تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۰ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
جواد امام در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برای معامله و گدایی رای در جلسات شرکت نمی‌کنیم/ رئیسی عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال برده است/ ما نه براندازیم نه تحریمی

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات یک هفته پس از برگزاری جلسه فعالان سیاسی با رئیس جمهور، درباره آن جلسه صحبت کرده است. او می‌گوید یکی از دستاوردهای مهم جلسه این بود که خود رئیسی عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال برد و گفت «از نظر ما همه صلاحیت دارند مگراینکه خلافش ثابت شود» که این یعنی اقدامات چند دهه عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال قرار داد.

جواد امام

رویداد۲۴ از زمانی که جلسه فعالان سیاسی با رئیس جمهور برگزار شد، انتقادها به اصلاح‌طلبان ادامه داشت. حالا یک هفته بعد از آن انتقادها جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات و دبیر مجمع ایثارگران درباره آن جلسه صحبت کرده است. دلیل این تاخیر هم آن بود که فضای سیاسی اندکی آرام شود تا بتوان بهتر تحلیل کرد و از آنچه گذشته سخن گفت. گفت‌وگوی جواد امام دبیر مجمع ایثارگران و سخنگوی جبهه اصلاحات با رویداد۲۴ را در ادامه بخونید:

*‌ اخیرا جلسه‌ای با آقای رئیسی داشتید. آن جلسه چطور بود؟

این جلسات خروجی ندارد، زیرا هیچ تجدید نظر عملی صورت نگرفته و تا زمانی که فرصت‌های سلب شده مردم و احزاب را به آن‌ها برنگردانیم و شرایط انتخابات منصفانه را فراهم نکنیم،  چیزی تغییر‌ نمی‌کند که این هم وظیفه دولت است و جریان‌های سیاسی به عنوان واسطه می‌توانند آن را عنوان کنند. من نیز بر همین اساس در آنجا حضور داشتم و این مباحث را مطرح کردم.

ما هیچ تغییری در اصلاح قوانین، رویه‌ها، رفتار‌ها و نه حتی آدم‌هایی که باعث و بانی این رویه بودند را ندیدیم. آقای رئیسی در همین جلسه گفتند اصل بر تایید صلاحیت است مگراینکه بر اساس مستندات قانونی و اظهار نظر مراجع قانونی،  صلاحیت فرد رد شود. مگر جریان‌های سیاسی غیر از این مطرح‌ می‌کردند؟  بحث احراز صلاحیت مستقل از رد صلاحیت و تایید صلاحیت، اعمال سلیقه و نظرات استصوابی که شورای نگهبان داشت و متاسفانه هیات‌های اجرایی هم در این دوره به آن تمسک جستند، غیر از این است که حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را سلب می‌کند؟ ما نباید انتظار داشته باشیم که مردم علی‌رغم همه این اتفاقات در انتخابات حضور داشته باشند و به آن‌هایی که نمی‌پسنندد رای دهند؟ یا اگر احزاب گزینه‌ای در این انتخابات ندارند، وارد انتخابات شوند و به رقبای خود رای دهند!

گلایه‌ای رهبری هم کردند و تذکر دادند که باید لوازم و شرایط آن‌ها مهیا شود. خب باید به این تذکرات توجه شود. از جلسات این‌چنینی تا زمانی که اقدامات عملی و اجرایی و نظارتی رد پی نداشته باشد، نباید انتظاری داشته باشیم؛ الان هم شرایط مانند دو انتخابات قبلی است و همان تک صدایی در حال اجرا است.

*‌ متوجه نمی‌شوم. اگر نگاهتان اینطور است پس رفتید چه کنید؟

اگر در جلسات این‌چنینی شرکت می‌کنیم برای این است که از خاستگاه احزاب و جامعه دفاع کنیم و واقعیت‌های جامعه را منعکس کنیم. خواسته مردم را که نمی‌توانیم با سکوت برگزار کنیم. یک زمانی است که شما در این جلسات رفتید و همراهی نشان داده‌اید و نقد و اعتراض خود را مطرح نمی‌کنید، که خب جای نقد دارد.  اگر ما در این جسله شرکت نمی‌کردیم، آقایان همچنان همه چیز را گل و بلبل نشان می‌دادند.

ما در این نشست همان حرف‌هایی که قبلا به صورت علنی مطرح می‌کردیم را در این جلسه هم عنوان کردیم.  به عنوان سخنگوی جبهه اصلاحات شرکت نکردم، به عنوان دبیر مجمع ایثارگران حضور داشتم و بر خلاف مواضع جریان هم هیچ حرف و رفتاری نشان ندادیم. 

اگر بخواهیم سکوت کنیم که خب ترجیح می‌دهیم اصلا کار سیاسی انجام ندهیم اما از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف و مطرح کردن مواضع اصلاحات استفاده می‌کنیم.  اگر نمی‌رفتیم و سخنان‌مان را مطرح نمی‌کردیم، در این جلسه هر آنچه می‌خواستند مطرح می‌کردند و به مقصودی که داشتند می‌رسیدند. با وجود اینکه هدف آن‌ها از برگزاری چنین جلساتی انجام کار نیست، اما خوشبختانه ما واقعیت‌ها را در آن جلسه مطرح کردیم. خبرگزاری ایرنا هم تمام سخنان مطرح شده در این جلسه را منتشر کرد و اکنون جامعه آگاه است که جریان اصلاح‌طلب برای معامله، گدایی رای، صرف تایید صلاحیت و از موضع ضعف در این جلسه شرکت نکرده است بلکه از این فرصت استفاده کرد و در راستای حقوق مردم و قانون اساسی و آرمان‌هایی که به آن وفادار است، حضور پیدا کرده است.

اگر خلاف این سخنان دراین جسله مطرح می‌شد، این انتقاداتی که مطرح شده، وارد بود. ضمن اینکه اکنون خرسندم که حضور در این جلسه باعث شد تا شرایط جامعه را از دید دیگری ببینیم و انتقادات و حتی توهین‌هایی که به برخی از افراد از جمله خود من شده بود را ببینیم. چون واقعیت‌ها را نشان داده شد و باید بیشتر توجه داشته باشیم که جامعه کجا ایستاده و نظر و خواسته‌اش چیست و هرگونه مماشات و کوتاهی بخواهد صورت بگیرد، با مخالفت و برخورد شدید جامعه مواجه خواهد شد. درست است که ما در معرض اتهام و توهین قرار گرفتیم، اما به نفع همه بود و نشان‌دهنده آگاهی جامعه بود. 

*‌ فکر می‌کنید چرا بازخورد‌ها تا این اندازه منفی بود؟

*‌ رفتار‌ها و عملکرد حکومت به نحوی بوده که مردم را با چالش‌هایی مواجه کرده است. مردم به هرحال این وضعیت فلاکت‌بار اقتصادی را دیده‌اند و با آن دست و پنجه نرم کرده و زیرچرخ دنده‌های آن در حال از بین رفتن هستند و این ناکارآمدی را که به عینیت در تمام بخش‌ها قابل لمس است مردم کاملا متوجه می‌شوند.

از سوی دیگر وضعیت سیاست خارجی مورد نقد مردم است. چرا باید وابستگی به شرق داشته باشیم که روسیه به خودش اجازه دهد در مقابل تمامیت ارضی ما این خیانت را مرتکب شود و وزیر خارجه ما به جای برخورد با او، به عنوان سخنگوی او حاضر می‌شود و می‌گوید نه آن‌ها به تمامیت ارضی ما احترام می‌گذارد. اگر او پذیرفته که اشتباه کرده باید رسما عذرخواهی کند. نمی‌شود که چین و روسیه این اشتباه را مدام تکرار کنند و ایران هم فقط تماشاچی باشد! آیا جایگاه ایران این است؟ این سیاست‌ها اقتضای عزت ایران و ایرانی است!

سوال این است که اگر ما به این جلسات نرویم، خب کجا باید حرف بزنیم؟ وقتی این فرصت فراهم شده نباید برویم حرف و انتقادات خودمان را مطرح کنیم، چرا حرف نزنیم؟ آیا باید همین سیاست‌ورزی نصفه و نیمه و با این همه محدودیت که حقی را برای احزاب قائل نیستند ادامه دهیم؟

سوال دیگر این بود که عایدات ما از این جلسه برای ما چه بود؟ باید بگویم اعتراض و نقد ما مهمترین دستاورد است. شما می‌بینید که مردم حتی از این جلسات نمی‌گذارند بهره‌برداری سیاسی شود. معتقدم حضور در این جسله و مطرح کردن مطالبات واقعی، حتما دستاوردی برای ما به همراه داشته است. 

*‌ قبل از اینکه به این جلسه بروید، فکر می‌کردید بازخورد‌ها تا این اندازه منفی باشد؟

نه، چون فکر نمی‌کردیم کار خاصی قرار است انجام دهیم. وقتی صحبت‌های جلسه منتشر شد و جامعه آن را دیده، حتما به یک بلوغی هم رسیده و می‌داند که احزاب و گروه‌ها نمی‌توانند پشت پرده تصمیماتی را بگیرند که در علن چیز دیگری را عنوان می‌کنند. 

آقایان اعلام کردند که احزاب و جریان‌های  سیاسی در این جلسه دعوت شده‌اند. گفتم متاسفانه رئیس جبهه اصلاحات اصلا دعوت نشده است. اگر در اینجا حضورپیدا نمی‌کردیم و فردا می‌گفتند این‌ها دعوت شدند، اما نیامدند، خب ما باید به جامعه چه می‌گفتیم؟ این آقایان حتی رییس جبهه  اصلاحات (خانم آذر منصوری) را برخلاف ادعای‌شان دعوت نمی‌کنند. 

*‌ از اصلاح‌طلبان کدام گروه‌ها به شما نقد دارند و خرده می‌گیرند که چرا در این جلسه شرکت کردید؟

 به هرحال مورد نقد واقع شدیم. برخی از دوستان می‌گویند همه چیز را باید تعطیل کرد. چون اینها اصلاح‌پذیر نیستند و فعالیت سیاسی هم دیگر معنا ندارد. اما ما اعلام کردیم نه برانداز هستیم و دربحث انتخابات تحریمی. اما قرار هم نیست به هر قیمتی در انتخابات مشارکت داشته باشیم! ما در کنار مردم هستیم و تلاش می‌کنیم صدای آن‌ها باشیم و برخلاف حقوق مردم و خواسته اکثریت حرکت نخواهیم کرد. 

اگر بار دیگر جلسه‌ای باشد، آیا مجدد حضور پیدا می‌کنید یا می‌گویید به دردسرش نمی‌ارزد؟

*‌ ما باید ببینیم این جلسات برای رسیدن به اهداف‌مان چقدر می‌تواند موثر باشد و در پیشگاه مردم بتوانیم پاسخگو باشیم. حتما در واقع اگر جلسه‌ای هزینه داشته باشد، اما به نفع جامعه باشد و برای تحقق خواسته‌ها و آرمان‌های جامعه و خروج از این وضعیت فلاکت بار باشد، حتما شرکت می‌کنیم. 

*‌ برخی به نحوه نشستن و جایگاه‌ها در این جلسه نقد داشتند. حداد عادل، وحیدی، آقا تهرانی بالای جلسه نشسته بودند.

*‌ ما تا زمانی که وارد مجلس نشده بودیم، نمی‌دانستیم ترتیب نشستن افراد به چه صورت است. اما در همان جلسه که وارد شدیم بدون هرگونه لکنتی حرف‌هایمان را زدیم. آقای محصولی که از بانیان برگزاری انتخابات ۸۸ بود که هنوز هم جامعه درگیر آن است، در می‌خواست از انتخابات ۸۸ دفاع کند و علیه آقای هاشمی رفسنجانی تعرضی داشته باشد که با واکنش شدید مواجه شد و جلسه به هم ریخت و با دخالت اقای رئیسی جلسه به آرامش برگشت وگرنه اصلاح طلبان نرفته بودند که محصولی و آقاتهرانی که بالا نشسته بودند را حلوا حلوا کنند. 

گفتگو هیچگاه نباید قطع شود. اینکه جامعه می‌گوید گفتگو نکنیم را هرگز نمی‌پذیرم. اگر مردم راهکار موثر دیگری دارند که باعث سربلندی کشور و رسیدن به مطالبات را به همراه دارد،  حتما آن را دنبال می‌کنیم. ما امروز باید از هر روشی استفاده کنیم تا حرف مردم را به مسئولان برسانیم.

لطفا بیشتر از آن تنشی که در جلسه ایجاد شده بود، بگویید؟

*‌ محصولی در تلاش بود تا بگوید مقصر انتخابات‌هایی که مشارکت در آن پایین آمده، اصلاح طلبان هستند، اما چرا اصولگرایان در انتخاباتی که مشارکت مردم افزایش پیدا می‌کند توفیقی پیدا نکرده‌اند؟ اتفاقا در هرمشارکتی که نرخ مشارکت پایین بوده اصولگرایان توانستند رای بیاورند. در هر انتخاباتی که مشارکت بالا بوده، اصلاح‌طلبان پیروز میدان بودند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند برای رسیدن به پیروزی باید مردم مشارکت نداشته باشند. اگر مشارکت بالا باشد، این جریان خصوصا جبهه پایداری باید از قدرت خداحافظی کنند. امروز رقیب فرقه پایداری، اصلاح طلبان نیستند، بلکه مردم هستند.

آقای محصولی که در سال ۸۸ وزیر کشور بود، در جلسه گفت انتخابات در آن سال در تهران تا ساعت ۱ بامداد بوده که من اعتراض کردم و گفتم شما دروغ می‌گویید. در تهران انتخابات تا ساعت ۱۰ بود و من به عنوان نماینده مهندس موسوی و مسئول ستاد انتخابات تهران ایشان در فرمانداری و هیات اجرایی به عنوان ناظر حضور داشتم و تا شنبه هم از فرمانداری خارج نشدم، اما متاسفانه یک رای و حتی هیچ صندوقی نیاوردند و صورت‌جلسه‌ای تنظیم نشد. درگیری اینجا بود که ایشان می‌گفت حالامی‌گویید ساعت ۱۰ که بگویید تقلب شده؟ ما هم می‌گفتم شما به عنوان وزیر کشور حتی از این هم اطلاع ندارید و بعد از ۱۴ سال هنوز هم نمی‌توانید از عملکرد خودتان دفاع کنید. شما بی‌جا می‌کنید گزارش خلاف می‌دهید. 

من را به عنوان نماینده مهندس موسوی که در فرمانداری تا روز بعد هم حضور داشتم و شاهد هیچ اتفاقی هم نبودم، به جرم شرکت در اغتشاشات بازداشت کردند. اگر در هیات اجرایی اغتشاش صورت گرفته مسئول آن می‌شود فرماندار! پس چرا او را نگرفته‌اند؟ اعضای هیات نظارت هم بودند، چرا آن‌ها را نگرفتند؟ من به تنهایی اغتشاش کردم؟ سه روز قبل از انتخابات حکم بازداشت من را گرفته بودند. محصولی بی‌گدار به آب زد و نه او و نه دوستانش نتوانستند دفاعی داشته باشند و هیچکس نتوانست در دفاع از او ورود کند. 

سایر اصلاح طلبان هم با من همراه شدند. چرا که آقایان مجدد بحث فتنه را مطرح می‌کردند، آقای مرعشی گفت این فتنه، فتنه آقای احمدی‌نژاد بود. اگر در این جلسه حضور پیدا نمی‌کردیم و افرادی همچون آقای محصولی یک‌طرفه به قاضی می‌رفتند، ایا این خوشایند جریان ما می‌شد؟

*‌ در همه مدت زمانی که این تنش‌ها برقرار بود، واکنش آقای رئیسی چه بود؟

*‌ آقای رئیسی در جمع‌بندی صحبتی را کرد که آن صحبت باید برجسته شود. او گفت از نظر ما همه صلاحیت دارند مگراینکه خلافش ثابت شود. یعنی اقدامات چند دهه عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال قرار داد، حتی عملکرد هیات‌های اجرایی در خصوص بررسی صلاحیت‌ها. 

*‌ نظر واقعی ایشان هم همین است؟

*‌ حتی اگر واقعی نباشد، او به عنوان رئیس جمهور این سخنان را مطرح کرده است. این سخنان عملکرد چند دهه شورای نگهبان را زیر سوال برد و نشان داد که شورای نگهبان در چارچوب قانون و منافع ملی و مردم عمل نکرده است و ما باید این را اعلام و آنچه حق است را مطالبه کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
2
2
بیشرفهای پروژه بگیر حالا قراره چقدر مواجب بگیرید در جهت گرم کردن تنور انتخابات!!!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان