تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵
رئیس انجمن علوم خاک ایران اعلام کرد

56 میلیارد دلار؛ هزینه سالانه جبران خسارت خاک کشور

رئیس انجمن علوم خاک ایران از خسارت 56 میلیارد دلاری فرسایش خاک در سال خبر داد و تصریح کرد : فعالیت‌های انسانی مخرب در تغییر کاربری خاک از مهمترین دلایل فرسایش خاک است.
رویداد۲۴رئیس انجمن علوم خاک ایران از خسارت 56 میلیارد دلاری فرسایش خاک در سال خبر داد و تصریح کرد : فعالیت‌های انسانی مخرب در تغییر کاربری خاک از مهمترین دلایل فرسایش خاک است.

دکتر گرجی بیان کرد: بر اساس اسناد تاریخی 12هزارسال است که از خاک ایران بهره برداری صورت می گیرد و چون این بهره برداری به شکل درست صورت گرفته است این خاک به دست ما رسیده است اما وضعیت فعلی و نحوه برخورد با خاک سبب کاهش عمر آن شده است.

وی اختصاص دادن روز 5 دسامبر به نام "روز جهانی خاک " را به دلیل اهمیت این موضوع دانست و افزود: در حال حاضر احساس خطر برای تخریب خاک تمام دنیا را در برگرفته است که فرسایش یکی از خطراتی است که بقای خاک را تهدید می کند و ایران نیز درباره این موضوع جزو پیشتازان جهان است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران در ادامه افزود : سالانه حدود 2میلیارد تن خاک در کشور دچار فرسایش می شود که سبب گل آلود شدن آب ، ایجاد ریزگرد هوا و رسوب در دریاچه سدها و... می شود.

این استاد دانشگاه که در یکی از برنامه‌های رادیویی با موضوع (پژوهشهای کاربردی با موضوع فرسایش خاک) با حضور دکتر پیروان و دکتر شادفر ، استاد دانشگاه و پژوهشگر خاک سخن می‌گفت،ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته در وزارت کشاورزی آمریکا ، هر تن فرسایش خاک حدود 28 دلار خسارت وارد می کند به عبارت دیگر در ایران سالانه 56 میلیارد دلار هزینه برای جبران خسارت خاک نیاز است که 5 برابر بودجه عمرانی کل کشور است.

دکتر پیروان نیز عنوان کرد : خاک یک منبع غیرتجدیدپذیر است و 97درصد مواد غذایی مورد نیاز بشر از خاک تامین می شود.

وی با اشاره به وضعیت ایران در مورد خاک گفت: بررسی های انجام شده براساس تحقیقات میدانی و پایش و اندازه گیری های صحرایی نشان از این دارد که 65درصد سطح ایران از سازنده‌های حساس به فرسایش تشکیل شده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: باید قوانین بازدارنده فرسایش خاک را هرچه سریعتر تصویب و اجرا کنیم و نقشه قابلیت و استعداد اراضی در مقیاس کاربردی را تهیه کنیم و به نقشه پایش آمایش سرزمین برسیم.

دکتر شادفر با اشاره به شرایط اقلیمی ، زمین شناسی و کاربری متفاوت خاک در کشور گفت : در پژوهشکده حفاظت آب وخاک، ایران به هشت منطقه همگن تقسیم شد.

وی یکی از مهمترین علل فرسایش خاک را تغییر کاربری دانست و اظهار کرد: در حدود 700میلیارد خسارت فرسایش خاک در استان های مختلف حاصل این نوع فرسایش است.

این پژوهشگر خاک عنوان کرد: در فرسایش طبیعی، میزان خاک تولید شده با مقدار فرسایش یافته برابر است اما زمانی که انسان در این پدیده دخالت می کند و تغییراتی در این سیستم ایجاد می کند برای طبیعت و این روند آسیب زاست.
منبع: ایسنا
برچسب ها: رویداد24 ، خاک ، خسارت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان