تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۱۸ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

برخی مهاجرت می‌کنند تا در ایران نباشند!

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: امروز وضعیت مهاجرت نسبت به گذشته فرق کرده است و مثلاً اگر کسی به آلمان مهاجرت کند، برای در اختیار گرفتن یک کُرسی دولتی یا به دست آوردن یک موقعیت کسب و کار اقتصادی به این کشور سفر نمی‌کند بلکه او مهاجرت می‌کند تا در ایران نباشد و این تفسیر بسیار خطرناکی است که به نظرم باید در مورد آن، فکر کرده و تعامل کنیم.

برخی مهاجرت می‌کنند تا در ایران نباشند!

رویداد۲۴ مصطفی زمانیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری امروز در همایش «نظریه نظام انقلابی» اظهار کرد: کشور‌ها تصویر ملی خود را به جامعه جهانی مخابره می‌کنند و از این طریق، شرکت‌های بزرگ چند ملیتی فرصت همکاری‌های بین‌المللی و تبادلات را ایجاد می‌کنند.

به گزارش مهر، وی‌افزود: هر چه پیش می‌رود، این فرصت تبادل بین ملت‌ها و دولت‌ها افزایش می‌یابد و اگر از کنار این فرصت‌ها ساده‌انگارانه بگذریم، فرصت‌های بسیاری را از دست می‌دهیم. زمانیان گفت: اگر به مفهوم تصویرسازی ملی دقت کنیم، مشاهده می‌کنیم که تصویر‌های ملی، جای برنامه‌های توسعه ملی را در ادبیات سیاست‌گذاری پُر کرده است؛ جامعه‌ای که خود را در تلاطم و به روز رسانی رسانه و فناوری مشاهده می‌کند، از ما به عنوان حکمران، انتظار دارد که تصویر درستی از ایران به جهان مخابره کنیم.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اضافه کرد: وقتی به بسیاری از پدیده‌های اجتماعی مانند موضوع مهاجرت که در کشور مطرح است، به درستی نگاه، تحلیل و بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که واقعاً ریشه این موضوع اقتصاد، بیکاری و اشتغال‌زایی نیست، بلکه این مساله به دلیل آن است که ما یک تصویر روشن از آینده برای مردم نساخته‌ایم.

وی ادامه داد: امروز وضعیت مهاجرت نسبت به گذشته فرق کرده است و مثلاً اگر کسی به آلمان مهاجرت کند، برای در اختیار گرفتن یک کُرسی دولتی یا به دست آوردن یک موقعیت کسب و کار اقتصادی به این کشور سفر نمی‌کند بلکه او مهاجرت می‌کند تا در ایران نباشد و این تفسیر بسیار خطرناکی است که به نظرم باید در مورد آن، فکر کرده و تعامل کنیم.

زمانیان گفت: امروز شرایط مهاجرت برای متمولین، پیشروان کسب و کار، حوزه‌های استارت‌آپ‌ها و فناوری‌ها و حوزه علم و فن آوری، بسیار جدی‌تر از مردم عادی شده است، لذا این جنس مسائل از آن دسته موضوعاتی است که ضرورت بازاندیشی در الگوی اساسی حکمرانی را برای ما توجیه می‌کند.


بیشتربخوانید: آمارهای مهاجرت ایرانیان در دولت رئیسی چگونه است؟


رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به نظریه گام دوم انقلاب گفت: باورم این است که بیانیه گام دوم انقلاب، ظرفیت این تصویرسازی را برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دارد.

زمانیان ادامه داد: باورم این است که نظریه گام دوم انقلاب را بحرینی‌ها و لبنانی‌ها از ما زودتر درک کرده و آن را برداشت کرده‌اند. امروز نظریه مقاومت در کشور‌های منطقه پیش از کشور ما پذیرفته شده است و آن‌ها عامل‌تر شده‌اند تا ما، لذا چه کنیم که این نظریه سرمایه اجتماعی را پشت این نظریه قدرتمند قرار دهیم و برای این نظریه سرمایه اجتماعی ایجاد کنیم و دیدگاه‌ها و نظریات حضرت آقا را تبدیل به مطالبه ملی کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع مهم است که باید در دستور کار جامعه اندیشه ورز و دانشگاهیان و دوستانی که در حوزه تدوین نظریه انقلاب اسلامی کار می‌کنند، قرار گیرد تا یک تفسیر ملموس، همه فهم، قابل ارتباط و دسترس را از این نظریه انقلاب اسلامی به قشر عمومی جامعه مخابره کنند و اتصال لایه‌های گم شده را دوباره ترمیم کرده و کمک کنند از طریق یک نظریه قابل فهم و انگیزاننده و تحول آفرین تا گروه‌های مختلف اجتماعی و گروه‌های مرجع، سهم خود را از این خلق تصویر برای آینده ایران، ایجاد کنند.

زمانیان گفت: به نظرم این جلسات می‌تواند کمک کند تا دست کم طرح بحث مناسبی از این موضوع داشته باشیم تا بتوانیم به دور از الفاظ دانشمند فهم و با بیان ساده و بر اساس نیاز‌های کشور این گفتگو‌ها را به جنس ساختار و نظریه و ابلاغیه برسانیم و بتوانیم شرایط کشور را برای آن جامعه آرمانی مورد نظرمان فراهم کنیم.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مهاجرت از ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
1
1
خدایا عمرشان را بگیر و خرد به اینها ببخش
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان