تاریخ انتشار: ۲۱:۱۶ - ۱۸ دی ۱۴۰۲

چرا همه جا باران می‌بارد جز ایران؟

بارش مکرر برف و باران در کشور‌های همسایه ایران و کاهش عجیب بارش در کشورمان، بازار شایعات را حسابی داغ کرده‌است.

چرا همه جا باران می‌بارد جز ایران؟

رویداد۲۴ سه کلمه‌ای که اگر در سال‌های قبل کنار هم قرار می‌گرفتند شاید با تمسخر‌ مواجه می‌شد، اما این روزها برفی بی‌سابقه عربستان را پوشانده است و تصاویر شترهایی در میان برف سوژه عکاسان شده است.

همزمان در دیگر همسایه‌های ایران مثل افغانستان و ترکیه نیز بارش‌های بی‌سابقه برف با توجه به کاهش شدید برف و باران در ایران مورد توجه مردم قرار گرفته است.

بارورسازی ابرها 

امروز رئیس سازمان هواشناسی گفت که اقداماتی برای بارورسازی ابرها در سطح کشور در حال انجام هست

اظهاراتی که با بازخوردهای متفاوتی حتی از سوی مسئولین سازمان هواشناسی مواجه شد و رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید براینکه تاثیرگذاری بارورسازی ابرها تنها برای وسعت‌های کوچک و در یک بازه زمانی مشخص تایید شده است، اظهار کرد: بارورسازی ابرها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست.

بارورسازی ابرها یکی از موضوعات پربحثی است که طی هفته‌های گذشته در پی کاهش بارش‌ها در کشور مطرح شده است.

بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی تا ۱۶ دی‌ماه امسال بارش در ۲۸ استان کشور در مقایسه با دوره بلندمدت منفی بوده است.

مطابق آمارها، در مجموع بارش‌ها در کشور در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۷ درصد کاهش یافته است.و بیشترین کاهش بارش‌ها با ۷۳.۹ درصد مربوط به استان قم است.

وضعیت نامطلوب بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری همچنین سبب شده است برای نخستین‌بار ورودی آب سدهای کشور منفی شود.

بررسی سدهای کشور نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد حجم سدهای کشور خالی است.


بیشتربخوانید: کاهش جدی بارندگی و زمستانی گرم‌تر از همیشه


ابرها دزدیده می‌شوند؟

علاوه بر آمارها که حکایت از کاهش شدید بارش برف و باران در کشور دارد، انتشار تصاویر و ویدئو‌هایی از خشکسالی در مرز ایران و آب و هوای برفی ترکیه، طی هفته‌های، توجه زیادی را برانگیخت.

همین موضوع سبب شد گمانه‌زنی‌هایی پیرامون ابردزدی مطرح شود که کارشناسان و مسئولان به شدت آن را تکذیب کرده و غیرواقعی خواندند.

کارشناسان با رد این شایعه بر این باور هستند که در دنیا هنوز علم بشر به نقطه ای نرسیده که بتواند ابرها را دست کاری یا مورد سرقت قرار دهد تا از این طریق به کشور دیگر ضربه بزند. 

دکتر عزیر عابسی، فوق دکتری مهندسی عمران محیط زیست از آمریکا در همین خصوص می‌گوید: دست کاری یا سرقت ابرهای ایران یک توهم است،ناسا در ۱۰ سال اخیر به صورت پیاپی با مستندات علمی در قالب عکس و فیلم اعلام می کند که منطقه ی شمال استوا، شمال آفریقا و خاورمیانه به علت تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین آسیب های جدی خواهند دید.

وی با بیان این مطلب که در چند سال اخیر گرمایش زمین در این مناطق بیشتر خود را نشان می دهد، افزود: بنا بر تغییرات اقلیمی دانشمندان گرمایش زمین در این مناطق جهان که ایران هم از جمله آن است سبب کاهش بارش و تبخیر زیاد آب خواهد شد و چون ایران در منطقه ای از خاورمیانه قرار دارد که بیشترین تغییرات اقلیمی و گرمایش دما را به همراه دارد که این امر مانع شکل گیری ابرها و کاهش بارش و از طرفی دیگر افزایش تبخیر آب خواهد شد.

با توجه به آمارها و صحبت‌های کارشناسان، به نظر می‌رسد تنها راه موجود برای حل زودهنگام بحران بارش‌ها در ایران، لطف خداوند است و اگر این اتفاق رخ ندهد تابستان سختی را در پیش رو خواهیم داشت.

منبع: خبر فوری
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هواشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان