تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

تناقض‌گویی مقامات روسیه درباره توافق جدید جامع ایران و روسیه

مقامات روسیه اظهارات متفاوت و متناقضی درباره توافقنامه همکاری جامع ایران و روسیه دارند که در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

تناقض‌گویی مقامات روسیه درباره توافق جدید جامع ایران و روسیه

رویداد ۲۴ | خبر به تعلیق در آمدن انعقاد توافقنامه همکاری جامع میان ایران و روسیه جنجال برانگیز شده و مورد توجه رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور قرار گرفته است.

اولین بار خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی به نقل از ضمیر کابلوف مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه خبر داد که کار بر روی این قرارداد به دلیل مشکلاتی که با شرکای ایرانی داشته به حالت تعلیق درآمده است، اما به محض این که متن توافق به تأیید برسد، تکمیل می‌شود و پس از آن زمان و مکان امضای توافقنامه انتخاب می‌شود.

برغم این که کابلوف در گفتگوی خود بر اهمیت و قطعی بودن این توافق و اینکه این کار خواسته و اراده حاکمیت هر دو کشور است تاکید کرده بود رسانه‌های مذکور صرفا همان بخش مرتبط با به تعلیق در آمدن انعقاد توافق را برجسته کرده و تیتر زدند.

در پی این جنجال آفرینی وزارت خارجه روسیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز به میدان آمد و در گفتگو با ریانووستی تاکید کرد که کار بر روی توافق جامع همکاری میان ایران و روسیه ادامه دارد و به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران اندکی با تاخیر در زمان بندی مواجه شده است. او نیز بر عزم و اراده هر دو کشور برای امضاء این توافق نامه تاکید کرد.

در ادامه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه بریکس گفت: روسیه و ایران به طور کامل بر سر متن توافقنامه جدید همکاری همه جانبه به توافق رسیده اند.

با این همه او درباره زمان امضای این توافقنامه تقریبا همان حرف ضمیر کابلوف را به نحو دیگری تکرار کرده و گفت: بله در مورد کار روی توافقنامه همکاری بین روسیه و ایران، هنوز نمی‌توان آن را امضا کرد، هرچند متن آن کاملاً مورد توافق قرار گرفته است. لاوروف گفت که ایران باید اقدامات رویه‌ای و قانونی را در مورد مواردی که قبلاً در توافقنامه مشخص شده است، انجام دهد. لاوروف تصریح کرد که هنوز چنین اتفاق نیفتاده است.

هنوز مشخص نیست که علت طرح این موضوع ابتدا از سوی ضمیر کابلوف و پیگیری‌های بعدی آن از سوی مقامات روسیه به چه دلیلی بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما