تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

محمد مهاجری: قالیباف قدرت لابی‌های سیاسی را ندارد/ او مرد پارلمان نیست و قواعد شطرنج سیاست را بلد نیست

محمد مهاجری گفت: قالیباف اگر تصور کند قرار است قدرتش کم شود یا توسط نیرو‌هایی که تا کنون کنارش بوده‌اند دور زده شود، سریعا به سمت ائتلاف می‌رود، اما مسئله این است او برای همه اصولگرایان مرجعیت ندارد.

محمد مهاجری: قالیباف قدرت لابی‌های سیاسی را ندارد/ او مرد پارلمان نیست و قواعد شطرنج سیاست را بلد نیست

رویداد۲۴  آنچه این روز‌ها در عرصه انتخابات در اردوگاه اصولگرایی می‌بینیم جالب توجه است؛ به ویژه در میان شورای ائتلافی‌ها که کاملا وضعیتی آشفته را تجربه می‌کنند. چندطیف‌شدن شورای ائتلاف نشان از این دارد که این گروه در انتخابات پیش رو به سختی بتواند به لیست انتخاباتی دست یابد.

محمد مهاجری، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «معمولا وقتی گروهی سیاسی احساس کند که رقیب بیرونی ندارد، در داخلش اختلافات رشد می‌کند و خودشان علیه خودشان موضع می‌گیرند، رقیب هم می‌شوند و سعی می‌کنند وزن خودشان را بالا ببرند تا بتوانند از کیک قدرت سهم بیشتری را به دست آورند. جریان اصولگرایی بر مجلس مسلط شد و سعی کرد تسلط خود را بر جا‌های دیگر قدرت و ثروت هم افزایش دهند. در این شرایط اختلافات برای افزایش سهم از قدرت بالا گرفت. با این اوصاف باید بدانیم که اختلافات این‌ها مبنای فکری ندارد و صرفا معطوف به قدرت است».

او ادامه داد: «آقای قالیباف که در سال۹۸ با شورای ائتلاف پا به صحنه گذاشت، توانست بر مجلس مسلط شود، اما او هیچ وقت مرد پارلمان نبوده و نیست و از قدرت لابی‌های سیاسی برخوردار نیست. برخی نمایندگان چنین می‌گویند که آقای قالیباف روحیه‌ای پادگانی دارد و هنوز نتوانسته از این روحیه‌اش فاصله بگیرد. همین نوع رفتار او باعث شده بخشی از اصولگرایان و بخشی از یاران گذشته‌ای هم از او فاصله بگیرند. گرچه او خواست با همایش مبنا در برابر شریان و پایداری قدرت‌نمایی کند، اما واقعیت این است که او نمی‌تواند اکثریت اصولگرایان را دور خود جمع کند یا به تعبیری مطیع خود کند، زیرا قواعد شطرنج سیاست را بلد نیست».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «اگر واقعا جریان اصلاحات و اعتدال با جدیت وارد صحنه انتخابات شوند، اصولگرایان ممکن است به سمت لیست واحد بروند؛ مانند سال ۹۸ که نگران آن بودند که مباد اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها بتوانند کرسی‌هایی از مجلس را در اختیار بگیرد و به همین دلیل به سمت ائتلاف رفتند».

مهاجری در پایان گفت: «قالیباف اگر تصور کند قرار است قدرتش کم شود یا توسط نیرو‌هایی که تا کنون کنارش بوده‌اند دور زده شود، سریعا به سمت ائتلاف می‌رود، اما مسئله این است او برای همه اصولگرایان مرجعیت ندارد. جبهه پایداری هم که می‌گوید ائتلاف نمی‌کنیم، دنبال سهم خود از قدرت است و می‌خواهد تعداد بیشتری از کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرد. این گروه معمولا کاسب‌کارانه برخورد می‌کند و دنبال سهم حداکثری است».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
0
قالیباف به رای و نظر مردم احترام می گذارد و مرد عمل و سازندگی است . با پایداری ها و افراط گرایان و انحصار گرایان خیلی تفاوت دارد .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان