تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲

نجفی توانا: جریمه ۳ میلیونی بدحجابی نوعی تبعیض است

علی نجفی توانا در گفتگویی علاوه بر انتقاد از عفو زندانیان، برخورد جوانان با جریمه 3 میلیونی بدحجابی را هم نوعی تبعیض دانست.

علی نجفی توانا

رویداد۲۴ اعتماد نوشت: علی نجفی‌توانا درباره برخی رخداد‌های حقوقی و قضایی در عدلیه گفتگویی  انجام داده که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

در خصوص پیشنهاد عفو اخیر محکومان با دستور رهبری نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ در وهله نخست، هر چند اصل موضوع، بسیار پسندیده و در چارچوب دیدگاه‌های نظری می‌تواند به نوعی در راستای حبس‌زدایی و ارفاق و ایجاد فرصتی دوباره برای زندانیان قابل قبول و قابل دفاع باشد، اما واقعیت آن است که شاید مراد و هدف اصلی مقامات قضایی و حاکمیتی از دل این نوع برنامه‌ها محقق نشود.

این اقدام مشابه اقدامی است که در زمان آیت‌الله لاریجانی انجام شد و ۱۰۰ هزار زندانی مورد عفو قرار گرفتند، اما، چون ریشه‌های جرم و ریشه‌های حبس‌گرایی در چارچوب داده‌های علوم جنایی نوین از جمله جرم‌شناسی مرتفع نشده بود مجددا بخشی از این افراد مرتکب جرم شده به زندان برگشتند یا با وجود عوامل جرم‌زا به خصوص تورم، گرانی، بیکاری و مشکلات معیشتی، آمار‌های بزهکاری هر روز به تزاید گرایید.


بیشتر بخوانید: راه‌افتادن هشتگ «سلیطه» نتیجه تصمیمات نادرست ما است | در قانون، منعی برای مبارزه با بی‌حجابی نداریم


به نظر می‌رسد این‌گونه اقدامات، بیشتر برای خالی کردن زندان است تا جرم‌زدایی. ضمن اینکه آمار‌های قضایی و آمار‌های انتظامی در مقایسه با آمار‌های واقعی جرم، آمار‌های واقعی بزهکاری، جرایم سیاه و... ناچیز است.
این نوع اقدامات و عفو‌ها تنها حسنی که دارد، خالی کردن زندان‌هاست، در عین حال ایجاد خطر برای امنیت فردی و اجتماعی! چراکه فردی که به دلیل وجود عواملی مرتکب جرمی می‌شود، وقتی به جامعه بازگشت می‌کند که هنوز از همان شرایط برخوردار است، ضمن اینکه سابقه بزهکاری هم به مشکلات قبلی فرد اضافه شده است، چاره‌ای جز تکرار بزه ندارد. توصیه من به مسوولان قضایی و اجرایی آن است که کار ریشه‌ای و برنامه‌محور انجام دهند، برخورد با بزهکاری، تقلیل جرایم، افزایش امنیت فردی و اجتماعی جز با برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت، فقرزدایی، فسادزدایی و... انجام نمی‌گیرد.
تصور کنید بسیاری از جوانان که ظاهرا حجاب حداکثری ندارند، بیکارند، چگونه می‌توانند ۳ میلیون را بپردازند. آیا این افراد به دلیل عدم پرداخت ۳ میلیون تومان جریمه، زندانی می‌شوند؟

اعمال جریمه ۳ میلیونی نوعی تبعیض است. افرادی که پول دارند، جریمه را می‌پردازند و، چون اعتقادی به حجاب ندارند دوباره دست به اقدامات قبلی خود می‌زنند. اما افراد فقیر این توانایی را ندارند. این عین تبعیض است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان