تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۸ دی ۱۳۹۵

آزمایش ژنتیکی که برای چه خانوده‌هایی ضروری است؟

یک متخصص ژنتیک پزشکی با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی اقشار مختلف در مورد انواع آزمایش‌های ژنتیک، گفت: انجام آزمایش ژنتیک برای خانواده‌هایی که دارای سابقه بیماری هستند، ضروری است.
رویداد۲۴-یک متخصص ژنتیک پزشکی با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی اقشار مختلف در مورد انواع آزمایش‌های ژنتیک، گفت: انجام آزمایش ژنتیک برای خانواده‌هایی که دارای سابقه بیماری هستند، ضروری است.

محمدحسن شیخ‌ها با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ انجام آزمایش ژنتیک بین اقشار مختلف جامعه، گفت: سه نوع آزمایش ژنتیک برای خانواده‌ها توصیه می‌شود که شامل آزمایش قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری است.

او بیان کرد: انجام آزمایش ژنتیک برای خانواده‌هایی که دارای سابقه بیماری خاصی هستند یا فرزند اول بیمار دارند، ضروری است.

شیخ‌ها در ادامه در مورد آزمایش غربالگری حین بارداری گفت: این آزمایش در دو نوبت سه ماهه اول و سه ماهه دوم بارداری انجام می‌شود.

این متخصص ژنتیک پزشکی با بیان این که آزمایشات ژنتیک حین بارداری با هدف تشخیص اختلالات سندروم داون و اختلالات مغزی و قلبی نوزاد انجام می‌شود، گفت: کسانی که در آزمایش‌های سه ماه اول بارداری، ریسک بالایی داشته باشند، آزمایش مجدد آنها در مرحله دوم که شامل نمونه‌گیری از مایع درون رحم است، انجام می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در گذشته انجام آزمایش ژنتیک فقط به زنان اروپایی که سن بارداری آنها بیش از 35 سال بوده پیشنهاد می‌شد، خاطرنشان کرد: با پیشرفت علم پزشکی از سال 2008 میلادی، انجام آزمایش‌های ژنتیک برای تمام زنان باردار توصیه شده است.

شیخ‌ها در ادامه بیان کرد: آزمایش‌های ژنتیک به سه منظور سقط با مجوز رسمی، درمان و همچنین آمادگی روحی خانواده‌ها برای نگهداری فرزند معلول انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر آگاه‌سازی مردم در مورد ضرورت تشخیص بیماری توسط آزمایش ژنتیک، گفت: در برخی از موارد بیماری‌هایی که قبل از تولد تشخیص داده می‌شوند، قابل درمان است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: ژنتیک ، سلامت ، آزمایش ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان