تاریخ انتشار: ۲۱:۲۸ - ۱۶ آذر ۱۴۰۲

پوتین در دیدار با رئیسی: من می‌خواستم در تهران با جنابعالی ملاقات کنم، اما خود شما تمایل داشتید به مسکو بیاید

پوتین در دیدار با رئیسی: بر فراز حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران پرواز کردم و تمایل داشتم همان جا فرود بیایم و با جناب عالی ملاقات داشته باشم، اما به من خبر دادند که خود شما تمایل دارید به مسکو سفر کنید.

دیدار رئیسی و پوتین

رویداد۲۴ سید ابراهیم رئیسی‌ رئیس‌جمهور عصر امروز (پنجشنبه، 16 آذرماه) در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

پوتین در ابتدای این دیدار، بیان کرد: بر فراز حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران پرواز کردم و تمایل داشتم همان جا فرود بیایم و با جناب عالی ملاقات داشته باشم اما به من خبر دادند که خود شما تمایل دارید به مسکو سفر کنید.

وی افزود: روابط دو کشور به خوبی توسعه پیدا می‌کند و موجب امتنان خواهد بود چنانچه خدمت مقام معظم رهبری بهترین آرزوها را ابلاغ کنید. ایشان از روابط ما حمایت می‌کنند و ما پویایی توسعه روابط خود را داریم.

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه حجم مبادله کالا و تجارت بین دو کشور در سال گذشته رشد خوب ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد، تاکید کرد: حجم مبادلات کالایی بین دو کشور به میزان ۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی ادامه داد: به من اطلاع دادند که در تاریخ ۴ تا ۷ اکتبر یک نمایشگاه در ایران برگزار شده بود و شرکت‌کنندگان آن نمایشگاه که از شرکت‌های روسی بودند برای حضور در آن نمایشگاه استقبال کردند و مشتاق بودند. افرادی که از روسیه در این نمایشگاه شرکت کردند گفتند که خوشحال بودند از اینکه با شرکای خود گفت‌وگو کنند.

پوتین با بیان اینکه به طور فعالانه در همه عرصه‌ها کار خود را پیش می‌بریم، گفت: چند پروژه بزرگ زیرساختی در حوزه‌های حمل و نقل از جمله راه آهن و در سایر حوزه‌ها همچون انرژی و همچنین؛ در حوزه تحصیلی روابط خوبی داریم و دانشجویان ایرانی در روسیه تحصیل می‌کنند.

وی افزود: جناب آقای رئیس جمهور از میزبانی شما در مسکو بسیار خوشحال هستم و ورود شما را خوش آمد می‌گویم و امروز اهمیت دارد تا درخصوص مسائل منطقه‌ای بویژه اوضاع فلسطین تبادل نظر کنیم.

در ادامه،سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، بیان کرد: من هم خوشحالم از اینکه در مسکو هستم و در جلسه‌ای با آقای پوتین رئیس جمهور محترم روسیه دیدار دارم و حتماً مسائل مورد علاقه دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در راستای سیاست همسایگی و همکاری با کشور دوست ما روسیه، همکاری‌های بسیار خوبی در این چند سال اخیر با یکدیگر داشتیم و در همه حوزه‌ها روابط ما رو به پیشرفت و توسعه است.

رئیس‌جمهور، اظهار کرد: مذاکرات ما حتماً می‌تواند در جهت توسعه همکاری با ظرفیت‌های دو کشور توسعه پیدا کند.


بیشتر بخوانید: رئیسی: سال گذشته دانشگاه هدف دشمن بود، اما دانشجویان، اساتید آن‌ها را ناکام گذاشتند.


وی در ادامه با بیان اینکه همکاری‌های خوبی در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و کار دانش بنیان با روسیه داشتیم، افزود: این در حالی است که در همه حوزه‌ها می‌توان گام‌های بهتری در جهت منافع دو کشور و دو ملت برداشت.

رئیسی در ادامه با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، تصریح کرد: آنچه امروز بشریت را رنج می‌دهد یکجانبه‌گرایی و  نظام ناعادلانه جهانی است که جلوه این یکجانبه‌گرایی و نظام غیرعادلانه را می‌توان امروز در غزه و فلسطین مشاهده کنید.‌

وی افزود: آنچه در فلسطین در حال وقوع است یک نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است و باید گفت حقیقتاً موجب تاسف است که بیش از ۶۰۰۰ کودک به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه مقابل چشم همه انسان‌ها در جهان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تاسف بار است که این جنایت‌ها مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار می‌گیرد. تاسف بارتر این است که ‌سازمان های بین‌المللی و تشکل‌های مدعی حقوق انسان کارایی خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: مسئله فلسطین و مردم مظلوم و مقتدر آن از مسائلی است که حتماً با شما درخصوص آن مذاکره خواهم داشت. سرزمینی که در هر ۱۰ دقیقه در آن یک کودک کشته می‌شود و ضرورت دارد هرچه سریع‌تر جلوی این بمباران‌ها گرفته شود.

رئیسی، گفت: موضوع مهمی که امروز نه فقط دغدغه منطقه ما بلکه به دغدغه بشریت تبدیل شده است. در این راستا، باید حتماً در این خصوص یک راه حل سریع و فوری را دنبال کرد.

وی ادامه داد: ما در این سفر هم نسبت به مسائل دوجانبه هم به مسائل منطقه و هم مسائل در سطح بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: بابت سفر اخیر جنابعالی به شما خسته نباشید، می‌گویم. ما هم آمادگی داشتیم که پرواز شما در فرودگاه تهران فرود آمده و از شما میزبانی و پذیرایی کنیم. مجدداً از میزبانی و پذیرایی دولت روسیه تقدیر و تشکر می‌کنم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان