تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
در پی رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان صورت گرفت:

گلایه رهبر از شورای نگهبان

کسانی بوده‌اند که بدون امتحان قبول شده‌اند و این مسئله برای من جای سؤال است. انسان‌ها باید در پیشگاه خداوند و عدالت پاسخگو باشند.
رویداد۲۴ - امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس خبرگان از سوی شورای نگهبان به دلیل شرکت نکردن در آزمون، گفت: کسانی بوده‌اند که بدون امتحان قبول شده‌اند و این مسئله برای من جای سؤال است. انسان‌ها باید در پیشگاه خداوند و عدالت پاسخگو باشند.

محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به رد صلاحیت‌های انتخابات، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: ما دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و دیگری مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم؛ در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی آن‌ها موظف‌اند از مراجع ۴ گانه سوابق افراد را بررسی کنند که اگر سابقه سوء دارند، مشخص شود. این مسئله را مسئولان ذی‌ربط باید پاسخ دهند.

وی افزود: در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی طبیعی است وقتی که تعداد زیادی ثبت‌نام داشتیم، عده‌ای رد شوند و امکان دارد که حقی هم ضایع شود، البته گفته‌اند جای اعتراض باقی است و ما بررسی می‌کنیم.

گلایه رهبر از شورای نگهبان

این نماینده سابق مجلس با اشاره به مطرح شدن مسئله آزمون در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: در مورد خبرگان، گفته‌اند امتحان تخصصی فقهی برگزار می‌شود، البته یک تبصره هم دارد که می‌گوید اگر صلاحیت علمی افراد را مجتهدین شورای نگهبان تأیید کنند، می‌توانند از راه‌های غیر آزمون هم این مسئله را اثبات کنند، کما اینکه این مسئله در گذشته هم بوده است.

رهبر با توجه به راه‌های احراز صلاحیت علمی خاطرنشان کرد: مواردی هم گفتند که عده‌ای به امتحان نیاز ندارند که در همین دوره هم مواردی بوده و اطلاعاتی که به ما رسیده، برخی افراد بدون اینکه در امتحان شرکت کرده باشند، پذیرفته شدند، مثلاً سابقه تحصیلی، یا درس، یا گواهی اجتهاد یا رساله‌ای اگر داشتند، می‌توان آن‌ها را در نظر گرفت، باید معیار همین موارد باشد.

امام جمعه موقت اصفهان در مورد دلایل شرکت نکردن خودش در آزمون مجلس خبرگان، گفت: من خودم، از جمله کسانی هستم که صاحب تألیف هستم، ۵۰ سال است که می‌نویسم، رساله تحقیقی جهاد به صورت عربی در حوزه قم داشتم و با نمره عالی مورد تأیید بوده است.

وی اضافه کرد: البته نمی‌خواهم این موارد را به رخ بکشم، در امتحان هم شرکت نکردم، به دلیل اینکه وقتی می‌بینم طلبه ۲۵ ساله که به تازگی از پای درس علما بلند شده و در امتحان شرکت می‌کند و بعد می‌خواهد در خبرگان شرکت کند و برای کشور و نظام و اسلام تصمیم بگیرد، آیا این فرد واقعاً آن پختگی سیاسی را داراست؟ امتحان را خوب داده است، اما آیا در این انقلاب سرد و گرم را چشیده است؟ آیا امام را درک کرده است؟ آیا تحولات کشور را آزموده است؟ طرف باید سیاست‌شناس باشد و تشخیص بدهد، ولی‌فقیه چیست.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، همچنین تأکید کرد: ممکن است کسی که در امتحان قبول شده، اما کسی که در امتحان شرکت نکرده و ۵۰ سال برای اسلام تحقیق کرده و در راه نظام فعالیت کرده، فقط به دلیل شرکت نکردن در امتحان رد شود، این مسئله برای آن شخص سرشکستگی است.

رهبر در مورد رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، گفت: در مورد رد صلاحیت‌ها بنا را بر این می‌گذاریم که آقایان هم متدین هستند و بنا ندارند که حق کسی ضایع شود، وقتی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند، حق‌الناس و من می‌گویم علاوه بر آن، حق‌الله هم هست. آبروی انسان‌ها، شخصیت انسان‌ها مهم است. این مسئله مسئولیت سنگینی است؛ اینکه کسی را بگویند شایستگی ندارد باید مستند و مستدل باشد، اگر این‌گونه باشد، طرف قانع می‌شود. ما نمی‌خواهیم که جو منفی درست شود.

وی با اشاره امکان اعتراض به نتیجه رد صلاحیت‌ها، گفت: انشاءالله که نتیجه خوب باشد، من شخصاً به نوبه خودم نه کیسه‌ای برای این کار دوخته‌ام و نه انتظاری دارم، کار علمی خودم را انجام می‌دهم.

امام جمعه موقت اصفهان با این حال اضافه کرد: کسانی بوده‌اند که بدون امتحان قبول شده‌اند و این مسئله برای من جای سؤال است. انسان‌ها باید در پیشگاه خداوند و عدالت پاسخگو باشند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
3
بزرگواران خواهشا در تيتر اول بنويسيد محمد تقي رهبر نه اينكه بنويسيد رهبر خوانندگان عزيز هم فكر كنند مقام معظم رهبري است
پاسخ ها
میثم..
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
مثل من دیگر از این خبرگزاری چرندگو و حامی فتنه بازدید نکنید!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
0
0
اينا از فنون خبر نويسي است .
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان