تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

۴ روش آسان استعلام کد پستی

پیدا کردن کد پستی محل زندگی و کار، یکی از دغدغه‌های اصلی همه ماست. ما برای انجام بسیاری از کارهای خود مانند ثبت نام در سامانه‌های مختلف، افتتاح حساب بانکی، ثبت نام دانشگاه، خریدهای اینترنتی و... به کد پستی نیاز داریم. شما به روش‌های مختلف می‌توانید کد پستی منطقه مورد نظر خود را پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

۴ روش آسان استعلام کد پستی

رویداد۲۴ پیدا کردن کد پستی محل زندگی و کار، یکی از دغدغه‌های اصلی همه ماست. ما برای انجام بسیاری از کارهای خود مانند ثبت نام در سامانه‌های مختلف، افتتاح حساب بانکی، ثبت نام دانشگاه، خریدهای اینترنتی و... به کد پستی نیاز داریم. شما به روش‌های مختلف می‌توانید کد پستی منطقه مورد نظر خود را پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

استعلام کد پستی به کمک کد ملی یکی از راه‌هایی است که در گذشته امکان‌پذیر بود. پیش‌تر که کارت ملی هوشمند مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و کارت‌های قدیمی صادر می‌شد، کد پستی افراد در پشت این کارت حک می‌شد. اما با هوشمند شدن کارت‌های ملی دیگر استعلام کد پستی به کمک کد ملی امکان‌پذیر نیست. اما نگران نباشید. زیرا روش‌های مختلفی برای پیدا کردن کد پستی وجود دارد که در این نوشته به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌های مختلف استعلام کد پستی

کد پستی در اصل یک کد ده رقمی است که برای نشان دادن دقیق ملک، خانه و.. استفاده می‌شود. کد پستی یکی از ملزومات زندگی ماست. ما برای کارهای مختلف به آن نیاز داریم و باید بدانیم کد پستی محل زندگی و یا محل کارمان دقیقا چیست. برای دریافت کد پستی مناطق مختلف می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید و در عرض چند دقیقه کد پستی مورد نظرتان را پیدا کنید.

دریافت کد پستی با کمک کد ملی

اگر شما هم از آن نسلی هستید که کارت ملی‌های قدیمی را دیده‌اید، حتما یادتان می‌آید که پشت این کارت ملی‌ها، کد پستی درج می‌شد. به همین دلیل افراد می‌توانستند کد پستی خود را از کارت ملی خود دریافت کنند. اما به تازگی و بعد از هوشمند شدن کارت‌های ملی، دیگر کد پستی در کارت ملی درج نشد. زیرا ممکن است در طول زمان بارها محل زندگی خود را تغییر دهید و لزوما کد پستی شما دیگر درست نباشد. اما روش‌های بهتر دیگری برای استعلام کد پستی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دریافت کد پستی با پیامک

یکی از راه‌های بسیار آسانی که می‌توانید به وسیله آن کد پستی مورد نظر خود را دریافت کنید، ارسال اس ام اس است. با ارسال پیامک ملی ایران، می‌توانید به کد پستی خود دست پیدا کنید. برای این کار کافی است شماره تلفن ثابت خود را با شماره 7087 پیامک کنید. سازمان پست به کمک پنل‌های پیامکی اس ام اس حاوی کدپستی را برای شما ارسال می‌کند. این روش هزینه بسیار اندکی به جهت ارسال پیامک برای شما دریافت می‌کند.

دریافت کد پستی از طریق سایت پست

GNAF درگاه اداره پست است که می‌توان از طریق آن برای دریافت کدپستی مناطق مختلف استفاده کرد. در این روش نیازی به هیچ احراز هویتی وجود ندارد و فقط با «جستجوی کدپستی با پیمایش نقشه» می‌توان کد پستی را استعلام کرد.

۴ روش آسان استعلام کد پستی

در این سامانه می‌توانید به کمک نقشه ایران، شهر و یا منطقه مورد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب منطقه، محله، کوچه و پلاک بر روی اطلاعات واحدها کلیک کنید. سپس کد پستی تمامی واحدهای آن پلاک برای شما نمایش داده خواهد شد. بدین ترتیب شما در عرض چند دقیقه می‌توانید به سرعت کد پستی هر جایی که خواستید را پیدا کنید و به آن دسترسی داشته باشید.

دریافت کد پستی از روی قبض

یکی از ساده‌ترین راه‌های دریافت کد پستی، مراجعه به قبض‌های مختلف است. در تمامی قبض‌های آب، برق، تلفن و... کد پستی هر واحد ذکر می‌شود. البته این روزها دیگر قبض کاغذی برای شما ارسال نمی‌شود و برای دیدن کد پستی، باید به قبوض الکترونیکی خود مراجعه کنید. هر ماه لینک این قبض‌ها برای شما از طریق پیامک ارسال می‌شود. کافی است وارد آن شوید و بعد از مشاهده قبض، کد پستی خود را پیدا کنید.

استعلام کد پستی از طریق تلفن ثابت

پیش‌تر امکان این وجود داشت که به کمک شماره تلفن ثابت، کد پستی منطقه مورد نظر خود را پیدا کنید. در این روش باید وارد وبسایت پست می‌شدید و با وارد کردن تلفن ثابت، کد پستی منزل را به دست می‌آوردید. اما این روش دیگر کارایی ندارد و سایت پست این قابلیت را حذف کرده است.

کد پستی چه کاربردهایی دارد؟

تا به حال برای خرید کالا و یا خدمات در سایتی ثبت نام کرده‌اید؟ حتما از شما کد پستی درخواست کرده‌اند. زیرا برای ارسال بسته‌های پستی شما باید آدرسی دقیق و کامل از محل زندگی شما داشته باشند و به کمک آن بسته شما را در محل درستی تحویل دهند.

حتی برای انجام کارهای بانکی نیز از شما کدپستی دریافت می‌کنند. زیرا ممکن است بانک بخواهد مدارکی برای شما ارسال کند. به همین دلیل باید آدرس درستی از شما داشته باشد. آدرسی که بر اساس کد پستی نوشته می‌شود بسیار دقیق‌تر است.

۴ روش آسان استعلام کد پستی

خریدهای اینترنتی، ثبت‌نام در دانشگاه و دوره‌های مختلف، تکمیل فرم اطلاعات شخصی و محل زندگی و... همگی به کد پستی شما نیاز دارد.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم کد پستی در تمام دنیا کاربردهای زیادی دارد و افراد برای انجام کارهای مختلف باید بتوانند کد پستی محل زندگی و یا محل کار خود را پیدا کنند. در این نوشته سعی کردیم روش‌های دریافت کدپستی را بیان کنیم.

برچسب ها: اداره پست
نظرات شما
پیشخوان