تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۲ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
مهدی باقری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جبهه پایداری تکلیفی ندارد که منتظر وحدت اصولگرایان باشد/ امکان دارد لیست مجزا بدهیم

مهدی باقری نماینده زنجان و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به انتخابات مجلس دوازدهم می‌گوید: هیچ تکلیفی نداریم برای اینکه وحدت نداشته باشیم و هیچ تکلیفی هم نداریم که منتظر وحدت باشیم. از این‌رو، جبهه پایداری باید لیست خود را به صورت کامل و جدی ارائه دهد. البته با وحدت نه تنها مخالف نیستیم، بلکه تعبیر ما این است که برای قدرت مجلس دوازدهم وحدت حتماً می‌تواند اثر خوبی داشته باشد. با این حال، امکان وحدت و یک لیست دادن و همچنین امکان لیست جدا دادن وجود دارد.

مهدی باقری نماینده زنجان

رویداد۲۴ محمد آیتی: شرایط ثبت‌نام نامزد‌ها و البته بررسی هیات‌های اجرایی در خصوص تایید صلاحیت کاندیدا‌ها نشان از این دارد که در ۱۱ اسفندماه بیشتر باید منتظر یک رقابت درون‌جبهه‌ای در جریان اصولگرا باشیم و از این‌رو، یکی از این جریان‌ها که بسیار هم فعال است و چشم به تصاحب کرسی‌های حداکثری دارد، «جبهه پایداری» است. در همین رابطه، رویداد۲۴ با مهدی باقری نماینده زنجان و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری مصاحبه کرده است که در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید.

* این روز‌ها بحث در خصوص جبهه پایداری بسیار زیاد است و عده‌ای بر این باورند که این جریان در انتخابات مجلس، نفوذ بالایی دارد و حتی بسیاری از اعضای هیات‌های اجرایی به این جریان نزدیک بودند.

خاصیت فضای سیاسی این است که در آن کشمکش و زد و خورد وجود دارد و نزدیک انتخابات این چیز‌ها بیشتر هم می‌شود. این حرف‌هایی که در خصوص جبهه پایداری می‌زنند، وجود ندارد و از طرفی هم، ارزش جواب‌دادن ندارد. این‌دست حرف‌ها، بی‌ربط و بدون هیچ‌گونه سندی است. 

* جبهه پایداری برای انتخابات مجلس دوازدهم چه می‌کند؟

تمامی گروه‌های سیاسی و احزاب مکلف هستند که در ایام انتخابات مجلس، مشارکت کنند. یعنی هم مردم را دعوت به مشارکت کنند و هم خودشان در این ایام، رفتار جدی داشته و به صورت قوی در صحنه حضور داشته باشند. جریان‌های سیاسی، باید نامزد‌ها را بررسی کنند تا به گزینه‌های اصلح برسند. 

از این‌رو، جبهه پایداری در کل کشور پیگیر است که در تمام حوزه‌های انتخابیه، افراد اصلح را شناسایی و به مردم معرفی کند و این کار را شروع کرده است؛ حال چه فرد موردنظر عضو جبهه پایداری باشد و چه نباشد چون ممکن است فردی در یک حوزه انتخابیه هیچ علاقه‌ای نداشته باشد در این جبهه فعالیت کند، ولی شخص موجهی باشد و به درد کشور بخورد.

جبهه پایداری نسبت به تمام کرسی‌ها حساسیت دارد و تلاش می‌کند در هر حوزه، افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند را بررسی کند و براساس شاخص‌هایی که امام، رهبری و قانون گفته‌اند بتواند گزینه‌های اصلح را شناسایی و معرفی کند. حال اگر در توان‌مان باشد به این افراد کمک می‌کنیم تا رای آورده و در مجلس بعدی حاضر شوند.

* هدف جبهه پایداری تصاحب کرسی‌های حداکثری در مجلس دوازدهم است؟

این یک فرآیند عادی و طبیعی است که هر گروه، جناح، حزب سیاسی و فعال سیاسی باید پیگیر باشد. طبیعی است که همه برای اثرگذاری بیشتر و بهتر در کل کشور علاقه‌مند هستند که وحدتی ایجاد شود که با قوت بیشتری در انتخابات اثرگذار باشند. 

تمام گروه‌ها و جناح‌ها، الان فعال هستند. جبهه پایداری هم در این راستا، شاید جدی‌ترین مجموعه کشور است. ما در طول سه سال گذشته، دائم و هر هفته جلسه داشته‌ایم. شعبه مرکزی جبهه پایداری در تهران هر هفته جلسات منظم و مرتبی داشته و نسبت به تمام اتفاقات سیاسی رصد داشته و پیگیر بوده است. الان نیز در تمامی استان‌ها نسبت به انتخابات بسیار جدی و فعال است و طبیعی است که به دنبال تصاحب کرسی‌های حداکثری در مجلس آتی باشیم. تمام گروه‌ها چنین نگرشی دارند که نه تنها ایراد نیست، بلکه حُسن است.

* اینکه جبهه پایداری فعال‌تر شده و می‌خواهد در مجلس دوازدهم سهم بیشتری از کرسی‌ها را داشته باشد، به خاطر عدم‌رضایت از برخی رویه‌های مجلس یازدهم بوده است؟

تلقی ما این است که اکثر اتفاقات خوبی که در مجلس یازدهم افتاد، مطلوب و مورد علاقه جبهه پایداری بوده و ما آن را پیگیری کرده‌ایم و اگر مواردی بوده که نتوانسته‌ایم آن را رقم بزنیم، قطعاً جریان فکری ما را بر این واداشته که با قوت بیشتر در دور بعدی مجلس حاضر شویم تا بقیه مواردی هم که می‌خواستیم، رویه‌هایش ترمیم شود تا اتفاق بیفتد.

* جبهه پایداری در جریان انتخابات مجلس یازدهم، در آخرین روزها، تصمیم به ائتلاف گرفت. آیا این وحدت و ارائه تک‌لیست دوباره تکرار خواهد شد یا این‌بار به ارائه لیست مجزا روی می‌آورید؟

ما هیچ تکلیفی نداریم برای اینکه وحدت نداشته باشیم و هیچ تکلیفی هم نداریم که منتظر وحدت باشیم. از این‌رو، جبهه پایداری باید لیست خود را به صورت کامل و جدی ارائه دهد. البته با وحدت نه تنها مخالف نیستیم، بلکه تعبیر ما این است که برای قدرت مجلس دوازدهم وحدت حتماً می‌تواند اثر خوبی داشته باشد. با این حال، امکان وحدت و یک لیست دادن و همچنین امکان لیست جدا دادن وجود دارد. اگر مصاحبه‌های رییس یا دبیرکل جبهه پایداری را بررسی کنید، به حرف‌های من می‌رسید.

* براساس ثبت‌نام و وضعیت تایید صلاحیت‌ها، احتمالاً خیلی شاهد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نباشیم. با این وجود، امکان ارائه لیست مجزی از سوی جبهه پایداری افزایش پیدا خواهد کرد؟

اعتقاد دارم ان‌شاءالله اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، اما چه بسا احساس می‌کنند که به دلیل عملکرد ضعیف‌شان در دولت‌های گذشته، اقبال عمومی را از دست داده‌اند و شانس پیروزی خود را نزدیک به صفر می‌بینند و بهانه می‌کنند که ما کاندیدا نداشتیم. خودشان می‌دانند که نمی‌توانند رای بیاورند، از این‌رو، افراد شاخص‌شان پای کار نیامده‌اند چون می‌دانند به لحاظ سیاسی قطعاً رای نمی‌آورند و حاضر نبودند این شکست سیاسی را بروز دهند. حال، دنبال این رفته‌اند که از گزینه‌های موجود با کسانی که مقداری سلیقه سیاسی نزدیک‌تری دارند یا می‌توانند با آن‌ها ارتباط خوبی داشته باشند، استفاده کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. منتهی این را هم نمی‌خواهند بروز بدهند که اگر احیاناً نتیجه نگرفتند بگویند ما حضور جدی نداشتیم.

با این فضا، اصلاً موضوع این نیست که چون آن‎‌ها در صحنه نیستند، انتخابات در حال درون‌گروهی و درون‌حزبی شدن در بین اصولگرایان است. اگر اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار نیامدند، عوض آن، افراد مستقل و کاندیدا‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی هستند که این رقابت را معنادار کرده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
2
تقسیم غنایمه. بی وجودها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
0
گور بابای همه تون
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
1
واقعا انتخاباتِ خیلی رقابتی در پیش هست. من که همه موهای تنم سیخ شده. واقعا این انتخابات چی داره که ما این‌طوری شدیم!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان