تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

عید نوروز یا جشنِ نوروز؟ کدام اصطلاح درست‌تر است؟

عید اعراب پیش از اسلام هنگام بازگشت کاروان‌ها بود. روزی که کاروان‌ها از سفر برمی‌گشتند و مردم جمع می‌شدند و کالا‌های مورد نیازشان را می‌خریدند و آنچه داشتند می‌فروختند. اعراب چنین روزی را عید یعنی روز جمع شدن قوم و بازگشت کاروان می‌نامیدند.

عید نوروز یا جشنِ نوروز؟ کدام اصطلاح درست‌تر است؟

رویداد ۲۴| گروه فرهنگی: عید یک واژه عربی است و ریشه آن عود به معنی بازگشت است و با واژگان معاد و عودَت هم ریشه و هم‌خانواده است.
عید به معنی فراهم آمدن و جمع شدن قوم است. به همین خاطر روزهایِ جشن اهلِ اسلام را عید نامیده‌اند؛ یعنی روز‌هایی که مسلمانان جمع می‌شوند نماز می‌گزارند و به فقرا چیزی می‌بخشند و سپس پراکنده می‌شوند.
عید اعراب پیش از اسلام هنگام بازگشت کاروان‌ها بود. روزی که کاروان‌ها از سفر برمی‌گشتند و مردم جمع می‌شدند و کالا‌های مورد نیازشان را می‌خریدند و آنچه داشتند می‌فروختند. اعراب چنین روزی را عید یعنی روز جمع شدن قوم و بازگشت کاروان می‌نامیدند.
در ادب پارسی به ویژه در آثار بیش از عصر صفوی کاربرد واژه عید برای نوروز چندان متداول نیست. قدمای ما یا نوروز گفته‌اند یا جشن نوروز.
در ادب پارسی هرجا که واژه عید به تنهایی به کار رفته باشد منظور یا عید فطر است یا عید قربان. به بیت زیر دقت کنید:

عید است و آخر گل و یاران در انتظار
ساقی به روی شاه ببین ماه و می‌بیار

در این بیت دو ترکیب آخرِ گُل یعنی اواخر فصل بهار و ماه دیدن (رویت هلال برای برگزاری عید فطر) نشان می‌دهد که منظور از عید، عید فطر است. 

یا این بیت انوری نشان می‌دهد که عید و نوروز دو مقوله متفاوت بوده‌اند:
عید تو همایون و همه روز تو، چون عید
نوروز تو از عید تو خرم‌تر و خوشتر.

در بیت زیر نیز امیر معزّی عید را چیزی جدا از نوروز و مهرگان دانسته است:

روزگار و بخت و اقبال تو هر سه پایدار
مهرگان و عید و نوروز تو هر سه جاودان

یا مولانا گفته است:
شادند جهانیان به نوروز و به عید
عید من و نوروز من امروز توئی

این شواهد نشان می‌دهند که پیشینیان ما نوروز را عید نمی‌نامیده‌اند و آن را از مقوله‌ی جشن‌های باستانی می‌دانسته‌اند. آری نوروز، جشن است، جشنی زمینی که با کار کشاورزی و برخی باور‌های دینی و اسطوره‌ای اقوام ایرانی ارتباطی تنگاتنگ دارد.

برگرفته از کانال تلگرامی چراغ روشن
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جشن نوروز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۴
2
1
یادته کاپتان جهادی چی می‌گفت به نوروز ؟
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۴
0
1
ارتباطی ناگسستنی ...
هر چقدر بیگانه های تنگ نظر داخلی ذارت و پورت هم بکنند این ارتباط ناگسستنی و غیر قابل اوزولمح باقی خواهد ماند ...
تقویم جلالی و تغییر فصلها کاملا منطبق با نظریه های علم نجوم و گیتاشناسی و جغرافیاست ...
مقوله هایی مثل اعتدال بهاری و پاییزی و انقلاب تابستانی و زمستانی و عوامل و فاکتورهای موثر در تغییر فصلها و حتی ماه ها کاملا منطبق با تار و پود تقویم جلالی میباشد
این بیگانه های داخلی که دشمن خونی و جانی ایران و ایرانی هستن نزدیک نیم قرنه با تمام توان مشغول نابودی تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین هستن اما تاریخ تمدن و فرهنگ یک سرزمین از ذهن ها و زبان ها پاک شدنی و فراموش شدنی نیست هر چند سیستمی ضد اینها حاکم باشه ...
درود بر دانشمندان و حاکمان ایران ساز ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۴
1
3
عید از زبان بیگانه گرفته شده، پس باید بگویم جشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۴
1
3
"عید "واژه ای است "تازی" - جشن واژه ای است "پارسی"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۴
1
4
سپاس بیکران از رویداد24 بابت چنین مطالب مفیدی. پیشاپیش جشن نوروز امسال که مصادف با ماه نزول قرآن کریم است، بر شما و کاربران محترمتان مبارک باد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۴
1
1
من هفتاد ساله تا یادم میاد اسمش عید نوروز بود. فقط روحانیون که با اساس ملیت و آیین های ملی مخالف بودند در مورد نوروز با کل و اساس آن مخالف بودند و مدعی بودند که عید فقط آنچه در اسلام است معنا دارد. شما هم یکی از آن روحانیون.
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۵
0
1
اساسا شما با فرهنگ ایرانی و مردم ایرانی مشکل دارید و اگر بتوانید و تا حالا هم تا حدودی موفق شده اید اثار قبل از اسلام را ویران کرده اید و چه بسا حتی با اثاری که زمانی اکثر مردم ایران سنی بودند به انها هم رحم نکردید حتی بعضی از مقامات حکومتی چند بار گفته اند قبل از اسلام ایران تاریخ ندارد و هر چه هست بعد از اسلام است در صورتیکه مردم ایران با دین مشکلی ندارند این شما هستید که با مردم ایران مشکل دارید شما با عملکردتان مرزدم را دین گریز کردید . اگر مردم ایرانی اسم ایرانی به فرزندش انتخاب کند با ان مخالفت می کنید در صورتیکه هیچ عربی به فرزندش نام ایرانی نمی گذارند چون اعراب با مردم ایران دشمنی دیرینه دارند این عربها بودند که به ایرانی ها عجم می گفتند و دلیلش هم ان بود وقتی اعراب به دستور عمر به ایران حمله کرد و به مردم هر چی می گفتند مردم عربی نمی دانستند و عربها می گفتند عجم عجم یهنب گنگ و لال . وقتی شما زردتشت را به عنوان پیامبر قبول می کنید و برادارن زرتشی هم در مجلی نماینده دارند و حتی در جنگ ایران و عراق شهید دادند چرا با فرهنگ ایرانی مشکل دارید مثلا فلان سر دار تهدید می کند مردم حق ندارند در عید دورهم جمع شوند و جشن بگیرند . شما با شادی مردم هم مشکل دارید . دین اسلام بر خواسته از عربستان که انزمان حجاز بود ظهور کرده است چرا انها همیشه اواز و رقص دارند ولی در کشور ما وقتی یک خانم اواز می خواند فورا دستگیر می کنید . حتی در سوریه که من خودم رفته بودم و شما برای حفظ بشار چقدر هزینه کردید و هزاران کشته دادید حکومت بشار و پدرش حکومت سکولار بود و در انجا حجاب اسلامی مفهومی نداشت و کابا ره ها شب تا صبح دایر بودند و از همه جا صدای رقص و اواز می امد ولی در اسلام شما بادید مردم غمگین و ناراحت باشند و همیشه در عزا و ماتم باشنددر صورتیکه از نظر دین شادی و ماتم و عزا بود همیشگی نیست . متاسفانه برداشت شما از دین فقط فقر و گرسنگی و عذاب دادن به مردم است و از نظر شما ار مردم در رفاه و اسایش باشند دینشان را از دست می دهند ایا حالا مردم در فقر و گرسنگی تنگدستی به سر می برند دیندار شده اند ؟ در صورتیکه اسلام با فقر و گرسنگی مخالف است از قدیم گفته اند شکم گرسنه دین و ایمان ندارد
نظرات شما