تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

کارشناس خاورمیانه: نبرد اصلی، بعد از مرحله‌ی فعلی جنگ اسرائیل است؛ حماس منتظر آن لحظه است

علیرضا مجیدی، کارشناس خاورمیانه می‌گوید که واقعیت این است که در دولت فعلی اسراییل چشم انداز بازگرداندن کرانه باختری به دولت خودگردان غیرممکن است، چون پایگاه سیاسی جریان حاکم همین شهرک‌نشین‌های افراطی هستند و خودکشی سیاسی خودشان است اگر به این موضوع تن دهند.

کارشناس خاورمیانه: نبرد اصلی، بعد از مرحله‌ی فعلی جنگ اسرائیل است؛ حماس منتظر آن لحظه است

رویداد۲۴ صحنه جنگ حماس و اسراییل به مرحله پیچیده‌ای رسیده است،اسراییل بی رحمانه غزه را بمب باران می‌کند و در برخی نقاط در حال پیش‌روی است،اما حماس هنوز نیروهای انسانی‌اش را به طور کامل وارد نکرده است.مسئله اینجاست که حماس چه نقشه ای برای ادامه جنگ دارد؟

به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با علیرضا مجیدی،کارشناس مسائل منطقه،که در ادامه مشروح آن‌را می‌خوانیم:

*طبق گزارش هاآرتص اسراییل اطلاعات اندکی از تونل های حماس دارد و مشخص نیست چرا حماس تمام نیروهایش را به میدان نیاورده است؛ ایا این جنگ هنوز جنبه های پنهان دارد یا با همین روال اسراییل غزه را تسخیر می‌کند؟

اسراییل. در مناطقی پیش‌روی کرده که مناطق تامینی نیستند و در درآز مدت نمی‌تواند آن مناطق را حفظ کند.جای پیش‌روی وجود دارد مثل یک منطقه هموار وارد جنگ شهری نشده باشیم در این منطقه ستون زرهی جلو می رود و تیپ مکانیزه پیش‌روی میکند اما اینجا یک باریکه است و فقط مسیر پیش‌روی وجود دارد اما فرصت بقا ندارند.نبرد اصلی بعد از این مرحله است زمانیکه جنگ شهری به اوج برسد.حماس هم برای آن موقع صبر کرده است. وقتی اسراییل جدی‌تر وارد شود و نیروهایش به شکل پررنگی در غزه حضور یابند،استراتژی‌شان گرفتن تلفات است. تا یک جا اسراییل توان پرداخت هزینه انسانی دارد آن ها که تا الان۳۰۰ کشته دادند اگر به ۱۵۰۰رسید چه می‌کند؟ اسراییل‌برای یک اسیر تن به آتش‌بس داد. پس قابل فهم است که چه سطحی هزینه می‌دهند و تا کجا می‌خواهند این هزینه را ادامه دهند.تلقی حماس خاک دادن است تا اسراییل وارد نقاط حساس شود و آنقدر تلفات انسانی بگیرد،کل اسراییل از نقطه ضعف غزه را ترک می‌کند. رفتار فعلی حماس گویای همین است.


بیشتربخوانید: آینده غزه پس از جنگ حماس چیست؟


*برخی گزاره ها گویای این هستند که امریکا به علت نقض فاحش حقوق بشر و کشتار بیش از حد جلو اسراییل را به زودی میگیرد؛ ایا ممکن است امریکا مانع این روند شود؟

من موافق نیستم؛ آمریکا جلو اسراییل را نمی‌گیرد اما واقعیت این است که فشار به آمریکا در عراق و سوریه به شدت در حال افزایش است. چهارشنبه مقاومت درس سختی به آمریکا در سوریه داد.۳۳ موشک و ۳پهباد شلیک شد و تلفات آمریکا بسیار بالاست. در یک روز۳ بار عین الاسد را زدند و آمریکا در حال زیان است.این سوال مطرح است که آمریکا چقدر دوام می‌آورد و اگر شعاع عملیات‌ها فراتر برود محاسبات آمریکا تا کجا پیش می‌رود؟

*پیشنهاد امریکا برای کنترل مشترک کرانه باختری و غزه توسط تشکیلات خودگردان عملی ست؟

واقعیت این است که در دولت فعلی اسراییل چشم انداز بازگرداندن کرانه باختری به دولت خودگردان غیرممکن است چون پایگاه سیاسی جریان حاکم همین شهرک‌نشین‌های افراطی هستند و خودکشی سیاسی خودشان است اگر به این موضوع تن دهند.

*پایان این جنگ از نظر حماس و اسراییل کجاست؟

این سوال معنادار است. از نظر حماس پایان اینگونه است که چنان ضربه ای به اسراییل وارد شود که به مذاکرات آتش‌بس تن دهند تا از موضع قدرت وارد مذاکرات شوند.اسراییل برای پایان جنگ دنبال پایان دادن به قدرت حماس در غزه است اما بسیار مشکل است. جمعیتی که باید در غزه زندگی کنند سرنوشت مبهمی دارند و از همه مهم تر چه کسی در غزه حکمرانی خواهد کرد؟اخیرا محمود عباس اعلام آمادگی کرده اما بنظر نمی‌رسد توانایی داشته باشد،در کرانه نتوانستند آیا اینجا توان دارند؟

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل ، فلسطین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Japan
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
0
1
این چرا اینقد چرت و پرت به عنوان نظر کارشناسانه به هم بافته؟! حرفاش سر و ته نداره
راننده خطیا خیلی بهتر نظر کارشناسی میدن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان