به دنیا می‌آیند.

او گفت: میزان شیوع ایدز در کشور رو به افزایش است و بیشترین گروهی که درگیر این عفونت هستند افراد گروه سنی 25تا 34 سال و افراد گروه سنی 35 تا 44 سال هستند.ایرنا نوشت: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دولت هر سال حدود 30 میلیارد تومان برای تامین داروهای مورد نیاز افراد مبتلا به ویروس ایدز و بیماران آن هزینه می‌کند و تمام داروهای این بیماران رایگان است.

هزینه  30 میلیارد تومانی دولت برای درمان بیماران مبتلا به ایدز 

رئیس سازمان غذا و دارو پس از دیدار وزیر بهداشت با گابریل ویک استورم، وزیر بهداشت سوئد در وزارت بهداشت درباره هزینه کرد دولت برای داروی بیماران مبتلا به ویروس ایدز توزیع داد.

رسول دیناروند گفت: دولت هر سال داروهای مورد نیاز افراد مبتلا به ویروس ایدز را خریداری و تامین می‌کند و از طریق شبکه بهداشتی کشور به صورت رایگان بین افراد مبتلا توزیع می‌شود.

او افزود: افراد مبتلا به ویروس ایدز هیچ مشکلی برای تامین دارو ندارند و دولت هر سال حدود 30 میلیارد تومان برای تامین داروهای مورد نیاز این افراد هزینه می کند، البته در گذشته بخشی از این هزینه از طریق کمک های بین المللی تامین می شد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای مختلفی برای افراد مبتلا به ویروس ایدز وجود دارد که اکثر آنها در ایران وارداتی است، البته چند قلم آن در کشور تولید می شود و در مواردی که داروی تولید داخل وجود دارد، خرید خارجی انجام نمی شود.

دیناروند افزود: با توجه به تعداد معدود افراد مبتلا به ایدز در ایران و آمار حدود 18 هزار نفری افراد تحت درمان، تولید همه داروهای مورد نیاز این بیماران در کشور صرفه اقتصادی ندارند اما تعدادی از اقلام دارویی مورد نیاز افراد مبتلا به ویروس ایدز، سل،‌مالاریا و هپاتیت که در بین مبتلایان به ویروس ایدز شایع است در کشور تولید می شود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره آخرین وضعیت بدهی بیمه ها به شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: کل بدهی بیمه ها به بیمارستانها و مراکز درمانی و دارویی کشور حدود 10 هزار میلیارد تومان است که از این میزان حدود چهار هزار میلیارد تومان بدهی بیمه ها به شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی است.

او گفت: ‌سازمانهای بیمه‌گر بخشی از بدهی خود را به داروخانه‌ها پرداخت کرده‌اند، مثلا سازمان تامین اجتماعی تا تیر امسال را تسویه کرده است و بدهی دی سال 94 مانده بود که پرداخت شد اما سازمان بیمه سلامت بدهی داروخانه‌ها را تا حرداد تسویه کرده است و باقی بدهی مانده است.

دیناروند افزود: بدهی بیمه ها به داروخانه‌ها رقم کوچکی از کل بدهی آنهاست، آنچه فلج کننده است، بدهی بزرگ آنها به بیمارستان های دولتی است که هنوز هیچ گشایش جدی در پرداخت بدهی های آنها که از سال گذشته مانده است، صورت نگرفته است و این بیمارستانها نیز به شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی حدود چهار هزار میلیارد تومان بدهی دارند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان