تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

پس از هفت سال، پرونده محکومان ساختمان پلاسکو به اجرای احکام رسید

محکومان پرونده ریزش مرگبار ساختمان پلاسکو مربوط به ۳۵ سازمان و اشخاص حقیقی و حقوقی است که پرونده به مرحله اجرای احکام رسید.

پلاسکو

رویداد۲۴ اعتماد آنلاین نوشت: پرونده ۳۵ سازمان، شخص حقیقی و حقوقی که در پرونده ساختمان پلاسکو محکوم شده‌اند، برای اجرای احکام صادره به شعبه چهارم دادیاری اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد.

صبح پنجشنبه ۳۰ دی سال ۱۳۹۵ آتش سوزی مرگباری ساختمان پلاسکو را فرگرفت. ساعت ۷:۵۹ نیز آتش‌نشانی تهران گزارش رخداد را دریافت کرد و ساعتی بعد ساختمان ۱۷ طبقه پلاسکو که یک ساختمان تجاری در چهارراه استانبول تهران بود فرو ریخت. این ساختمان که زمانی به‌عنوان نخستین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه از آن یاد می‌شد، پس از ۵۴ سال فرو ریخت و ۵۶۰ واحد تجاری که اغلب فروشگاه یا تولیدی پوشاک بودند به کام آتش رفتند. این اتفاق در حالی رخ داد که هنوز تعداد زیادی از آتش‌نشان در حال مهار آتش‌سوزی در بیرون و داخل ساختمان بودند.

بر اثر آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و عملیات‌های آواربرداری پس از آن حدود ۲۳۵ نفر مصدوم شدند که برخی از آن‌ها به صورت سرپایی درمان شدند. یکی از آتش‌نشانان حاضر در زمان تخریب به علت شدت سوختگی در بیمارستان درگذشت و پیکر ۱۵ آتش‌نشان و ۵ شهروند عادی نیز از زیر آوار خارج شد. در مجموع قربانیان اعلام‌شده ریزش این ساختمان از سوی پزشکی قانونی ۲۱ نفر اعلام شد.

عملیات آواربرداری این ریزش مرگبار حدود ۹ روز طول کشید و طی آن ۱۹۰۰ کامیون، حدود ۲۰ هزار تن خاک و نخاله را از محل خارج کردند.


بیشتر بخوانید: جزئیات جدید از علت آتش سوزی بیمارستان گاندی


در حال حاضر و با گذشت بیش از ۷ سال از این حادثه پرونده پلاسکو برای اجرای احکام صادره به شعبه ۴ اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهرام آمده است، تا دادیار امین کرمانی نژاد بر اجرای احکام صادر شده برای ۳۵ سازمان و شخص حقیقی و حقوقی که در این پرونده محکوم شده‌اند نظارت کند.

بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران هر کدام در این پرونده به پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان محکوم شده‌اند، همچنین آتش نشانی ۱۸۰ میلیون تومان، سازمان مدیریت بحران تهران ۱۵۰ میلیون تومان، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی هرکدام ۱۴۰ میلیون تومان، اتحادیه اتاق اصناف تهران ۱۲۰ میلیون تومان، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت بحران کشور هر کدام ۵۰ میلیون تومان، بیمه مرکزی ۲۴ میلیون تومان باید بپردازند. نمایندگان و هیات برنامه بهره‌برداری سازمان پلاسکو هر کدام به ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی بدل ازحبس محکوم شدند. همچنین سه نفر از مغازه داران و متصدیان هم به شش ماه حبس محکوم شده‌اند که احکام صادره در شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت صادر شده و در دادگاه تجدید نظر نیز مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. در حال حاضر هم برای اجرا به شعبه ۴ اجرای احکام اجرا دادسرای جنایی تهران آمده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان