تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲

لیست دارو‌هایی که می‌توانید به استانبول ببرید

هر کشوری قوانین خاصی برای ورود و خروج دارو توسط مسافران دارد؛ به‌طورکلی بسیاری از دارو‌ها جزو مواردی هستند که بسیار مورد سخت‌گیری قرار می‌گیرند و حمل آن‌ها در اغلب کشور‌ها تنها در شرایط خاصی ممکن است. ترکیه نیز قوانین خاص خود را در مورد حمل‌و‌نقل و واردات دارو دارد که پیچیدگی این قوانین می‌تواند باعث سردرگمی مسافران شود.

رویداد۲۴ هر کشوری قوانین خاصی برای ورود و خروج دارو توسط مسافران دارد؛ به‌طورکلی بسیاری از داروها جزو مواردی هستند که بسیار مورد سخت‌گیری قرار می‌گیرند و حمل آن‌ها در اغلب کشورها تنها در شرایط خاصی ممکن است. ترکیه نیز قوانین خاص خود را در مورد حمل‌و‌نقل و واردات دارو دارد که پیچیدگی این قوانین می‌تواند باعث سردرگمی مسافران شود. توجه به این نکته مهم است که حمل برخی داروها در ترکیه می‌تواند جرم تلقی شود؛ بنابراین اگر قصد سفر به استانبول و بازدید از دیدنی‌های این شهر را دارید، بسیار مهم است که با لیست داروهایی که در سفر استانبول می‌توانید ببرید آشنا شوید.

لیست دارو‌هایی که می‌توانید به استانبول ببرید

انواع داروهایی که می‌توانید با خود به ترکیه ببرید

داروها در ترکیه به چند گروه دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه هر یک از این دسته‌بندی‌ها را معرفی می‌کنیم تا شما با  نام داروهای مجاز برای ورود به ترکیه آشنا شوید. با آگاهی از لیست داروهای مجاز، می‌توانید داروهای موردنیاز خود را بدون هیچ مشکلی در تور استانبول استفاده کنید.

داروهای  قرمز یا ممنوعه

حمل داروهای مسکنی که مواد مخدر دارند و در ترکیه به آن‌ها داروهای قرمز گفته می‌شود، ممنوع است. داروهایی مانند فنتانیل، اکسی‌کدون، مرفین، تریاک و کدئین از جمله داروهای قرمز و ممنوعه در ترکیه هستند. این نوع دارو فقط در شرایط بسیار ویژه در ترکیه توسط پزشک، تجویز می‌شود و وارد کردن آن‌ها به کشور توسط مسافران، غیرقانونی و ممنوع است.

داروهای سبز؛ داروهای اعتیادآور و غیرقانونی

انواع داروهایی که باعث وابستگی مصرف‌کننده می‌شوند، در لیست داروهای سبز در ترکیه قرار می‌گیرند. دیازپام، نمبوتال، ترامادول، فنوباربیتال، والیوم و بسیاری دیگر در این دسته قرار می‌گیرند. در صورت نیاز ممکن است این داروها برای بیماران تجویز شود؛ بااین‌حال افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند و اسامی پزشک آنها ثبت می‌شود و بر میزان مصرف آنها نظارت می‌شود.

حمل این داروها بدون نسخه پزشکی و نام پزشک به ترکیه ممنوع است. اگر با این داروها سفر می‌کنید، توصیه می‌شود مقدار آن را محدود کنید تا مشکلی ایجاد نشود. همچنین حتماً نسخه‌ی پزشکتان را با خود ببرید. می‌توانید از پزشک بخواهید نسخه را به زبان انگلیسی بنویسد تا به مشکلی برنخورید.

داروهای نارنجی: داروهایی برای اختلالات خونی

داروهای ضد همولیتیک، ضدانعقاد خون و تمام داروهای تجویزشده برای مشکلات خونی در فهرست داروهای نارنجی در ترکیه قرار دارند. این داروها به طور خاص برای بیماران ویژه‌ای در ترکیه تجویز می‌شوند و مسافران باید نامه پزشک و نسخه پزشکی این داروها را به همراه داشته باشند.

داروهای بنفش: داروهای مجاز با نسخه

انواع داروها از قبیل آلبومین، ایمونوگلوبولین و سایر داروهای مرتبط با خون در ترکیه به‌عنوان داروهای بنفش طبقه‌بندی می‌شوند. این داروها صرفاً توسط پزشکان متخصص در ترکیه برای بیماران در نظر گرفته می‌شود و مسافران هنگام بازدید از این کشور برای حمل آن‌ها به نامه پزشک و نسخه نیاز دارند.

داروهای سفید: داروهای مجاز

همه داروهایی که در دسته‌های قبلی قرار ندارند، در فهرست داروهای سفید قرار می‌گیرند. این داروها برای استفاده نیاز به تجویز پزشک دارند. بعضی از این داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌های ترکیه تهیه کرد. هنگام خرید بلیط هواپیما و سفر به ترکیه می توانید برخی از این داروها را بدون تجویز پزشک به همراه داشته باشید.

داروهای مجاز و بدون نسخه برای سفر به استانبول

آسپرین، استامینوفن، ناپروکسن، ایبوپروفن و بعضی از داروهای ضد حساسیت از جمله داروهایی هستند که می‌توانید بدون تجویز پزشک در ترکیه حمل کنید یا با خود به بیمارستان ببرید. به این داروها اصطلاحاً داروهای OCT یا Over-the-counter medicines گفته می‌شود و در اکثر کشورهای دنیا بدون نیاز به نسخه به افراد داده می‌شوند. برخی از داروهای مکمل و مولتی‌ویتامین‌ها نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

لیست دارو‌هایی که می‌توانید به استانبول ببرید

داروهای ممنوعه

در ترکیه، استفاده و حمل‌و‌نقل برخی از داروها ممنوع است و ممکن است منجر به عواقب قانونی شود. ترکیه به‌عنوان عضوی از INCB – سازمان بین‌المللی که فعال در حوزه کنترل مواد مخدر است - از مسافران می‌خواهد که نسخه پزشکی، ترجمه شده به ترکی و انگلیسی، برای داروهای روان‌گردان داشته باشند. در ادامه یک لیست کلی از داروهای ممنوعه و داروهایی که نباید بدون نسخه، ‌ به استانبول ببرید، ارائه می‌دهیم.

- بنادریل

- دیفن هیدرامین

- داروهایی که با ماری جوانا، حشیش و گرانس ترکیب شده‌اند

- محرک‌های سیستم عصبی مرکزی از جمله آدرال، آمفتامین‌ها، ریتالین

- هر گونه داروی ترک اعتیاد

- داروهایی با مضمون جنسی

- داروهای خواب مثل Ambien و Intermose

- قرص B2

- داروهای اختلال نعوظ  یا داروهای ویاگرا

- داروهای روانگردان و تحریک‌کننده  از قبیل کلردیازپوکساید، کلونازپام، داروهای ضدافسردگی مختلف

- داروهای سرماخوردگی و سرفه از جمله داروهای سوداکولد، کلدستاپ، ویکس و سودافد

- مسکن‌های قوی از قبیل کدئین، ترامادول، بیومودول و داروهای مرتبط

اخذ مجوز حمل دارو در فرودگاه‌های ترکیه

هنگامی که بلیط استانبول به تهران و برعکس را تهیه می‌کنید، ذکر این نکته ضروری است که حمل اکثر داروها در فرودگاه‌های ترکیه و استانبول، از جمله در فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه استانبول، فرودگاه اسپارتا، فرودگاه دنیزلی در آنتالیا، فرودگاه وان، ازمیر و بدروم بدون مجوز ممنوع است.

اگر داروهایی که به ترکیه می‌برید، در این کشور مجاز نیستند، اما شما  برای حمل آنها نسخه دارید، باید یک نسخه پزشکی ترجمه‌شده معتبر به سفارت ترکیه ارائه دهید. با انجام این کار شما می‌توانید مجوز حمل داروهای ممنوعه به ترکیه را دریافت کنید.

اگر داروهای مجاز با خود می‌برید یا داروهایی حمل می‌کنید که نسخه پزشک دارند، باید توجه داشته باشید تعداد و مقدار آنها در ترکیه محدودیت دارد. برای اخذ مجوز باید گواهی پزشک داشته باشید که توسط یک مرکز ترجمه رسمی به انگلیسی و ترکی ترجمه شده و با مهر برجسته به همراه پاسپورت خود به سفارت ترکیه ارائه شود. از خارج کردن داروها از ظروف اصلی آنها خودداری کنید. مایعات یا شربت‌ها نباید بیش از 100 گرم باشد. داروهای مجاز در ترکیه باید به مقدار مناسب حمل شوند و اطمینان حاصل شود که مقدار آنها مطابق با مدت اقامت شما باشد.

لیست دارو‌هایی که می‌توانید به استانبول ببرید

کلام آخر

در این راهنمای جامع در مورد داروهای مجاز و ممنوعه برای ورود به ترکیه و شهر استانبول، صحبت کردیم. با کسب اطلاعات کافی در مورد قوانین حمل‌و‌نقل داروها به کشورهای مختلف از جمله ترکیه، بدون هیچ‌گونه نگرانی می‌توانید داروهای ضروری خود را همراه خود ببرید. هدف از ارائه این دستورالعمل‌ها ارائه شفافیت در مورد انواع داروهای مجاز برای سفر به ترکیه و تضمین سفر راحت و قانونی برای مسافرانی است که نیاز به داروهای خاصی دارند.

برچسب ها: صنعت گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان