تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا زاکانی سکوت کرده است؟ / لگد قالیباف به لیست اخراجی‌های شهردار تهران

فهرست «جبهه متحد انقلاب» متشکل از جمعی از اخراجی‌های شورای ائتلاف و دوستان شهردار تهران، منتسب به علیرضا زاکانی است؛ فهرستی که ابتدا با سرلیستی قالیباف منتشر شد، اما رئیس مجلس طی بیانیه‌ای از آن اعلام برائت کرده است. سوال اینجاست دلیل سکوت زاکانی در انتخابات مجلس دوازدهم چیست؟

زاکانی و قالیباف

رویداد۲۴ در میان انبوهی از لیست‌های انتخاباتی، یک لیست به نام «جبهه متحد انقلاب» منتشر شده که در گروه‌های کوچک، شایعه انتساب آن به علیرضا زاکانی شهردار تهران مطرح است، اما برخی دیگر گفته‌اند این فهرست به مجموعه تحول خواهان شامل سه حزب ایثارگران، رهپویان و جانبازان تعلق دارد. این شایعات نه تایید شده و نه تکذیب، اما به نظر می‌رسد جمعی از سیاستمداران نزدیک به زاکانی از این فهرست حمایت کرده اند. نام اقبال شاکری، محسن پیرهادی، مالک شریعتی، مجتبی توانگر و زهره الهیان در این فهرست دیده می شود و مجتبی شاکری و پرویز سروری از جمله افرادی هستند که گفته می‌شود از این فهرست حمایت می‌کنند.

پشت پای قالیباف به زاکانی

سایت خبری جهان نیوز که وابسته به زاکانی است، در معرفی این لیست آن را «فهرست پیشنهادی جمعی از دلسوزان انقلاب اسلامی برای تهران» خوانده است؛ فهرستی که اسماعیل کوثری، قالیباف و آقاتهرانی سه سرلیست آن بودند. هر سه چهره های مشترک با فهرست شورای ائتلاف و کوثری با سابقه عضویت در جمعیت ایثارگران.

کوثری از فهرست شورای ائتلاف حمایت کرده و گفته «رأی مردم به لیست شورای ائتلاف می‌تواند باعث تشکیل یک مجلس قدرتمند و شایسته شوند، تا بتوان در مجلسی انقلابی قوانینی تصویب شود که به نفع ملت باشد. من باور دارم گرچه در مجلس یازدهم کار‌های بسیار مهمی انجام شد، اما حتی می‌شود کار‌های بزرگ‌تری در مجلس دوازدهم هم صورت داد، زیرا همه باید به سمت تکامل پیش برویم.»

قالیباف هم مخالفت خود را با لیست «جبهه متحد انقلاب» اعلام کرده و از آنها خواسته نامش را از این فهرست حذف کنند. جبهه متحد انقلاب در توضیح این وضعیت بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته: «با عنایت به درخواست نمایندگان آقای دکترقالیباف، مبنی بر اینکه ایشان رضایت ندارد در فهرست جبهه متحد انقلاب اسلامی باشند؛ نام‌شان حذف شد. بر اساس رویکرد جبهه متحد انقلاب اسلامی که معرفی تمام ظرفیت‌های جبهه انقلاب است؛ امیدوار بودیم که با حضور محمدباقر قالیباف، جریانی که درصدد انشقاق و چنددستگی جبهه انقلاب برآمده، نتواند به این مسئله دامن بزند. با این حال علیرغم آنکه تمایلی به حذف نام دکتر قالیباف از لیست نداشتیم، مجبور به این اقدام شده‌ایم.»

جبهه متحد انقلاب اعلام کرده نام احمد نادری را جایگزین قالیباف کرده است.

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، مالک شریعتی نیاسر دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و محمد جواد عامری دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هستند. از این جمع، عامری و شاکری در فهرست نهایی شورای ائتلاف، قرار نگرفتند و مالک شریعتی نیز ابتدا از حضور در لیست انصراف داد، ولی در نهایت آشتی کرد و به لیست شانا بازگشت.

زهره الهیان، ابولفضل عمویی، مجتبی توانگر و جلیل محبی از دیگر چهره‌هایی بودند که از طرف جبهه تحول خواهان و تیم زاکانی، برای قرار گرفتن در فهرست شورای ائتلاف معرفی می‌شدند، اما در نهایت راهی به لیست اصلی پیدا نکردند. این جریان سیاسی، از مجلس هفتم تا یازدهم، بیشترین قدرت را در تنظیم فهرست‌های انتخاباتی اصولگرایان داشت، اما این دوره قدرت را به دیگران واگذار کرده و فرصت ائتلاف با گروه‌های دیگر مثل شریان را هم از دست داده است.

مجتبی توانگر از چهره‌های بسیار نزدیک به قالیباف و زاکانی به شمار می‌رود. او در یک هفته اخیر سعی کرده از خود  چهره حامی کسب و کار‌های اینترنتی و استارتاپ به نمایش بگذارد تا شاید رای بیشتری به سبد خود وارد کند، اما برای فهم دلایل حذف او از فهرست نهایی شورای ائتلاف کافیست به اتفاقات یک سال قبل برگردیم؛ زمانی که مشخص شد عباس درویش توانگر در خبرگزاری فارس، بولتن‌هایی را تهیه و توزیع می‌کرده که بعضی اخبار محرمانه برای ایجاد اختلاف بین اصولگرایان در این بولتن‌ها جمع آوری می شده.


بیشتر بخوانید: عباس درویش توانگر بولتن‌نویس خبرگزاری فارس کیست و چرا بازداشت شد؟


دلیل سکوت زاکانی چیست؟

زاکانی در تهیه فهرست‌های انتخاباتی چند هدف را دنبال می‌کرد. از همه مهمتر، او سهم بیشتری از مجلس می‌خواست تا شاید روزگاری، گزارش به پاستور بخورد. دوره قبل او ابتدا با کاندیداتوری از قم، خود را رقیب لاریجانی تعریف کرد و بعد به همراه مالک شریعتی، پروژه حذف تاجگردون از مجلس را اجرا کردند تا خود را اصولگراترین نماینده معرفی کنند. زاکانی با حذف تاجگردون در میان اصولگرایان تندرو‌ محبوبیت دو چندانی دست و پا و عنوان «تانک انقلاب» را از آن خود کرد؛ به این امید که این محبوبیت در انتخابات ریاست جمهوری بعدی به کار او بیاید.

اما از همه مهمتر اینکه زاکانی هم در هیئت دولت حضور دارد و هم در شهرداری تهران. او از  یک طرف قصد ندارد جریانی به نام مخالفان دولت در مجلس شکل بگیرد و اجازه جولان به قالیباف بدهد و از طرف دیگر می‌داند قالیباف هنوز در شهرداری و شورای شهر تهران صاحب نفوذ است و بعید نیست خرداد ۱۴۰۴، علیرضا زاکانی را از بهشت بیرون کنند؛ از این رو هرچند شهردار تهران در ظاهر سکوت کرده و از فهرستی حمایت نکرده، اما برای رسیدن به وحدت هم تلاشی نکرده و همین انتشار  فهرست‌های متعدد انتخاباتی می تواند اول شدن قالیباف در انتخابات مجلس تهران را با تهدید جدی مواجه کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
0
6
اینا همون پاجوشایی هستن که حداد گفت!!!!!!!!!!!!!!؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان