تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۱۵ دی ۱۴۰۲

روایتی از پیام کاخ سفید به ایران: نتانیاهو تنها کسی است که می‌خواهد دایره جنگ را گسترش دهد

عبدالقادر فایز، خبرنگار الجزیره نوشت: آیا پیام آمریکا که منابع غیررسمی می‌گویند چند روز پیش و با واسطه به ایران رسیده، برای مهار تهران و حفظ موضع فعلی ایران برای عدم گسترش دایره جنگ، کافی است؟

روایتی از پیام کاخ سفید به ایران: نتانیاهو تنها کسی ست که می‌خواهد دایره جنگ را گسترش دهد

رویداد۲۴ عبدالقادر فايز، خبرنگار الجزیره نوشت: آیا پیام امریکا که منابع غیررسمی می گویند چند روز پیش و با واسطه به ایران رسیده، برای مهار تهران و حفظ موضع فعلی ایران برای عدم گسترش دایره جنگ، کافی است؟ منابع غیر رسمی گفته اند که محتوای این پیام چارچوبی چندگانه دارد و همزمان شامل عقب نشینی، تشویق، بازدارندگی و هشدار است.

در ادامه این مطلب آمده است» گفته می شود (به طور غیر رسمی) این پیام حول این محورهاست:

۱. اطلاعاتی مربوط به روند جنگ اسرئیل علیه غزه و آینده این جنگ و اعلام اینکه واشنگتن معتقد است، نتانیاهو تنها کسی است که می خواهد دایره جنگ را در منطقه گسترش دهد.

۲. واشنگتن چندان به نتانیاهو تکیه ندارد و او را بخشی از راه حل سیاسی این مناقشه نمی داند.

۳. واشنگتن برای پذیرش بقای حماس، و حفظ برخی از از قابلیت های این گروه در غزه به عنوان بخشی از هر راه حل سیاسی پس از پایان جنگ، آمادگی دارد.

۴. بیان خطرات و نتایج محتمل حوادث دریای سرخ و باب المندب به واسطه سیاست هایی که انصارالله یمن اتخاذ کرده.

بعد از حمله اخیر کرمان، برخی از افراد در ایران علنا نظریه هایی مطرح کرده اند مبنی بر اینکه که یکی از راه های اجتناب از جنگ، ورود به آن است.

اما ارزیابی شخصی من این است که ایران به صورت مستقیم وارد جنگ نمی شود و به اقدامات خود تحت همان حدود استراتژیکی معین ادامه می دهد. حتی اگر تهران به مناسب بودن اقدامی به عنوان یک عامل بازدارنده علیه اسرائیل فکر کند، اقدامی در همین محدوده خواهد بود. اینکه ایران چگونه خواهد توانست این کار را انجام دهد و  این دو [بازدارنگی در برابر اسرائیل و فراتر نرفتن اقداماتش از سقف استراتژیکی تعیین شده] را با هم جمع کند، مشخص نیست. این کار دشوار و پیچیده ای است و شامل محاسبات داخلی، منطقه ای و بین المللی زیادی است.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان