تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

ماجرای عجیب ۲۰ کیلومتر متروی تهران-پرند که ناگهان ۴۰ کیلومتر شد!

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اظهارات رئیسی را مبنی بر افتتاح ۴۰ کیلومتر خط ریلی تهران به پرند این‌گونه توجیه کرده که دولت سیزدهم سال گذشته وعده داده بود ۲۰ کیلومتر (یعنی فقط یک خط) را افتتاح کند، اما امسال ۴۰ کیلومتر (یعنی دو خط) را افتتاح کرد.

مترو پرند

رویداد۲۴ ترابران نوشت: متروی تهران-پرند بعد از گذشت ۱۱ سال و بار‌ها خلف وعده، بالاخره در نخستین روز‌های آذرماه با حضور رئیس دولت به بهره‌برداری رسید؛ اما آنچه در این افتتاحیه در بین اهالی رسانه و کارشناسان ریلی سروصدا به پا کرد، سخنان رئیسی بود که از صادق‌الوعده بودن دولت سخن گفت و عملکرد دولت را به‌دلیل افتتاح خط رفت و برگشت به‌جای افتتاح فقط خط رفت ستود! موضوعی که موجب مزاح کاربران در فضای مجازی و نقد رسانه‌ها شد.

پاسخ مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران به انتقاد‌ها مهر تایید بر اظهارات رئیس دولت بود گفته‌بود: «ایشان درست گفتند، چراکه قرار بود متروی تهران- پرند یک خطه باشد، ولی خط دوم هم تقریباً آماده است. این در حالی است که دولت سال گذشته قول یک خطه را داده بود، اما اکنون بیشتر از قولی که داده عمل کرده است!

در این زمینه، سعید قصابیان، کارشناس حمل‌ونقل ریلی به ترابران گفت: «توجیه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران عذر بدتر از گناه است، چرا که این توافق از ابتدا غلط بوده است.»

او توضیح داد: «به‌لحاظ فنی ماهیت خط مترو طوری است که قطار وقتی به انتهای خط می‌رسد، باید روی خط دیگر منتقل شده و در مسیر برگشت قرار گیرد؛ یعنی قطار روی خطوط مترو یک چرخه را طی می‌کند طوری که قطار‌ها باید پشت سر هم بیایند و بروند و این چرخه را طی کنند.»


بیشتر بخوانید: پس از ۱۸ سال انتظار به ثمر نشست؛ پرند، رئیسی را مترو سوار کرد!


قصابیان یادآور شد: «البته در راه‌آهن بین شهری تک خطه، در ایستگاه‌ها خطوط فرعی داریم که وقتی قطار دیگری از روبه‌رو می‌آید (تلاقی) قطار اول به خطوط فرعی هدایت می‌شود تا قطار روبه‌رویی (دوم) از ایستگاه رد شود و پس از آن قطار اول مجدداً روی خط اصلی قرار می‌گیرد و مسیرش را ادامه می‌دهد. این سیستم شاید در راه‌آهن اشکال زیادی ایجاد نکند، اما پیاده کردن این روش در مترو اصولاً غلط است، ما در ایستگاه‌های مترو خط فرعی نداریم.»

او تاکید کرد: «وقتی مسیر مترو تک خطه است و به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، یک قطار ۷ واگنه یک فاصله بیست کیلومتری را در دو ساعت می‌رود و بر می‌گردد (سرعت متوسط ۲۰ کیلومتر بر ساعت)، هیچ‌گاه نباید دو قطار از روبه‌رو با هم تلاقی کنند، لذا جز این یک قطار نمی‌شود در مسیر داشت و خط همیشه اشغال است. به همین دلیل سرفاصله این خط دو ساعت است. در حالی‌که در مسیر دو خطه می‌توانید تعداد قطار‌ها را دو برابر کنید، به‌دلیل ایجاد چرخه برای مسیر قطارها، سرفاصله به نصف کاهش پیدا می‌کند.»

به گفته قصابیان؛ اگر تعداد قطار‌ها را چهار برابر کنید (با رعایت فاصله ایمن بین دو قطار) سرفاصله به یک چهارم کاهش پیدا می‌کند. چهار برابر کردن قطار‌ها به معنای تامین ۲۸ واگن است که به نر می‌رسد چنین استعدادی در ناوگان متروی تهران و حومه وجود ندارد.

توافق اشتباه؛ استراتژی نادرست

این کارشناس حمل‌ونقل ریلی تاکید کرد: «اگر مدیریت مترو از ابتدا با دولت این توافق را کرده اشتباه توافق کرده است. وقتی خطوط مترو احداث می‌شود باید دو خطش افتتاح شود. اینکه این آقایان رفتند با دولت چنین توافقی کردند، غلط بودن استراتژی آن‌ها را توجیه نمی‌کند. اینکه پول نداریم نباید باعث شود اصول اولیه طراحی مترو را نقض کنیم و مسیر را دوخطه نکنیم! این‌ها از لحاظ فنی غلط است.»

قصابیان افزود: «اصلاً چنین چیزی در افتتاح خطوط مترو سابقه نداشته است و نمی‌دانم بر چه اساسی اصلاً چنین توافقی کرده‌بودند! هیچ جای دنیا خط مترو نمی‌تواند تک خطه باشد.»

چرا به مردم تهران یارانه دادند به مردم پرند ندادند؟

قصابیان اضافه‌کرد: «شما خودتان را جای مردم پرند بگذارید. آیا حاضرید دو ساعت صبر کنید تا قطار حرکت کند، یا از تاکسی استفاده می‌کنید که کرایه‌اش هم ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است و در عرض ۴۵ دقیقه شما را به ترمینال تاکسی صادقیه می‌رساند؟ معلوم است که مردم ترجیح می‌دهند از تاکسی استفاده کنند؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد با روند فعلی متروی تهران-پرند مشکلی از مردم آن منطقه حل کند، به‌ویژه برای کارمندان و دانشجویان که زمان برای آن‌ها بسیار مهم است.»

این کارشناس امور ریلی همچنین به‌روش قیمت‌گذاری بلیت متروی تهران-پرند نیز انتقاد کرد و گفت: «من به عدد آن کار ندارم. تعجبم از فاصله قیمتی زیاد بلیت مترو در شهر تهران و این خط مترو جدید است! مسئولان باید پاسخ دهند چرا قیمت بلیت مترو در تهران زیر ۳ هزار تومان است، اما در پرند ۱۵ هزار تومان؟»

قصابیان توضیح داد: «اگر در تهران به خاطر یارانه قیمت بلیت مترو کمتر از ۳ هزار تومان است و با قیمت ارزان به‌دست مردم می‌رسد، چرا این یارانه به مردم پرند تعلق نمی‌گیرد و به آن‌ها اجحاف می‌شود؟ مسئولان باید برای مردم توضیح دهند که چرا چنین اختلاف قیمتی وجود دارد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: متروی تهران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
6
مختصر و مفید
مسئولین درک و فهم درستی ندارند!
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
3
فرمایش کارشناس محترم صحیح هست ولی اگر تشریف بیارید تبریز و تنها خط مترو تبریز (خط یک) را ملاحظه کنید میبینید که بعد از سالیان طولانی که از شروع پروژه گذشته است، نصف طول خط یک بصورت یک خطه بهره برداری میشه و هر 40 دقیقه یک قطار بصورت رفت و برگشت خدمات میده
در مصاحبه های عزیزان هم برای راه اندازی خط جدید در سال های آینده هدف گذاری میشه و از تکمیل تنها خط مترو تبریز فعلا خبری نیست!!!!
ما هم فعلآ چای دبش میخوریم تا ببینیم چه خبره!
راهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
6
حکایت سنگی که تو چاه انداخته شده
بابا یک کلمه نفهمیده چی گفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
خوب هم فهمیده که چی گفته ، بالاخره باید هزینه دوبرابری ساخت خط مترو را یک جوری توجیه کند !
باید یک جوری جا بیاندازد که اون پول های اضافی کجا رفته ؟!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان