تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

ویروس «پیرولا» به ایران رسیده است؟/ دوباره نگران کرونا باشیم؟

سویه جدید کرونا BA.۲.۸۶ که با نام مستعار «پیرولا» شناخته می‌شود، در ۸ کشور شناسایی شده و مقامات بهداشتی بریتانیا هم از شیوع آن در میان سالمندان خبر می‌دهند. پای پیرولا هنوز به ایران باز نشده، اما کارشناسان از شیوع گسترده آن در برخی کشور‌ها نگرانند.

ویروس «پیرولا» به ایران رسیده است؟/ دوباره نگران کرونا باشیم؟

رویداد۲۴ دانمارک، سوئد، ایالات متحده، پرتغال، آفریقای جنوبی، کانادا، اسرائیل و بریتانیا از شیوع یک سویه جدید و بسیار جهش‌یافته از ویروس کرونا خبر می‌دهند. بی‌بی‌سی هم در این باره از اعلام شیوع گسترده این ویروس از سوی مقامات بهداشتی بریتانیا خبر داده و این که از ۳۴ مورد تایید شده ابتلا به سویه جدید ۲۸ نفر در یک خانه مراقبت از سالمندان زندگی می‌کنند و ۵ نفر هم در بیمارستان بستری شدند. 

دکتر رنو بیندرا، مدیر حوادث در UKHSAبا اشاره به افزایش آمار ابتلا به سویه جدید BA.۲.۸۶ گفت: تعداد قابل توجهی جهش در مقایسه با سایر انواع کووید در گردش است اما داده‌ها تاکنون برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد تأثیر این امر بر قابلیت انتقال، شدت یا ویژگی‌های فرار ایمنی ویروس بسیار محدود است. احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا ارزیابی مطمئنی در مورد آن انجام شود.

او افزود: روشن است که درجاتی از ابتلای گسترده جامعه، هم در بریتانیا و هم در سطح جهانی وجود دارد و ما در تلاش هستیم تا آمار دقیق را اعلام کنیم. این سویه در حال حاضر جدید دراسکاتلند شناسایی شده اما هیچ موردی در ولز یا ایرلند شمالی گزارش نشده است.

البته بر اساس اعلام آژانس امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSA) هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد جدی‌تر بودن این ویروس نسبت به جهش‌های قبلی زود است اما بهتر است که افراد واجد شرایط نسبت به تزریق واکسن پاییزه اقدام کنند. این در حالی است که دولت بریتانیا هم اعلام کرده به دلیل شیوع سویه جدید، عرضه واکسن زودتر از زمان برنامه ریزی شده و از هفته آینده شروع خواهد شد. 

چه کسانی می‌توانند واکسن دریافت کنند؟

  • ساکنان خانه‌های مراقبت برای سالمندان؛
  • همه بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر؛
  • هر فرد ۶ماهه تا ۶۴ ساله دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای؛
  • کارکنان خط مقدم سلامت و مراقبت‌های اجتماعی؛
  • هر فردی بین ۱۲ تا ۶۴ سال که در خانه با افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف زندگی می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر در تاریخ ۵ می ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید-۱۹ را در جهان اعلام کرده بود، در حالی که اکنون دانشمندان معتقدند که این دیدگاه که دیگر نیازی به نگرانی در مورد کووید نیست، یک دیدگاه نادرست است. این سویه جدید از کرونا ممکن است در حال حاضر در همه جا ظاهر شود، اما اطلاعاتی که در مورد آن وجود دارد هنوز کافی نیست و دانشمندان می‌گویند که چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانند.

پیرولا به ایران رسیده است؟

هفته گذشته دکتر بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت بروز سویه‌های جدید کرونای اومیکرون در کشور گفته با توجه به کاهش چشمگیر موارد کرونا در مدت اخیر، آخرین سکانس‌های ژنی انجام شده بر روی تست‌های اخذ شده کرونا مربوط به پایان تیر امسال است؛ چون در مرداد ماه موارد بسیار پایین بود هنوز اطلاعات سکانس ژنی نداریم. 

به گفته این مسئول، موارد جدید کرونا مانند BA.۲.۸۶ که با نام «پیرولا» شناخته می‌شود یا EG۵.۱ و... نیز هنوز در ایران شناسایی نشده اما احتمال ورود آن به ایران وجود دارد. نگرانی از زیرسویه‌های اخیر کرونا هم به این دلیل است که برخی کشورها گسترش سریع آن را گزارش کرده‌اند اما هنوز شواهدی وجود ندارد که این زیر سویه‌ها مرگ‌ومیر و عوارض شدیدتری ایجاد کنند.

عشرتی همچنین درباره واکسیناسیون توضیح داده؛ گروه‌های در معرض خطر که از تزریق دوز دوم واکسن آنها یکسال گذشته است باید نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
0
پول نفت و کالاهای اساسی از ایران به عراق می رود و از عراق ویروس و میکروب و ساس به ایران می آید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
0
شما همیشه از مردم 3 ماه عقبترید. من و کل فامیل از عمه و عمو و دایی و خاله ها و همکارام گرفتار شدیم تازه میگید به ایران رسیده یا نه؟
دلپیچه- سردرد- تب- گرفتگی گلو و صدا- ابریزش بینی از نشانه هاش هست
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان