تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مردم با تصویب لایحه حجاب و عفاف خوشحال می‌شوند/ بازگشت گشت ارشاد شایعه است

مهدی باقری نماینده مجلس می‌گوید: رسانه‌ها روی تلاش کمیسیون در خصوص لایحه عفاف و حجاب تمرکز داشته باشند، چون ما مبانی را درباره لایحه حجاب مدنظر داشتیم که در صورت تصویب اگر مردم بشنوند، خوشحال می‌شوند. 

مهدی باقری نماینده بناب

رویداد۲۴ محمد آیتی: مهدی باقری نماینده زنجان و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، یکی از افراد موثر در کمیسیون تخصصی برای تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب است. گفت‌وگوی رویداد۲۴ با او را در ادامه بخوانید:

* لایحه عفاف و حجاب را به طور تخصصی، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دنبال می‌کند، اما کمیسیون فرهنگی هم در این راستا با ما همکاری دارد.

* اصل هشتاد و پنجی کردن برخی موضوعات، یک ظرفیت قانون اساسی است که اتفاقاً مصداق خیلی خوب آن، بررسی لایحه حجاب و عفاف است که ضرورت اجتماعی کشور اقتضاء دارد که بعضی از بلاتکلیفی‌ها حل شود.

* در مجلس، هم لایحه برنامه هفتم توسعه را پیگیر هستیم و هم در ادامه، قانون بودجه سالیانه را خواهیم داشت و به لحاظ آیین‌نامه‌ای اگر وارد بررسی آن‌ها شویم، طبیعتاً وقت نداریم موضوع دیگری را در صحن مورد بررسی قرار دهیم.

*‌ بعضی مباحث به خاطر ویژگی‌های فنی که دارد باید در یک فضای حرفه‌ای و تخصصی‌تر بررسی شود. همکاران در مجلس به درستی این موضوع را تشخیص دادند که لازم است این لایحه طبق اصل ۸۵ بررسی شود وگرنه ما در صحن فرصت نداشتیم به آن بپردازیم.

اصل ۸۵ شدن لایحه حجاب سیاسی کاری نبود برای بررسی تخصصی بود

* اصل هشتاد و پنجی کردن لایحه عفاف و حجاب، اصلاً سیاسی‌کاری نبود، بلکه از این ظرفیت استفاده شد و کاری کاملاً حرفه‌ای اتفاق افتاد. وقتی به کمیسیون آمد، تمام پیشنهادهایی که در کمیته‌های فنی شکل گرفته بود، بررسی شد.

* همه ۱۵۰۰ پیشنهاد نمایندگان در خصوص لایحه عفاف و حجاب، در کارگروه‌ها و کمیته‌ها وارد و بررسی شد. حتی علاوه بر این ۱۵۰۰ پیشنهاد، دیدگاه‌های گوناگون و مبانی مختلف نیز از کارشناسان شنیده، تحویل و بررسی شد.

* الحمدلله با قطعیت می‌توانم بگویم چیزی که الان مصوبه کمیسیون است، توانسته ابعاد بسیار تخصصی را مورد بررسی قرار دهد که به گمان بنده اصلاً در صحن مجلس، این کار امکان، امکان‌پذیر نبود.

* بررسی لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در انتهای کار است و تنها مسائل جزئی در این رابطه وجود دارد. طبیعتاً، چون این لایحه توسط قوه قضاییه ارائه شده، امیدواریم با تغییراتی که به لحاظ قانونی اتفاق افتاده، شورای نگهبان به این لایحه اشکال وارد نکند و مثلاً نگوید این لایحه در قوه قضاییه یک شکل دیگری بود، چون تغییرات اساسی پیدا کرده است. این تغییرات تایید قوه قضاییه و دولت را نیاز دارد.

* در ایام بررسی لایحه، نمایندگان قوه قضاییه و دولت را هم در کنار خود داشتیم. این لایحه به دلیل داشتن ابعاد مختلف به غیر از بحث کارشناسی و تخصصی، بحث اجرایی شدن آن برای ما بسیار مهم است. برای اینکه بتوانیم با کمترین خطا و قوت، قانون را اجرا کنیم و اجرای موفقی داشته باشیم، همه باید پای کار بیایند و کمک کنند و باید توانمندی‌های اجرایی نظام را در نظر بگیریم.

*‌ طبق اصل ۸۵، چیزی که کمیسیون تصویب می‌کند، به صحن می‌آید و یک مدت آزمایشی برای آن در نظر گرفته می‌شود، یعنی نمایندگان رای می‌دهند که لایحه چند سال آزمایشی باشد. بعد از مشخص شدن زمان، به شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود. ان‌شاءالله این روند، بعد از اربعین حسینی صورت بگیرد.

رسانه‌ها روی تلاش کمیسیون برای لایحه عفاف و حجاب تمرکز کنند

* رسانه‌ها روی تلاش کمیسیون در خصوص لایحه عفاف و حجاب تمرکز داشته باشند، چون ما مبانی را درباره لایحه حجاب مدنظر داشتیم که در صورت تصویب اگر مردم بشنوند، خوشحال می‌شوند. 

* با آسیب‌شناسی که امروز در حوزه حجاب انجام شده، یک بخش بسیار مهم و جدی آن نشان می‌دهد که مسئولان و نهاد‌ها کم‌کاری کرده‌اند. نباید یک دختر نوجوان را در این داستان مقصر جلوه بدهیم. مردم باید بدانند که بخش عمده جرم‌انگاری‌ها مربوط به نهاد‌ها و مسئولان است. اکثر مواد این مصوبه، فرهنگی است و به سمت کار فرهنگی رفته‌ایم.

* در جرم‌انگاری نسبت به مردم هم اصولی تعریف کرده‌ایم. اول با سرشبکه‌ها، مروجین و افرادی که به عمد قانون‌شکنی و بی‌عفتی می‌کنند و حقوق مردم را نادیده می‌گیرند، برخورد می‌شود. از این‌رو تا زمانی که با فردی که بقیه را آلوده می‌کند برخورد نکنیم، سراغ افراد آلوده شده نمی‌رویم. یعنی آن‌ها مخاطب ما در جرم‌انگاری‌ها نیستند. موضوع مثل اعتیاد است؛ آیا باید با افراد تولیدکننده، واردکننده و پخش‌کننده به صورت سازمان‌یافته برخورد کنیم یا با نوجوانی خطاکار که به دلیلی آلوده شده است، برخورد داشته باشیم؟

* لبه تیز جرم‌انگاری‌ها در برخورد موضوع ترویج‌دهندگان بی‌عفتی به سرشبکه‌ها می‌رسد و از این‌رو می‌تواند بخش بسیار زیادی از موضوع را حل کند. 

* اگر تندی و تیزی در مصوبات می‌بینید برای این است که متن قانون ان‌شاءالله بازدارنده باشد و وقتی مردم بدانند و ببینند که با افرادی که مروج هستند چنین برخورد جدی داریم، به جدیت قانون‌گذار در برخورد این مسئله پی خواهند برد. 

*‌ ما هرگز اراده این را نداشتیم که مردم در این موضوع با هم به تقابل برسند. پس چنین تقابلی اصلاً وجود ندارد و اساساً تقابلی بین مجریان قانون و نیروی انتظامی با مردم هم وجود ندارد.

بازگشت گشت ارشاد شایعه است

* شایعاتی که درست می‌کردند که گشت ارشاد برمی‌گردد، این‌گونه نیست. قانون اجرا می‌شود، اما تقابل پلیس و مردم کذب است. 

* این متن، قانون‌مندی، قانون‌مداری، امنیت و آرامش را به جامعه القا می‌کند. قطعاً پدیده کشف حجاب قابل جمع‌شدن است و هیچ‌وقت با بهم‌زدن آرامش در کشور مشکل مردم حل نمی‌شود. قانون‌گذار در همه دنیا سعی می‌کند با وضع قوانین خوب و بازدارنده، انضباط را در جامعه جاری کند. البته این خطای ادراکی است که فکر کنیم فقط با وضع قانون مشکل حل می‌شود. حتماً باید اراده جدی در تمام کشور برای مقابله با این چالش‌ها داشته باشیم. صرف وضع قانون، داستان کشف حجاب جمع نمی‌شود و باید قانون خوب اجرا شود تا چالش رفع شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
18
کدام مردم میگید
مردم از
رف تن
شما
خوشحال میشیوند
خاقان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
17
لطفا به اندازه 10.000 تا رأیت زر بزن، نه بیشتر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
18
مردم با پایین اومدن کله بی مغز تو از روی تنت خوشحال میشن مردک ابله!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
15
اینم چیزی کشیده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
16
گشت ارشاد برگشته ‌. یک زن و چند تا پلیس. فقط به جای ون یه مدل ماشین دیگه آوردن . شبیه وانت . در ضمن مگه مردم موش آزمایشگاهی شما هستند ؟ اگر خیابان‌ها خبری نشد لایحه تصویب میشه . اگر دوباره شلوغ شد میندازید یه وقت دیگه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
14
جای آ ن است که خون موج زند دردل لعل.رین تغابن که خزف میشکندبازارش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
15
مردم یعنی چشمهای حیظ تو
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
18
فقط یه چیز مردمو خوشحال میکنه و آنهم خشکاندن ریشه های افکار متحجر و پوسیده امثال شماهاست تنها عامل رهایی ملت همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
19
اخوند دو زاری تا کی میخواهی بیایی و در مقابل میلیون ها ایرانی نا راضی - دروغ بگی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
16
این مردمی که شما میگید ایران زندگی میکنند؟ خود محبی امار داده بیش از 60 درصد مخالف حجاب اجباری اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
20
لعنت مردم و خدا برشما مزدورها
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
1
19
مردم از نظر ایشون کیا هستن؟ ؟؟ اون جمع حداقلی طرفدار خودشون یا اون جمعیت کثیری که با این تنشها و تفرقه ها مخالفند؟ در ضمن هیچ کسی از جریمه های سنگین و تحریم شدن خوشحال نمی‌شه.
جوادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
9
دونوع مردم در ایران زندگی می کنند مردم یعنی ما و مردم شما که فقط در ذهن شما قرار دارد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان