تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۵

دلایل شکست کلینتون از نگاه اوباما

رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی شکست هیلاری کلینتون نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ناشی از استاندارد دوگانه رأی دهندگان آمریکایی برشمرد و افزود که نگران آینده حزبش در باز پس گیری قدرت از جمهوری خواهان نیست.
رویداد۲۴-رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی شکست هیلاری کلینتون نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ناشی از استاندارد دوگانه رأی دهندگان آمریکایی برشمرد و افزود که نگران آینده حزبش در باز پس گیری قدرت از جمهوری خواهان نیست.

اوباما در گفت وگو با «دیوید اکسلرود» مشاور پیشین «اد میلیبند» رهبر سابق حزب کارگر که روز سه شنبه در رسانه های انگلیسی انتشار یافت، بیان داشته که علت اینکه حزب کارگر به عنوان اصلی ترین حزب مخالف دولت محافظه کار انگلیس در حال فروپاشی است، این است که از واقعیت ها دور و از جامعه فاصله گرفته است.

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی در همین رابطه نوشت: اوباما با این حال گفته است حزب دمکرات آمریکا قابل قیاس با حزب کارگر انگلیس نیست و حتی چهره ای مانند «برنی ساندرز» (نامزد پیشین حزب دمکرات که در جریان انتخابات درون حزبی از هیلاری کلینتون شکست خورد) که دیدگاهی چپ گرانه ای دارد، نسبت به جرمی کوربین میانه رو تر است.

وی در پاسخ به این سئوال «آیا نگران هستید که حزب دمکرات آمریکا مانند حزب کارگر انگلیس دچار فروپاشی شود» گفت: من نگران این مساله نیستم چون حزب دمکرات با واقعیت ها مواجه است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در این مصاحبه بیان داشت، چنانچه امکان حضور در انتخابات ریاست جمهوری را داشت قطعا شرکت کرده و پیروز می شد.

این در حالی است که بر اساس نظام سیاسی آمریکا، رئیس جمهور امکان شرکت در بیشتر از دو دوره متوالی را نخواهد داشت.
وی در همین حال از هیلاری کلینتون، نامزد پیشین حزب دمکرات حمایت کرد و افزود که او قاعده بازی را خوب اجرا کرد اما با استاندارد دوگانه رای دهندگان مواجه شد.

اوباما همچنین در این گفت وگو اظهار داشت که پس از خروج از کاخ سفید استراحت کرده و به همراه همسر و خانواده اش به یک سفر تفریحی خواهد رفت.

وی گفت: 'برنامه من پس از 21 ژانویه که از کاخ سفید خارج می شوم این است که استراحت کنم؛ به همراه همسرم به یک سفر تفریحی بروم و بعد در مورد کتابی که می خوام بنویسم، فکر کنم.'

جرمی کوربین و باراک اوباما در آوریل سال گذشته در جریان سفر اوباما به لندن با یکدیگر دیدار کردند. با این حال انتقادات جدی جرمی کوربین از معامله پیشنهادی آمریکا با اتحادیه اروپا و مخالفت وی با دخالت نظامی انگلیس در حمله به سوریه، او را به چهره ای غیر محبوب در کاخ سفید بدل کرده است.

رهبر حزب کارگر همچنین یکی از منتقدین جدی سیاست خارجی باراک اوباما است و حتی یکبار او را به عنوان رئیس پنتاگون مورد اشاره قرار داد.

با این حال یک سخنگوی حزب کارگر بیان داشت: جرمی کوربین از خاستگاه مردم انگلیس دفاع می کند و حزب دمکرات آمریکا برای اینکه بتواند در توده مردم نفوذ کند، بایستی به حرف آنها گوش دهد.

به گفته منابع انگلیسی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب امریکا در واکنش به اظهارات اوباما گفته است که حتی اگر او در انتخابات شرکت می کرد، همچنان پیروز انتخابات می شد.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان