تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تکلیف انتخابات مجلس روشن شد/ رقابت درونی اصولگرایان بین کدام فهرست‌هاست؟

انتخابات مجلس دوازدهم در غیاب فهرست‌های انتخاباتی اصلاح طلبان به رقابتی درون گروهی میان جریان نزدیک به محمدباقر قالیباف و ائتلاف جبهه پایداری تبدیل خواهد شد.

فهرست های اصولگرایان

رویداد۲۴ تکلیف رقابت‌های انتخاباتی روشن شد. اصولگرایان در انتخابات پیش رو به فهرست واحد نرسیدند و قرار است دو فهرست اصلی داشته باشند. یکی فهرست «قالیباف-حدادعادل» و دیگری ائتلافی از جریان‌های «پایداری، شریان و مصاف» به نام امنا. نیرو‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب هم فهرستی به سرلیستی علی مطهری منتشر خواهند کرد. فهرستی که اعضای آن و حتی حمایت احتمالی روحانی و لاریجانی از آن هم مشخص نیست. خاتمی و جبهه اصلاحات بعید است از چنین فهرستی حمایت کنند.

ائتلاف امنا چیست؟

دو هفته مانده به زمان رسمی شروع تبلیغات انتخابات و همزمان با عید مبعث، اصولگرایان از ائتلافی رونمایی کردند که قرار است جدی‌ترین رقیب فهرست‌های فعلی باشد. نظام الدین موسوی، نماینده فعلی مجلس، در حساب توییتری یا ایکس خود از این ائتلاف حمایت کرد و نوشت «امناء چرا آمد و چه می‌گوید؟ ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی (‎امناء) که امروز با صدور بیانیه تاسیس، قدم به کارزار انتخابات مجلس گذاشت، حرف‌هایی دارد که از جنس تحول است.»

مقداد ذکی زاده، سخنگوی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان (که نظام الدین موسوی ریاست آن را بر عهده دارد)، هم درباره این جریان نوشته «شاید بتوان ‎امناء را جدی‌ترین ائتلاف برای عبور از «قبیله گرایی» و «پدرخواندگی سیاسی»  در کشور دانست.»

حمید رسایی و مهرداد بذرپاش از چهره‌های موثر این ائتلاف هستند. البته در بیانیه اولیه این ائتلاف، نامی از جبهه پایداری دیده نمی‌شود. خبرگزاری دولتی ایرنا، که این روزها بسیار نزدیک به پایداری‌ها است، در گزارشی نوشته۲۰ تشکل سیاسی، ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی (امناء) را تشکیل داده‌اند که عبارت‌اند از: «جبهه تلاشگران انقلاب اسلامی، جبهه شریان (شبکه راهبردی یاران انقلاب)، جمعیت رزمنده مدافع انقلاب (رزما)، حزب عدالت طلبان ایران اسلامی، حزب خدمتگزاران ایران اسلامی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویی و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، جامعه اسلامی کارگران، جامعه اسلامی کارمندان، جامعه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، حزب دفاع از ایثارگران و قانون اساسی، جمعیت یاران انقلاب اسلامی، جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی، جمعیت تحول و پیشرفت اسلامی- ایرانی، جمعیت فرزندان انقلاب اسلامی، جمعیت هماهنگی نیرو‌های انقلاب اسلامی، مجمع اتحادیه نیرو‌های انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی ورزشکاران، مجمع فرزندان شاهد ایران اسلامی، جمعیت تشکیلات انسجام اسلامی و جامعه جوانان متحد اسلامی.»

«شریان» حزبی است که سال قبل با محوریت رسایی و بذرپاش تاسیس شد. «جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی ایران» یا به اختصار «رزما»، حزب سیاسی با محوریت حسین الله کرم است که در آذر ۱۴۰۲ اعلام موجودیت کرد.

اکثر این احزاب در یکی دو ماه اخیر مجوز فعالیت گرفته اند؛ مثل «جمعیت یاران انقلاب اسلامی» به دبیرکلی مسعود زریبافان که از نیرو‌های وفادار به احمدی نژاد تشکیل شده است.

ائتلاف امنا در بخشی از  بیانیه اعلام موجودیت، نفی «قبیله گرایی» و «پدرخواندگی سیاسی» را مورد تاکید قرار داده  و خاطرنشان کرده :  «از نظر ما هیچ گروه و جریان سیاسی حق ندارد خود را صاحب و مالک مطلق و دائمی پایگاه اجتماعی انقلاب بداند و با ایجاد انحصار و برخورد حذفی، به صورت آمرانه و غیرشفاف، برای مردم و فعالان و بدنه جبهه انقلاب تعیین تکلیف کند.»


بیشتر بخوانید: از رقابت قالیباف و جبهه پایداری چه می‌دانید؟/ همه هزینه‌ها با من!!


در مقابل، قالیباف نیز با ریاست پرویز داوری بر ائتلاف خودشان (که چند وقتی است نام آن را «شانا» گذاشته‌اند و قبلا با نام های «جمنا» و چند اسم دیگر شناخته می‌شد)، رسما به آئتلاف خود با زاکانی قوت بخشید، تا مبادا صندلی ریاست را از دست بدهد.

البته شورای وحدت متشکل از احزاب میانه روتر و سنتی‌تر هم احتمالا لیستی منتشر خواهمد کرد، اما تصمیم باهنر به تغییر حوزه انتخابیه به کرمان نشان می‌دهد این جریان‌ها امید چندانی به پیروزی در انتخابات ندارند. با ردصلاحیت چهره‌های موثر و خوشنام اصلاح طلب در انتخابات پیش رو، باید شاهد رقابت جدی میان تیم قالیباف و تیم امنا باشیم. اما آیا یک رقابت درون گروهی، بدون تفاوت‌های معنادار گفتمانی، می‌تواند تنور انتخابات را گرم کند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انتخابات مجلس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
2
0
فعلا سیل تراول های صدهزارتومان ازطرف جریانهای فاشیستی راست دارد سرازیر می شود به رسانه ها رویداد به شما چیزی ازاین پولهارسیده است چرا هیچ مطلبی ازاین پولهای کثیف داروپخش می شود مطلبی ندارید
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان