تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان؛ روحانی و سیدحسن خمینی کاندیدا می‌شوند؟

آرمان ملی نوشت: هنوز خبری از فعالیت تشکل‌های اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان به بیرون درز پیدا نکرده است. در دوره پنجم صلاحیت رسول منتجب‌نیا و مجید انصاری برای ورود به این نهاد تایید شد. اکنون مشخص نیست افراد و تشکل‌های اصلاح‌طلب چه برنامه‌ای دارند.

برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان؛ روحانی و سیدحسن خمینی کاندیدا می‌شوند؟

رویداد۲۴ دوازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) چهارم و پنجم مهرماه در تهران برگزار می‌شود. این اجلاس از ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه چهارم مهرماه در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار خواهد شد. از سوی دیگر فعالیت‌های انتخاباتی مجلس خبرگان آغاز شده است و گروه‌ها در حال رایزنی برای ارائه لیست انحصاری یا ائتلافی هستند.

چند تشکل روحانی بیش از سایرین در این انتخابات نقش‌آفرینی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به جامعه روحانیت و جامعه مدرسین از اردوگاه اصولگرایی و مجمع روحانیون و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم از اردوگاه اصلاح‌طلبی اشاره کرد. نام برخی نیز انفرادی و خارج حزب مطرح است اما فعالیت‌ها چراغ خاموش است.

جامعتین پیشتاز است

۱۹ شهریور غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به برنامه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم(جامعتین) برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: چند نفر از اعضای جامعه روحانیت مبارز اخیرا جلسه‌ای را با جناب آقای «حسینی بوشهری» رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار کردند. در این جلسه تفاهم کامل حاصل شد تا جایی‌که ممکن است، در کل کشور لیست مشترک بدهیم. وی افزود: در این جلسه مطرح شد که در صورت بروز برخی موارد استثنا نظیر آنچه در انتخابات خبرگان در سال ۹۴ ایجاد شد، با تفاهم همدیگر لیست‌ها را جداگانه بدهیم. مصباحی مقدم گفت: در کل تا جای ممکن، لیست جامعتین با عنوان «جامعتین» به‌صورت مشترک در کل کشور منتشر شود. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در عین حال تاکید کرد که هنوز «سرلیست» جامعتین مشخص نیست و صحبتی هم در این باره مطرح نشده است.

اصلاح‌طلبان و اعتدالیون چه می‌کنند؟

هنوز خبری از فعالیت تشکل‌های اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان به بیرون درز پیدا نکرده است. در دوره پنجم صلاحیت رسول منتجب‌نیا و مجید انصاری برای ورود به این نهاد تایید شد. اکنون مشخص نیست افراد و تشکل‌های اصلاح‌طلب چه برنامه‌ای دارند.

اما اعتدالیون حتما برای این انتخابات برنامه دارند. در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان برخی تغییرات قابل توجه بود مانند ارائه لیست «یاران اعتدال» چهره‌هایی مانند آیت‌ا... هاشمی که پیش از این در لیست جامعتین حضور داشتند، در آن انتخابات در لیست جدید جای گرفتند. دیگر اعضای این لیست عبارت بودند از دکتر حسن روحانی، محمد امامی کاشانی، ابراهیم امینی، دکتر سیدمحمود علوی، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، محمد محمدی نیک (ری‌شهری)، سیدمحمد سجادی عطاآبادی، محمدعلی موحدی کرمانی، محسن قمی، سید ابوالفضل میرمحمدی، محمدعلی تسخیری، دکتر محسن اسماعیلی، دکتر سیدهاشم بطحایی، محمدعلی امین، محمد حسن زالی. برخی مانند هاشمی، ری‌شهری، میرمحمدی، بطحایی، تسخیری و امینی درگذشتند.

روحانی می‌آید؟

حسن روحانی گزینه‌ای است که در صورت کاندیدا شدن علاوه بر حمایت اعتدالیون از حمایت اصلاح‌طلبان هم بهره می‌برد. اکنون در نبود آیت‌ا... هاشمی این سوال مطرح است که چه شخصیتی قرار است به سازماندهی کاندیداهای جریان اعتدالی بپردازد. بسیاری از حسن روحانی برای حضور در این جایگاه نام می‌برند. او در انتخابات مجلس خبرگان گذشته در کنار هاشمی بود و در شکل‌گیری لیست یاران اعتدال نقش پررنگی داشت. آیا او در صورت کاندیدا شدن، بار دیگر اقدام به ارائه لیست یاران اعتدال می‌کند یا لیست جدیدی را مدنظر دارد.

یادگار امام چه تصمیمی دارد؟

یکی از شخصیت‌ها که نامش برای حضور در مجلس خبرگان مطرح می‌شود، سیدحسن خمینی است. خاطره خوبی از کاندیداتوری او در انتخابات گذشته نیست چرا که اعلام کردند صلاحیتش احراز نشده است. کانال تلگرامی سیدحسن خمینی درباره دلایل شورای نگهبان برای عدم احراز صلاحیت یادگار امام نوشته است: یکی از نزدیکان بیت امام (ره) رسما عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی از سوی شورای محترم نگهبان جهت شرکت در پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را اعلام و دلایل عدم احراز صلاحیت اعلامی از سوی آن نهاد را استناد به بند ب ماده ۳ قانون اعلام کرد: «اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد» احراز نگردید. اخیرا غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره احتمال حضور «سیدحسن خمینی» و لیست‌دادن وی گفت: «البته باید دید که آیا شورای نگهبان، ایشان را تایید می‌کند یا خیر. اگر صلاحیت ایشان تایید شود، نمی‌دانم که آیا ایشان برای ارائه لیست ورود خواهد کرد یا خیر.» با توجه به حمایت‌هایی که از یادگار امام پس از اعلام ردصلاحیتش شد، بعید به نظر می‌رسد که بار دیگر او را از حضور در انتخابات منع کنند و حضور او به پرشور شدن این انتخابات کمک می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
1
2
سردمداران اصلی زن زندگی آزادی بودن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان