تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

سیدجواد ساداتی نژاد کیست؟

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در دولت ابراهیم رئیسی بود که درگیر یک پرونده ۱۱۰۰ میلیارد تومانی معروف به پرونده نهاده‌های دامی شد. درباره ساداتی‌نژاد در این مطلب بخوانید.

سیدجواد ساداتی نژاد کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی به سه سال حبس محکوم شد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ضمن اعلام این خبر تاکید کرد: «در این پرونده برای ۸ نفر اعم از وزیر و معاون وزیر، حکم صادر شد که اخیرا با درخواست اعمال ماده ۴۷۷ از ناحیه محکومین مواجه شده‌ایم.» این درحالی است که براساس ماده ۴۷۷ رییس قوه قضاییه می‌تواند نسبت به حکم قطعی که از هر یک از مراجع قضایی صادر شده و آن را خلاف شرع تشخیص دهد، مفاد ماده را اعمال نموده و پرونده را به دیوان عالی کشور ارجاع کند تا به موضوع پرونده رسیدگی مجدد شود.

سید جواد ساداتی نژاد که در دو سال نخست دولت ابراهیم رئیسی وزیر جهاد کشاورزی بود، در پرونده فساد ۱۱۰۰ میلیارد تومانی درگیر بوده است. او با وجود اینکه تنها ۲۰ ماه سمت وزارت را بر عهده داشت، در یکی از فساد‌های بزرگ پس از انقلاب دخیل بوده است. وی قرارداد واردات کالا‌های اساسی با یک شرکت بدون سابقه را توصیه کرده بلکه دستور داده کالا‌هایی که این شرکت نخریده را به مردم بفروشند. یکی از مهم‌ترین پرونده‌های ساداتی‌نژاد پرونده فساد نهاده‌دامی بوده است.

بیوگرافی سیدجواد ساداتی‌نژاد 

سید جواد ساداتی‌نژاد متولد تیر ماه ۱۳۵۱ در سفیدشهر استان اصفهان است که تحصیلات خود را در در رشته مهندسی منابع طبیعی- آبخیزداری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در مقطع لیسانس و از دانشگاه تربیت مدرس در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. وی همچنین گفته می‌شود که وی دکترای مهندسی هیدرولوژی را از دانشگاه دولتی مسکو دریافت کرده است.

سمت‌های سیدجواد ساداتی‌نژاد

ساداتی‌نژاد نخستین سمت مهم خود را در سال ۱۳۸۶ به عنوان رئیس دانشگاه کاشان به مدت ۴ سال بر عهده داشته است. وی همچنین نماینده دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل بوده است. با وجود چنین سابقه‌ای خیلی زود توانست در دولت نخست ابراهیم رئیسی به مدت ۲۰ ماه در راس وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد که در نهایت به اختلاس میلیاردی وی ختم شد.

سیدجواد ساداتی نژاد کیست؟

پرونده فساد نهاده‌های دامی

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر سابق جهاد کشاروزی در پرونده فساد نهاده‌های دامی متهم به اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه قلب یا جعل اسکناس یا وارد کردن یا توزیع نمودن عمده آن‌ها اعم از داخلی و خارجی، معاونت در اخلال نظام اقتصادی، نظام تولیدی و توزیعی نهاده‌های دامی کشور به طور عمده و کلان از طریق استفاده از داده‌های رایانه‌ای مجعول در سامانه بازارگاه، صدور تصدیق‌نامه خلاف واقع و جعل کوتاژ‌های غیرواقعی به تعداد ۵۴ فقره و رانت ویژه وزارت جهاد کشاورزی به شرکت آریو تجارت سهیل شده است.


بیشتر بخوانید: موعود شمخانی کیست؟


آنچه در پرونده نهاده‌های دامی مساله بود، قرارداد سازمان تعاون روستایی با شرکتی به نام «آریو تجارت سهیل» بود که مجوز واردات ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی کشاورزی از جمله نهاده‌های دامی را دریافت کرده بود. این شرکت از طریق رانت این موقعیت را به دست آورده بود. به قسمی که پیشتر این شرکت حتی سابقه واردات کالا نداشته است و با دریافت ارزی معادل ۴۲۴ میلیارد تومان پول، تنها ۵ درصد از تعهدات خود را انجام داده است. همچنین هزینه ثبت سفارش نهاده‌های دامی به مبلغ بیش از ۲۴ میلیارد تومان از منابع سازمان مرکزی تعاونی روستایی پرداخت شده است؛ چراکه شرکت قادر به پرداخت آن نبوده است.

به گزارش رویداد۲۴ جالب اینکه در چنین شرایطی وزارت جهاد کشاورزی اقدام به «عرضه و فروش بیش از ۵۱۱ هزار تن نهاده‌های دامی از طریق ثبت سفارش و بارگذاری کوتاژ‌های جعلی و عرضه آن در سامانه رسمی بازارگاه» کرده و از این طریق هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان پول از مردم گرفته است. آن سوی ماجرا نیز تعدادی از اتحادیه‌ها و کشاورزان که نسبت به خرید نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه اقدام کرده بودند، نهاده‌ای دریافت نکردند. ۸۰۰ هزار تن نهاده در سامانه بازارگاه به مردم، کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شده است و مردم ۱۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۰۰ هزار تن نهاده خریداری کردند. درحالیکه عملاً نهاده‌ای وارد کشور نشد.

استعفای ساداتی‌نژاد

در شرایطی صدور کوتاژ جعلی منجر به اعتراض کشاورزان بود، رسیدگی به پرونده نهاده‌های دامی در هاله‌ای از ابهام بود، اما چندی بعد خبر رسید که ساداتی‌نژاد از سمت خویش استعفا کرده است و البته نوری قزلجه، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز از رسیدگی به پرونده وی خبر داد. این شاید نخستین باری بود که یک وزارتخانه تا این حد درگیر یک پرونده پیچیده فساد آنهم در حوزه نهاده‌های دامی که به طور مستقیم بر قیمت دام تاثیر دارد، بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فساد چای دبش
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
2
1
این بدبخت فقط به دستور مقامات فرادولتی امضاء کرده است.
نظرات شما