تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

تعارفات قالیباف و رئیسی را باور کنیم یا خنج‌اندازی رسانه‌های‌شان را؟

محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی درحالی روز گذشته زیر سقف پارلمان از وحدت و همراهی بین دو قوه مقننه و مجریه سخن گفتند و هرگونه اختلاف را انکار کردند، که درگیری بین رسانه‌های حامی دو رئیس قوه خاصه طی روز‌های اخیر شدت گرفته است.

تعارفات قالیباف و رئیسی را باور کنیم یا خنج‌اندازی رسانه‌های‌شان را؟
رویداد۲۴ خبرآنلاین در گزارشی نوشت: فوتبال دوستان احتمالا به یاد دارند؛ در دربی‌های تهران که بین دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ خورشیدی برگزار می‌شد، شب‌های قبل از رقابت گزارشگر صدا و سیما به اردوی دو تیم می‌رفت و نظر آن‌ها را درباره مسابقه فردا جویا می‌شد، بلا استثنا هم همگی می‌گفتند این بازی هم مانند بازی‌های دیگر است و ۳ امتیاز دارد. حتی چند شب قبل از مسابقه نیز فدراسیون فوتبال بزم شام مشترک بین استقلال و پرسپولیس را برگزار می‌کرد و بازیکنان دو تیم دست در گردن یکدیگربا هم خوش و بش می‌کردند. اما امان از وقتی بازی شروع می‌شد؛ عین گلادیاتور‌ها یکدیگر را وسط زمین می‌زدند؛ آن زمان هم که داور خارجی رقابت را سوت می‌زد، بازیکنان در حالی که با خنده دست بر شانه دیگری می‌زد، واژگان خاصی را نسبت به بازیکن حریف می‌گفت!

به گزارش خبرآنلاین، با ذکر این نکته که «در مثال مناقشه نیست»، شب‌های دربی در دهه‌های گذشته، شده حکایت همایش‌های این روز‌های سه قوه با یکدیگر، مانند عید دیدنی‌ها؛ همایش دولت و مجلس؛ همایش مجلس و قوه قضاییه؛ جلسه سران قوا و …! همه هم دست در دست یکدیگر و مشغول تعریف و تمجید از یکدیگر.

در حالی که تا چند روز قبل که نه، تا همین صبح سه‌شنبه که همایش دولت و مجلس برگزار شد، رسانه‌های نزدیک به دو رئیس قوه در حال خنج کشیدن به صورت یکدیگر بودند، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی در مجلس روز گذشته وقتی پشت تریبون رفتند به گونه‌ای سخن گفتند که گویی آن رسانه‌ها هیچ نسبتی با آن‌ها ندارند!

روزنامه صبح‌نو نزدیک به محمدباقر قالیباف، در همین شماره سه‌شنبه خود، برای دومین بار در سه شماره اخیر، هواداران دولت را نواخته است؛ یعنی احتمالا دو رئیس قوه وقتی در راه مجلس بوده‌اند سرمقاله روزنامه صبح‌نو تازه چند ساعت بوده که روی وبسایتش آپلود شده و هنوز جوهر سرمقاله روی کاغذ روزنامه خشک نشده بوده است!

حمله روزنامه نزدیک به قالیباف به هواداران دولت

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان «مقابله با سنگ‌اندازها»، نوشته که «نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه در حالی روز گذشته (دوشنبه) برگزار شد که رؤسای این دو قوه در روز‌های اخیر مورد حمله رسانه سوپرانقلابی‌ها قرار گرفته بودند، رسانه‌هایی که همدلی میان قوای سه‌گانه را نشانه رفته‌اند». منظور از رسانه سوپر انقلابی‌ها همان رجانیوز است با مدیریت برادر داماد ابراهیم رئیسی که اتفاقا برخی مدعی هستند که آقای داماد نفوذ زیادی در دولت نیز دارد؛ گناهش پای گویندگانش!

«صبح‌نو» در این سرمقاله آورده که «قالیباف و اژه‌ای اعتقاد دارند امروز در مقابل فشاری که بر زندگی معیشتی مردم ما وارد می‌شود، باید با قوانین، از مشکلات مردم گره‌گشایی کنیم، نه اینکه عامل افزایش گره و فشار بر مردم شویم. رؤسای قوه مقننه و قضائیه معتقد هستند که امروز وقت پرداختن به حواشی نیست و باید برای حل مشکلات و رفع عقب‌ماندگی‌ها دست به دست همدیگر بدهیم. امروز مهم‌ترین معضل و مشکل کشور، مسائل اقتصادی و معیشتی است که نیاز به قانون‌گذاری دقیق و از همه مهم‌تر اجرای درست آن و نظارت بر اجرا دارد تا فساد‌هایی مانند ماجرای اخیر «چای» رخ ندهد و سرمایه‌های کشور که باید صرف تولید و مسائل عمرانی شود، به هدر نرود که بزرگ‌ترین آفت نیز در این مسیر، پرداختن به حواشی، سرگرم شدن به موضوعات فرعی و رها کردن موضوعات اصلی است؛ موضوعی که اخیرا نیز مورد تذکر رهبر انقلاب قرار گرفته است».

هرچند در این نوشته تعریضی به ابراهیم رئیسی نشده، اما وقتی درباره افرادی که نگران معیشت هستند تنها از قالیباف محسنی اژه‌ای نام برده می‌شود و از رئیسی یاد نمی‌شود، معنادار می‌شود.

در ادامه به تاکید رئیسی روی مسأله «همدلی و همکاری قوا» اشاره کرده و نوشته «برخی از گروه‌ها به دنبال شکستن این همدلی و وحدت هستند. باتوجه به شرایط فعلی کشور و عزم سه قوه برای همکاری وقت آن است که جلوی خودسری سوپر انقلابی‌ها گرفته شود و با آنانی که با پیروی از احساسات جناحی و امیال و منافع انتخاباتی به دنبال اختلاف‌افکنی میان قوای سه‌گانه و فتنه‌انگیزی میان کارگزاران نظام هستند، برخورد شود؛ چراکه این مسأله هم سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت دولت است و هم انحراف در اولویت‌های اصلی کشور.»


بیشتر بخوانید: رقابت رئیسی و قالیباف بر سر ریاست بر اصولگرایان


سوپر انقلابی یا همان پایداری‌چی‌ها

«سوپر انقلابی» نحوه توصیف طیف قالیباف از جبهه پایداری است که همان حامیان دولت می‌شوند. رجانیوز در چند روز اخیر در جریان نگارش خبر حضور روسای قوا در دانشگاه‌ها به مناسبت روز دانشجو رئیسی را چهره‌ای همواره در دانشگاه جلوه داده و به قالیباف حمله کرده که چرا به دانشگاه علوم تحقیقات می‌رود و سپس خود نیز پاسخ داده که، چون نمی‌تواند پاسخگوی عملکرد ضعیف مدیریتش در مجلس باشد. به محسنی اژه‌ای هم طعنه زده که اگر امسال به دانشگاه محقق اردبیلی برود، نخستین بار است که به یک دانشگاه رفته و دانشگاه را به ساختمان قوه قضاییه نیاورده است.

این موضوع باعث درگیری لفظی تندی میان مدیران خبرگزاری قوه قضاییه و رجا نیوز شد؛ از سوی دیگر نیز رئیس اداره اخبار مجلس نیز به رجانیوز تاخت. رجانیوز که از حامیان درجه یک دولت ابراهیم رئیسی به شمار می‌رود، به هر بهانه‌ای به قالیباف و طیف او حمله می‌کند.

متهم کردن دولت به دخالت در انتخابات از سوی نماینده نزدیک به قالیباف

اما غیر از این مورد اخیر، درگیری میان دولت و مجلس نیز کم نبوده است. همین چند ماه پیش بود که بخشنامه جنجال‌آفرین معاون سیاسی وزیر کشور، باعث شد تا مجلس آتش خشم خود را بر سر دولت و وزیر کشورش خالی کند. در این بخشنامه معاون وزیر به استانداران گفته بود که مراقب باشند تا نمایندگان از جلسات و پروژه‌ها استفاده انتخاباتی نکنند. این بند‌ها چنان طیف قالیباف را عصبانی کرد که تا استیضاح وزیر نیز رفتند. حتی یک نماینده نزدیک به قالیباف، این بخشنامه را حلقه‌ای از یک زنجیره سازمان‌یافته برای دخالت دولت در انتخابات دانست. وزیر کشور هم وقتی دید اوضاع اصلا شوخی‌بردار نیست و با وعده و وعید نمی‌تواند بحران را بگذراند و ممکن است هر آن پایه‌های صندلی‌اش لرزان شود، نهایتا راضی شد به شرط مجلسی‌ها برای عدم استیضاح تن دهد و معاون سیاسی‌اش را قربانی کند.

یا همین چند ماه پیش در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم، مجلسی‌ها آنقدر تعداد بند‌ها و تعهدات مالی دولت را افزایش دادند که داد دولت بلند شد. چندین بار از پشت تریبون‌ها گلایه کردند، اما در مجلس کسی این اعتراضات را تحویل نگرفت. نهایتا رئیسی نامه‌ای به مقام رهبری ارسال کرد و نوشت که لایحه در مجلس خیلی تغییر کرده و با این وضعیت افزایش بار مالی دولت نمی‌تواند برنامه هفتم را اجرا کند.

حسرت بر دلشان می‌گذاریم!

«عده‌ای این موضوع را دنبال می‌کنند که چالش و اختلافی بین مجلس و دولت ایجاد شود؛ ما حسرت ایجاد اختلاف بین مجلس و دولت و سایر دستگاه‌ها را به دل آن‌ها خواهیم گذاشت»؛ سه‌شنبه صبح ابراهیم رئیسی در حالی رئیسی این سخنان را گفت که هنوز از دعوای لفظی یک نماینده مجلس با سخنگوی دولتش بر سر عدم اجرای اعطای کالابرگ همزمان با حذف ارز ترجیحی، ۲۰ روز نگذشته است؛ ماجرایی که دو طرف همدیگر را متهم می‌کردند، کار تا جایی جلو رفت که احسان ارکانی دیگر نماینده نزدیک به قالیباف، خطاب به سخنگوی دولت گفت که متأسفانه دولت به‌جای اینکه مشکلات مردم را حل کند، می‌خواهد ناتوانی خودش را به دوش مجلس بیندازد. ظاهراً دولت اصرار دارد کار سیاسی کند و به تقابل دامن بزند».

قالیباف هم سخنان مشابهی داشت؛ «حتما کسانی هستند که دوست داشته باشند اختلاف سلیقه و مباحثه کارشناسی را تبدیل به اختلاف بین قوا کنند، اما بنده می‌گویم که هرگز چنین اتفاقی در جبهه انقلاب نخواهد افتاد»؛ گذشته از اینکه سرمقاله همان روز روزنامه نزدیک به قالیباف حملاتی را نثار حامیان دولت کرده بود، دو روز قبلش هم در سرمقاله دیگری، دولت را مستقیم‌تر نشانه رفته بود و خواستار مشخص شدن مرز دولت با جریانات موسوم به «وحدت‌شکن» شده بود: «مشخص شدن مرز دولت با کسانی است که به دنبال دوقطبی‌سازی‌های مصنوعی هستند حتما به سود دولت خواهد بود و موجب حفظ انسجام جریانی در حمایت از اقدامات اجرایی می‌شود.»

مشخص نیست قالیباف منظورش از کسانی که «دوست دارند اختلاف سلیقه را تبدیل به اختلاف بین قوا کنند» چه دسته افرادی است؟ آیا منظورش همان نماینده‌ای است که از دخالت سازمان‌یافته دولت در انتخابات صحبت کرده یا آن نماینده‌ای که دولت را متهم به سیاسی‌کاری برای پوشاندن ضعف‌هایش کرده است؟

از آن سو هم مشخص نیست وقتی چند ساعت و چند روز قبل از تکه و پاره کردن تعارفات میان قالیباف و رئیسی، رسانه‌های نزدیک به دو طرف در حال زد و خورد رسانه‌ای هستند و یکدیگر را متهم به انواع اتهامات می‌کنند، رئیسی قرار است «حسرت اختلاف میان دولت و مجلس» را بر دل چه کسانی بگذارد؛ مثلا می‌تواند بر دل «رجانیوز»‌چنین حسرتی بگذارد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
0
0
کل دنیای متمدن مجلس اپوزیسیون دولت هستن ، کل دنیای غیر متمدن مجلس و دولت از هم حمایت میکنن
همین دیگه !!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان