تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲

علت مخالفت مجلس با لایحه بودجه چه بود؟/ علیپور: لایحه بوجه با برنامه هفتم همخوانی نداشت

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره دلایل مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه به دیده‌بان ایران گفت: بودجه امسال اولین بودجه برنامه هفتم باید باشه نه برنامه ششم، اما این بودجه که دولت تقدیم کرد، اصلا مطابق برنامه هفتم نبود.

علت مخالفت مجلس با لایحه بودجه چه بود؟/ علیپور: لایحه بوجه با برنامه هفتم همخوانی نداشت

رویداد۲۴ لایحه بودجه سال آینده، با 91 رای موافق، 127 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده مجلس رد شد. گرچه اقتصاددانان لایحه بودجه را دارای ایرادات فراوانی می‌دانستند و حتی مرکز پژوهش‌های جلس هم از مشخص نبودن نحوه محاسبه بسیاری از ارقام بودجه، بی‌توجهی به وضعیت سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، و تداوم «روند معیوب» یارانه‌های انرژی علی‌رغم کمبود برق، گاز و بنزین انتقاد کرده بود، اما دست رد مجلس همسو با دولت به این لایحه، آن هم در زمان منتهی به انتخابات، شائبه سیاسی و انتخاباتی بودن این اقدام مجلس‌نشینان را تقویت می‌کند. به ویژه با تاکید رییس کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر اینکه بودجه‌ای که در آن منابع همسان‌سازی دیده نشده باشد «از در این مجلس بیرون نخواهد رفت».

رئیس مجلس هم در این راستا عنوان کرده بود: «با توجه به اینکه رای‌گیری به اتمام رسیده به صراحت اعلام می‌کنم این لایحه کسری قابل توجهی دارد و در این بودجه که همراه با کسری است، پیش‌بینی حقوق بازنشستگان صورت نگرفته که آن‌هم به کسری اضافه می‌شود اگر بخواهیم این موضوع را منوط به محل اخذ مالیات بکنیم نیز اشکال بدتری به وجود می‌آورد.»

کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره دلایل مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه به دیده‌بان ایران گفت: «بودجه امسال اولین بودجه برنامه هفتم باید باشه نه برنامه ششم اما این بودجه که دولت تقدیم کرد، اصلا مطابق برنامه هفتم نبود. در برنامه هفتم آورده‌‌ایم که ارزش افزوده همان ۹ درصد باشد اما در لایحه آن را ۱۰ درصد کرده‌اند. ما در برنامه هفتم، یک درصد واحدی که که دولت اضافه کرده بود را حذف کردیم اما در لایحه بودجه اضافه کرده است.»

او دلیل دیگر مخالفت مجلس با لایحه بودجه را اینگونه برشمرد: « ما عنوان کرده‌ایم که به دلیل فشار اقتصادی که بر مردم وارد می‌شود، دولت مودیانی که مالیات نمی‌دهند را پیدا کند تا بتونه افزایش مالیاتی داشته باشد نه اینکه رقم پرداختی مردم را افزایش دهیم. مثلا در ماده ۱۳۱، ۱۰ درصد عوارض مالیاتی به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در حالی که ما اینها را در برنامه ندیده بودیم.»

این نماینده مجلس افزود: «مردم در فشار و مشکلات اقتصادی گرفتار هستند. مثلا اگر کسی زمینی دارد و نمی‌خواهد یا نمی‌تواند بسازد، در برنامه عنوان شده است که سالیانه دو در هزار باید مالیات دهد؛ چرا باید مالیات بدهد؟ شخص توانایی مالی ندارد و نمی‌تواند زمین فرضا 300 متری‌اش را بسازد آنوقت چرا باید مالیات دهد؟ دولت باید کاری کند که قیمت زمین بالا نرود نه اینکه تلاش کند تا قیمت زمین افزایش پیدا کند و بعد بگوید مالیات دهید.»

علیپور ادامه داد:«اگر همه کشورهای دنیا را طی ۲۰ سال گذشته بررسی کنید، به این نتیجه می‌رسید که تورم اثری روی قیمت‌های کالا نداشته است بعد ما ۴۰ درصد عوارض مالیات مشاغل را افزایش می‌دهیم که صاحب شغل 40 درصد را روی کالا اضافه کند. همین می‌شود که کنترل بازار از دست خارج می‌شود.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لایحه بودجه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان