تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲

چرا سردار آزمون کاپیتان تیم ملی شد؟

شاید برخی از فوتبال دوستان از دیدن بازوبند کاپیتانی روی بازوی سردار آزمون تعجب کرده باشند، اما کاپیتانی حق او بود.

چرا سردار آزمون کاپیتان تیم ملی شد؟

رویداد۲۴ فوتبالی‌ها می‌دانند که انتخاب کاپیتان درفوتبال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. کاپیتان آنقدر مهم است و آنقدر وظایف زیادی درون زمین دارد که با یک بازوبند از سایر بازیکنان مجزا می‌شود و در طول تاریخ بر سر همین تکه پارچه چه اتفاقات که نیفتاده است!

دربرخی کشورها کاپیتان را با رای گیری میان بازیکنان انتخاب می‌کنند. در چنین شرایطی کاپیتان می‌تواند یک بازیکن جوان باشد که مورد وثوق همبازیانش است.

برخی جاها کاپیتان از روی نام و شهرت بازیکن تعیین می‌شود. مثلاً زمانی که ترینیداد به جام جهانی رسید، «دوایت یورک» مهاجم منچستر به عنوان تنها چهره جهانی این کشور کاپیتان شد یا «علی دایی» خودمان که بعد از پیوستن به بایرن مونیخ شناسنامه فوتبال ما در دنیا بود و حمید استیلی بازوبند را به او داد.

برخی مواقع کاپیتان را شخص مربی انتخاب می‌کند. مربیان هم به فاکتورهای مختلفی نگاه می‌کنند، از جمله پست بازی بازیکن و ترجیح آنها کسی است که در انتهای زمین باشد و همه را در طول بازی ببیند. کاپیتان رابط بین مربی و بازیکنان است، پس باید مورد احترام دو طرف باشد. کاپیتان نماینده تیم در جریان بازی است، پس باید روابط عمومی بالا داشته باشد.

اما روش سنتی که هنوز هم در بسیاری نقاط جهان طرفدار دارد، کسی که زودتر به تیمی آمده حتی اگر بازیکن بزرگ یا ملی‌پوش نباشد، کاپیتان می‌شود. در کشور ما اغلب این روش بوده و در تیم ملی فعلی نیز اجرایی می‌شود.


بیشتربخوانید: افشاگری جنجالی درباره شرط بندی سردار آزمون!


همه می‌دانند که کاپیتان اول ما «احسان حاج صفی» است. کاپیتان دوم «کریم انصاری‌فر» و کاپیتان سوم «علیرضا جهانبخش» است. در بازی برابر ازبکستان هیچ کدام از این سه نفر در ترکیب نبودند و از جمع بازیکنان حاضر در زمین شجاع خلیل‌زاده، مهدی طارمی و سردار آزمون سابقه بستن بازوبند کاپیتانی داشتند.

در تیمی که مقابل ازبکستان به زمین رفت «سردار آزمون» از همه با سابقه‌تر بود. سردار قبل از رسیدن به ۲۰ سالگی توسط کی روش و بدون تجربه بازی در لیگ برتر، در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۴ به اردو دعوت شد. او و شجاع خلیل‌زاده تنها بازیکنانی از آن تیم ملی هستند که در بازی دیروز به زمین رفتند.

سردار و شجاع هر دو قبل از جام جهانی ۲۰۱۴ خط خوردند. پس از آن شجاع دیگر هرگز در دوران کی روش دعوت نشد اما سردار از جام ملت‌های ۲۰۱۵ مهره فیکس تیم ملی بود. تورنمنتی که علیرضا بیرانوند و رامین رضاییان هم در فهرست تیم ملی بودند.

مهدی طارمی، سعید عزت اللهی، میلاد محمدی و ... همه در سالهای بعد ملی ‌پوش شدند. به این ترتیب کاپیتانی کاملاً حق سردار بود. او برای هفتاد و پنجمین بار پیراهن تیم ملی را مقابل ازبکستان بر تن کرد و از معدود کسانی است که از روز اول در تیم ملی تنها یک شماره را انتخاب کرده است، شماره ۲۰ که بسیاری از مواقع نمره عملکرد او در تیم ملی هم بوده است.

 سردار در همین بازی یک پاس اروپایی به رامین رضاییان داد و به گواه کارشناسان وقتی از زمین بیرون رفت، خط دفاع ازبکستان آزاد شد تا روی دروازه ما فشار بیاورد..

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سردار آزمون
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان