تاریخ انتشار: ۲۰:۴۴ - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

پاسخ ذوالنوری در واکنش به تغییر رفتار خود درخصوص برجام: آن‌هایی که با تقطیع مطالب تخریب می‌کنند وامانده‌ها هستند که آبروی‌شان در برجام رفته است

ذوالنوری، نایب رییس مجلس گفت: امروز می‌خواهیم حق خودمان را از حلقوم آن‌ها بکشیم که تا نیمه راه آمدند، تمام تعهدات‌مان را انجام دادیم، اما آن‌ها به تعهدات‌شان عمل نکردند. آن‌هایی که می‌آیند با تقطیع مطالب در فضای مجازی تخریب می‌کنند وامانده‌ها، شکست خورده‌ها و بی‌آبروی‌هایی هستند که آبروی‌شان در برجام رفته است از جیب مردم هزینه‌ها را دادند و چیزی نصیب مردم نکردند.

آتش زنندگان برجام

رویداد۲۴ به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مجتبی ذوالنوری با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه شما که روزی با توافق برجام مخالف بودید و آن را آتش زدید در صورت احیای این توافق باز هم با آن مخالفت خواهید کرد، گفت: بعداز گذشت سال‌ها از برجام کاملا مشخص شد آن‌هایی که نسبت به برجام حرف و نظر منفی داشتند حق به جانب‌شان بود، چرا؟ زیرا برجامی که بدون ضمانت تعقیب می‌شد از همان زمان معلوم بود خروجی‌ غیر از آن ندارد زیرا هزینه‌ای برای طرف مقابل تعریف نشده بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای ترامپ با یک لگد برجام را خراب کرد و رفت آیا می‌توانستیم او را تعقیب کنیم و مجازات کنیم؟ ما همه تعهدات‌مان را اجرا کردیم هیچکسی نمی‌تواند بگوید جمهوری اسلامی نسبت به تعهداتش کوتاهی کرده است. درحال حاضر بعضی‌ها معتقدند چرا ذوالنور و افرادی مانند ایشان که در گذشته مخالف برجام موجود بودند و حتی ذوالنور برجام را آتش زد امروز می‌گویند ما خط مذاکرات برجامی را ادامه می‌دهیم، اولاً آتش زدن من مبنایش این بود که وقتی آقای ترامپ در تبلیغات ریاست جمهوری‌اش صحبت می‌کرد می‌گفت ما برجام را پاره می‌کنیم، مقام معظم رهبری فرمودند اگر آن‌ها پاره کنند ما آتش می‌زنیم یعنی جلوتر و سخت‌تر از آن‌ها هستیم. 

وی ادامه داد: وقتی ترامپ از برجام خارج شد آیا پاره کردنی بدتر از این می‌شد برای برجام تصور کرد؟ وظیفه ما در این زمان چه بود؟ کوتاه آمدن بدون عکس‌العمل؟ به دشمن بگوییم دستت درد نکند و ما عین خیالامان نیست که بیرون بروی؟ موضع گیری مانند آقای روحانی؟ من همان موقع موضع بد و تندی گرفتم، او گفت یک مزاحمی خارج شده است، بهتر. من گفتم آقای روحانی واقعا ایشان مزاحمی بود که خارج شد؟ شما باید برجام را خوب اجرا کنی یا ایشان؟ تا جایی که باید هزینه‌های شما را می‌گرفت و جیب شما را می‌زد، شیره جان شما را می‌کشید الان که باید به تعهداتش عمل کند به بیرون رفت که بیشتر بتواند مزاحمت کند و هیچ وابستگی نداشته باشد. 

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی افزود: هنگامی که آن‌ها بیرون رفتند ما چه باید می‌کردیم؟ باید عکس‌العمل نشان می‌دادیم. اما اگر حالا می‌گویم مذاکرات ادامه پیدا کند برای چیست؟ چون ما هزینه جدید برای برگشت برجام نداریم. تمام هزینه را داده‌ایم، تمام تعهدات‌مان را انجام داده‌ایم. امروز احیای برجام تعهدات جدیدی برای ما ایجاد نمی‌کند، امروز نوبت آن‌هاست که تعهدات جدیدی انجام دهند.

وی ادامه داد: امروز می‌خواهیم حق خودمان را از حلقوم آن‌ها بکشیم که تا نیمه راه آمدند، تمام تعهدات‌مان را انجام دادیم اما آن ها به تعهدات‌شان عمل نکردند. آن‌هایی که می‌آیند با تقطیع مطالب در فضای مجازی تخریب می‌کنند وامانده‌ها، شکست خورده‌ها و بی‌آبروی‌هایی هستند که آبروی‌شان در برجام رفته است از جیب مردم هزینه‌‌ها را دادند و چیزی نصیب مردم نکردند. امروز می‌خواهند جای قاتل و قاضی را عوض کنند و کاسه و کوزه را سر دیگران بشکنند لذا این‌ها بسیار روشن است.

ذالنوری خاطرنشان کرد: یا باید بگویم که این‌ها به قدری عقب افتاده فکری و ذهنی هستند که حداقل این مطالب را نمی‌‌توانند درک کنند و بفهمند بنابراین کاملا موضع درست است، دولت ما موضع درستی گرفته است. فرق این دولت با دولت قبلی این است که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام نگذاشت است. 

وی ادامه داد: اگر دشمن ما با ما کنار نیامد و وظیفه‌اش را انجام نداد منطقه را باید تعطیل کرد؟ ارتباط با دنیا و همسایه را تعطیل کرد تا هرچه اراده آن‌ها است، باید تحقق پیدا کند؟ این دولت آمد برای این که اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایجاد نشود که ما را مقصر عدم اجرای برجام تلقی کنند گفت ما به مذاکرات برجامی ادامه می‌دهیم از آن طرف هم ما که دشمنان را می‌شناسیم و دوباره نباید گزیده شویم. دولت مسیر استغناء از اروپا و آمریکا را همزمان پیگیری کرد که بتوانیم رابطه را با کشورهای همسایه منطقه و دنیا فعال کنیم و الحمدالله امروز هم شاهد یخ شدن آن آب‌ها هستیم. به شانگهای پیوستیم و عضو بریکس شدیم و روابطمان با کشورهای همسایه خوب شده است.

ذوالنوری بیان کرد: همچنین روابط ایران با عربستان سعودی که به صورت مرتب دیگران فاصله بین ایران و عربستان را زیاد می‌کردند و مشکل ایجاد کردند، روز به روز بهتر می‌شود که حفظ و اصلاح روابط با عربستان حداقل در رابطه ما با تعداد زیادی از کشورهای عربی تأثیرگذار است و ما این مسئله را به خوبی شاهد هستیم. اگر قانون اقدام راهبردی مجلس نبود، حتی دست دیپلمات‌های ما برای چانه‌زنی خالی بود. نباید حقایق وارونه جلوه داده شود و افراد نباید غیر منصفانه یا از روی غرض ورزی صحبت کنند.


بیشتر بخوانید: ادعای پایبندی به برجام توسط ذوالنوری پس از آتش زدن آن


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت احیای برجام، گفت: دولت سیزدهم مسیر خودش را ادامه می‌دهد و دیپلماسی ما در این زمینه فعال است. همان طور که وزیر امور خارجه روز گذشته اعلام کرد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند حقوق مردم ما را به رسمیت بشناسند، توافق مجدد برجام دور از انتظار نیست، امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در این موضوع ندارد و حتی بنده به علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دور اولی که برای مذاکرات می‌رفت، عرض کردم که شما به طرف مقابل بگویید که خودکار در دست ما و آماده است و توافقی را که منافع ایران را تأمین کند، بیاورید تا امضا کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه استنکاف از احیای برجام نداشته است. حرف ما آن است که مُرّ برجام باید اجرا شود. علت آنکه ما در گذشته نگرانی داشتیم اما الان در این حوزه نگران نیستیم به این دلیل است که دولت فعلی دولتی نیست که برجام را به هر قیمتی بخواهد احیا کند و دولتی است که می‌خواهد یک تعهد و معاهده قیمتی ایجاد کند نه اینکه برجام را به هر قیمتی احیا کند.

‌ ذوالنوری بیان کرد: نکته بعدی آن است که این دولت امروز قدرت بازگشت پذیری را در بحث هسته‌ای به جایی رسانده که ما نگرانی از خروج طرفین از برجام نداریم. این در حالی است که اگر در زمان روحانی طرف‌های غربی از برجام خارج می‌شدند، دو سال طول می‌کشید تا ما سرخط شویم، لذا آنها ما را در این دو سال از حیث تحریم‌ها بمباران می‌کردند اما ما نمی‌توانستیم عکس العملی که آنان را پیشمان کند، داشته باشیم. در این دولت امروز بازگشت‌پذیری به جایی رسیده که ما هیچ‌گونه نگرانی نداریم که وارد یک معاهده شویم و برجام را احیا کنیم و اگر آنان بخواهند تخلفی کنند و از برجام خارج شوند، ما سریع و ظرف چند هفته به همین جایی که هستیم بازمی‌گردیم و قادر به مقابله هستیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
0
9
این تندرو درک درستی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
0
0
این آقا مصداق واقعی نون به نرخ روز خوردن است .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان