تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

درچه صورتی ترامپ از رقابت انتخاباتی آمریکا در ۲۰۲۴ حذف خواهد شد؟

کارشناس مسائل آمریکا گفت: محکوم شدن رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به متمم ۱۴ قانون اساسی نیاز به حکم قضایی دارد و وی فعلاً متهم است و هیچ حکم قضایی علیه او صادر نشده است.

درچه صورتی ترامپ از رقابت انتخاباتی آمریکا در ۲۰۲۴ حذف خواهد شد؟

رویداد۲۴ امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سخنان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر آمادگی وی برای جانشینی بایدن اظهار کرد: قبل از هر چیز باید دانست که بخشی از انتقاد‌هایی که علیه جو بایدن مطرح می‌شود، به وضعیت سلامتی و همچنین سن بالای وی برمی‌گردد. اگر بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شود، باید وی را پیرترین نامزد انتخاباتی و اگر هم مجدداً برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود و بتواند دوره چهارساله دوم خود را به پایان برساند باید او را پیرترین رئیس‌جمهوری ایالات متحده بدانیم.

بخش‌هایی از گفت وگوی ابوالفتح را در ادامه می‌خوانید:

البته دونالد ترامپ هم صرفاً با چند سال اختلاف پایین‌تر از بایدن قرار دارد، اما در کل سن و سال و همچنین وضعیت جسمانی وی باعث به وجود آمدن انتقاد‌های زیادی علیه کاخ سفید شده است.

از سوی دیگر، باید توجه داشت که بسیاری در داخل ایالات متحده از سیاست بایدن در قبال مرز‌ها انتقاد می‌کنند و برخی دیگر هم بابت پرونده اوکراین، تصمیم وی برای خروج یک‌باره از افغانستان و همچنین راهبرد کاخ سفید در خصوص پرونده ایران انتقاد‌هایی را علیه وی مطرح می‌کنند.

این در حالیست که اخیراً کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که آماده جانشینی بایدن است، اما باید متوجه بود که بر اساس قانون اساسی ایالات متحده اگر اتفاقی برای رئیس جمهوری این کشور بیفتد، معاون وی به جای او می‌نشیند.

به عنوان مثال در مورد جان. اف کندی شاهد بودیم که بعد از ترور وی، لیندون جانسون بلافاصله به جای او سوگند یاد کرد و امورات را به دست گرفت. در این میان باید متوجه بود که در صورت مرگ یا کناره‌گیری جو بایدن، معاون وی وارد کاخ سفید خواهد شد.

در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اگر بایدن از رقابت‌ها کنار بکشد افراد دیگری وجود دارند که به جای او وارد میدان شوند. در سال ۱۹۶۸ مشابه چنین اتفاقی رخ داد و معاون رئیس جمهور نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد.

حالا هم اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید دید که کامالا هریس از سوی حزب دموکرات تایید می‌شود یا خیر و سپس آیا می‌تواند میزان آرای مشخص شده را کسب کند یا در این مرحله متوقف می‌شود.

در مقابل این روند باید توجه داشت که دونالد ترامپ ایستاده است و هر چقدر که او احضار شود یا سیستم قضایی ایالات متحده علیه وی اقدام کند، محبوبیتش میان طرفداران خود بیشتر خواهد شد.

در انتخابات مقدماتی هم اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد به نظرم او در حزب جمهوری‌خواه پیروز خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر ترامپ به شورش علیه دولت فدرال متهم نشود و همچنین از متمم ۱۴ قانون اساسی ایالات متحده علیه وی استفاده نشود، آن وقت می‌تواند به صورت جدی وارد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود.

اگر متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا علیه وی استفاده شود، او دیگر نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند و یا برای تصدی پست ریاست‌جمهوری آمریکا وارد میدان شود. البته محکوم شدن ترامپ به متمم ۱۴ قانون اساسی ایالات متحده نیاز به حکم قضایی دارد و او فعلاً متهم است و هیچ حکم قضایی علیه وی صادر نشده، اما به موازات این وضعیت در برخی از ایالت‌ها زمزمه متهم کردن ترامپ به شورش شنیده می‌شود.

اگر این اتفاق رخ دهد و رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به شورش متهم شود ممکن است نام ترامپ در برگه‌های اخذ رأی بعضی از ایالت‌ها ثبت نشود و آن وقت مبارزه برای او با نامزد حزب دموکرات بسیار دشوار خواهد شد. حالا باید دید که آیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد یا اینکه دادگاه حکم قضایی علیه وی صادر می‌کند یا اینکه ترامپ تبرئه می‌شود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دونالد ترامپ
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان