تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

سخنگوی وزارت خارجه: سند سپتامبر سند جدیدی نیست/ آخرین مذاکرات برجامی در سپتامبر ۲۰۲۲ آماده جمع بندی بود

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفت: سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه: سند سپتامبر سند جدیدی نیست/ آخرین مذاکرات برجامی در سپتامبر ۲۰۲۲ آماده جمع بندی بود

رویداد۲۴ به گزارش انتخاب، ناصر کنعانی در نشست خبری خود درباره اظهارات امیرعبداللهیان در خصوص سند سپتامبر بین ایران و آمریکا نیز گفت: این را در رسانه‌ها دیدم و شاهد برخی تحلیل‌ها و تفسیر‌های مختلف بودیم. ادبیات آقای وزیر در گفت‌وگوی انجام شده کاملا روشن و واضح بود. سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است. آخرین مذاکرات برجامی در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) آماده جمع بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود، اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه گذاری بر این اغتشاشات و با نیم نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع با فرصت سوزی و از میان بردن یک فرصت از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع بندی آن سر باز زدند و بار دیگر نشان دادند از اراده سیاسی و حقیقی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند و مایل نیستند تعهداتشان را مسؤولانه به عهده گرفته و انجام دهند.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: توضیحات وزیر کاملا شفاف بوده است. ابهامی در آن نبوده و متن اظهارات وزیر هم در دسترس است می‌توانید مراجعه کنید و آن را به صورت کامل و دقیق ببینید.

کنعانی درباره ادعای بلومبرگ گفت: بعضا اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهداف مختلفی مطرح شود. ایران بار‌ها اعلام کرده که علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران معطل مذاکرات برجامی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه را با جدیت دنبال می‌کند و در عمل هم این را نشان داده و اینکه منتظر احیانا برجام یا احیانا نگاه دولت آمریکا درباره روابط تجاری ایران با دیگر کشور‌ها یا صادرات محموله‌های نفتی خود نمی‌ماند. در عمل نشان دادیم نسبت به احقاق حقوق ملت ایران از همه روش‌های قانونی مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

وی گفت: ایران در روند توسعه مناسبات خارجی خو دو حفظ جایگاه خود در بازار‌های انرژی دنیا از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده است. دولت‌های زیادی در دنیا علاقه‌مند همکاری اقتصادی و معادلات نفتی با ایران هستند. توانستیم به رغم تحریم‌های ظالمانه هم نفت خود را به بازار‌های جهانی صادر کنیم و جایگاه خود را در بازار جهانی انرژی تا نسبت قابل توجهی حفظ کنیم. البته یه این معنا نیست که از ناحیه تحریم تحت فشار نیستیم. ایران نشان داد به تحریم‌های آمریکا محدود نخواهد ماند و برای حفظ مناسبات تجاری و اقتصادی خود تلاش خواهد کرد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
0
0
بدبخت ها
آوزین
آمریکا باشید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان