تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵

توضیحات استاندار سیستان و بلوچستان درباره رسیدگی به سیل‌زدگان و جبران خشکسالی

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به مردم آسیب‌دیده سیستان و بلوچستان خدمات خوبی ارائه شده است و طی این روزها درهای اماکن عمومی به روی آن‌ها باز است و ۲۰ میلیون وام با سود چهار درصد نیز به آن‌ها اعطا خواهد شد.
رویداد۲۴-استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به مردم آسیب‌دیده سیستان و بلوچستان خدمات خوبی ارائه شده است و طی این روزها درهای اماکن عمومی به روی آن‌ها باز است و ۲۰ میلیون وام با سود چهار درصد نیز به آن‌ها اعطا خواهد شد.

علی اوسط هاشمی با اشاره به بارش‌های روزهای اخیر در استان سیستان و بلوچستان، گفت: خدا را شکر بعد از مدت‌ها که خشکسالی سایه سنگین و شکننده‌اش را بر استان انداخته بود شاهد بارش باران پربرکتی بودیم که موجی از شادی را در میان مردم جاری کرد.

وی ادامه داد: میانگین بارش در سال‌های گذشته به طور کلی ۱۰۵ میلی‌متر بود اما طی چهار روز گذشته این میزان به ۱۶۴ میلی‌متر رسید. کمترین میانگین بارش در جنوب استان طی این روزها ۵۰ میلی‌متر بود.

هاشمی در ادامه گفت: این میزان بارندگی می‌توانست با وجود خشکسالی زمین استان فاجعه‌ای ایجاد کند اما چون سدها به شدت خالی بودند باعث شد تا سدها پر شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اگر باران نمی‌بارید مجبور بودیم آب باقیمانده در سدها را به سمت آب شرب ببریم و دغدغه زیادی برای کشاورزان ما در این صورت ایجاد می‌شد. استان ما بیش از ۲۵۰۰ روستا دارد که ۱۳۷ روستا را با تانکر آب می‌دهیم. به دلیل آن‌که ۵۱ درصد از جمعیت استان ما را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد اگر باران نمی‌بارید مردم ما خشکسالی سختی را متحمل می‌شدند.

هاشمی گفت: ۴۰۰ قنات پیش از بارش باران‌های اخیر کاملاً خشک شده بودند.

وی در همین راستا گفت: بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در چند وقت اخیر اضافه برداشت داشتیم و می‌دانستیم که امکان جایگزینی آن را هم نداریم. این اضافه‌برداشت به معنای تبدیل آب شیرین قنات‌ها به آب شور بود. نباید تردید داشته باشیم که عدم بارش باران در استان سیستان و بلوچستان خسارت جبران‌ناپذیری بود.

خسارت‌های باران و سیل

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به خسارت‌های بارش باران در چهار روز اخیر یادآور شد: به بدنه روستایی، جاده‌ها و پل‌ها و همچنین بخش کشاورزی خسارت‌هایی وارد شد. بخش اعظم این خسارت‌ها در حوزه کشاورزی بود چرا که به دلیل شرایط اقلیمی همواره در چنین فصلی استان ما پشتیبان کشاورزی کشور بود و نوبرانه‌ها را به بازار می‌داد. حالا با این بارش‌ها بخش اعظم صیفی‌جات و مزارع ما آسیب دیده‌اند.

هاشمی افزود: ۱۶۷ واحد مسکونی در روستاها دچار خسارت شدند و به دلیل عدم تمکن مالی مردم این روستاها به اقتصاد آن‌ها نیز ضربه خورده است. همچنین باید گفت که چاه‌های آب و قنات‌های محل تأمین آب شرب نیز آسیب جدی دیده‌اند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد که استان الان از لحاظ راه‌های ارتباطی مشکلی ندارد و برق‌های قطع‌شده نیز دوباره به مرکز برق نیز متصل شده‌اند.

استاندار سیستان و بلوچستان در ارتباط با خدمات ارائه شده به آسیب‌دیدگان نیز گفت: از لحاظ خوراک، پوشاک، چادر و درمان خدمات مناسبی را به آسیب‌دیدگان ارائه دادیم. از سوی دیگر به فرمانداران نیز اعلام کردیم تا درب اماکن عمومی مانند مساجد به روی مردم آسیب‌دیده باز باشد.

وی همچنین ادامه داد: با برآوردی که از خسارت ‌های وارده انجام دادیم ۲۰ میلیون وام با چهار درصد سود و همچنین سه میلیون وام بلاعوض به خسارت‌دیدگان اعطا خواهیم کرد. امیدواریم که با مشارکت مردم مشکلات پیش آمده به زودی برطرف شود هرچند که باز هم عقیده داریم باید بیش از این‌ها تسهیلات ارزان‌قیمت و مساعدت‌های بلاعوض به مردم ارائه شود.

استاندار سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: یک مورد خسارت جانی در این حادثه وجود داشته است آن هم مربوط به پیرزنی می‌شده که در منزل خشت و گلی زندگی می‌کرده و به لحاظ جسمی نمی‌توانسته از آن شرایط بیرون بیاید.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر استان برای پاسخ به نیاز آسیب‌دیدگان درخواست چه کمک‌هایی دارد؟ گفت: کف‌کش موتوری است که با آن آب کف زمین را می‌کشند. ما الان در بسیاری از موارد با این وسیله آب‌ها را تخلیه می‌کنیم. به جز کف‌کش، در بسیاری از موارد به تانکر هم نیاز داریم تا بتوانند آب‌ها را به دریا انتقال دهد. استان‌هایی که در معرض آسیب‌های طبیعی همچون سیل و طوفان هستند نیازمند اعتبارات بیشتری خواهند بود. البته استان کرمان و یزد نیز طی این روزها از ما پشتیبانی کرده‌اند اما از آن‌جا که استان سیستان و بلوچستان استانی پهناور است و از قزوین تا مشهد کشیده شده، به تجهیزات بیشتری نیازمند است.

وی در پایان گفت: تاکنون خدمات خوبی به آسیب‌دیدگان ارائه دادیم و امیدواریم طی روزهای آینده به کلی مشکلات پیش‌آمده را برطرف کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان