تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲

گاردین از قول منابع آگاه: نتانیاهو آتش بس ۵ روزه در ازای آزادی برخی از گروگان‌ها را رد کرد

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: به گفته منابع آگاه، بنیامین نتانیاهو توافق آتش‌بس پنج روزه در غزه را در ازای آزادی برخی از گروگان‌هایی که در این منطقه نگهداری می‌شدند، رد کرد.

گاردین از قول منابع آگاه: نتانیاهو آتش بس ۵ روزه در ازای آزادی برخی از گروگان‌ها را رد کرد
رویداد۲۴ روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: به گفته منابع آگاه، بنیامین نتانیاهو توافق آتش‌بس پنج روزه در غزه را در ازای آزادی برخی از گروگان‌هایی که در این منطقه نگهداری می‌شدند، رد کرد.

به گزارش «انتخاب»، این منابع گفتند که نخست وزیر اسرائیل بلافاصله پس از آن که حماس در ۷ اکتبر حمله بی سابقه‌ای به خاک اسرائیل را انجام دادند، این توافق را به طور کامل در مذاکرات رد کرد.

مذاکرات پس از آغاز حمله زمینی اسرائیل در ۲۷ اکتبر از سر گرفته شد، اما همان منابع گفتند که نتانیاهو به موضع سختگیرانه خود در مورد پیشنهاد‌هایی که شامل آتش بس در مدت زمان‌های مختلف در ازای تعداد متفاوتی از گروگان‌ها می‌شود، ادامه داده است.

برخی دیگر اشاره کردند که مذاکراتی که قبل از تهاجم زمینی صورت گرفت، شامل تعداد بسیار بیشتری از گروگان‌ها بود و حماس پیشنهاد آزادی ده‌ها تبعه خارجی اسیر در غزه را داده بود.

از دفتر نخست وزیر اسرائیل خواسته شد تا در مورد مذاکرات مربوط به گروگان گیری اظهارنظر کند، اما تا عصر پنجشنبه هیچ پاسخی نداده بود.

یک منبع آگاه از مذاکرات، که پس از تهاجم زمینی اسرائیل کند شد، گفت: موضوع اصلی گفتگوها، درخواست طرف اسرائیلی از حماس برای ارائه لیست کاملی بود که نام و جزئیات هر یک از افراد بازداشتی در غزه را مشخص کند. طرف اسرائیلی تمایلی به توقف بمباران بدون دریافت این لیست نداشت.

حماس پاسخ داد که قادر به ارائه لیست بدون وقفه در جنگ نیست، چراکه تخمین زده می‌شود ۲۴۰ گروگان توسط تعدادی از گروه‌های مختلف در نقاط مختلف غزه نگهداری می‌شود. این نشان می‌دهد که حتی رهبران حماس به طور قطع نمی‌دانند چه تعداد از افراد اسیر شده اند و محل نگهداری آن‌ها کجاست یا تعداد کسانی که از بمباران‌ها جان سالم به در برده‌اند، چه تعداد هستند.

منبع دیگری گفت که حماس در ابتدا خواستار تبادل اسرا، سوخت و سایر تدارکات در ازای گروگان‌ها بود، اما این خواسته‌ها صرفاً به نفع توقف حملات هوایی کنار گذاشته شد.

این منبع گفت: «هر بار تقاضای متقابل اسرائیل سخت‌تر می‌شد».

این مذاکرات همچنین شکاف‌هایی را در داخل اسرائیل به منصه ظهور رساند و ستیزه جویان در ارتش، راست‌گرایان دولتی و به‌ویژه نتانیاهو را در برابر سازمان اطلاعاتی موساد، که نهاد اصلی مذاکره کننده است، و برخی از ژنرال‌ها قرار داد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان