تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵

همایشی علمی برای مشکلات معلولان در جامعه/ استاد دانشگاه: به مهران مدیری بارها گفتیم اینقدر نگو منگول

یک استاد دانشگاه در همایش علمی برای رفع مشکلات معلولان در جامعه، انتقادات زیادی را متوجه فرهنگ غلط حاکم بر صدا و سیما کرد.
رویداد۲۴-یک استاد دانشگاه در همایش علمی برای رفع مشکلات معلولان در جامعه، انتقادات زیادی را متوجه فرهنگ غلط حاکم بر صدا و سیما کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی استادان دانشگاه و فعالان حفاظت از حقوق معلولان به شدت نسبت به عملکرد صدا و سیما در حوزه فرهنگسازی در خصوص معلولان شاکی اند و می گویند رسانه ملی به اشتباه بعضی تلقی های توهین آمیز را نسبت به معلولان روا می دارد.
این اعتراضات در همایش حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت که عصر چهارشنبه گذشته در سالن سازمانهای مردمنهاد شهر تهران برگزار شد، بارها بیان شد. یکی از سخنرانان این همایش، دکتر کمالی، معاون سابق توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران بود. او درباره معضلات خانواده هایی که فرزند معلول ذهنی دارند، توضیح داد: هم اکنون اگر کودکی با سندروم داون (منگولیسم) در تهران متولد شود، نمونه داریم که پزشک سراغ پدر او می رود که منتظر شنیدن خبر تولد است. به او می گوید: بیا بچه ات هم مونگول است! حتی خبر داریم مذاکراتی از طرف برخی کادر درمان برای از بین بردن بچه آغاز می شود.

حاجی بابایی اجازه استخدام به معلولان نداد
این استاد دانشگاه درباره عملکرد حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش هم اعتراض کرد و گفت او اجازه استخدام معلولان را در آموزش و پرورش نداد. کمالی در این باره گفت: همین آقایی که الان رئیس کمیسیون آموزش مجلس است و زمانی وزیر اموزش و پرورش بود، 40 هزار نفر را استخدام کرد. طبق قانون باید 1200 نفر را از سهمیه معلولان استخدام می کرد ولی یک نفر معلول را هم استخدام نکرد. زمانی که به او گفتند چرا استخدام نکردی؟ در جواب با جرات گفت: معلولان بروند سر کلاس، زشتند، بچه ها می ترسند! مگر کسی از معلم معلول می ترسد؟
او با خطاب قرار دادن مهندسان راه و ساختمان و معمار، از ضرورت توجه به نیازهای معلولان در طراحی منازل مسکونی گفت و توضیح داد: اگر مسکن مهر برای مردم می سازید، بچه های مردم هم معلولند، چرا مسکن مهر برای آنها مناسب نیست؟ بارها گفته ایم مسکن سازی ربطی به بهزیستی ندارد. چرا می گویند بهزیستی باید برای معلولان خانه بسازد؟ مگر بهزیستی، بلد است خانه طراحی کند؟ مگر می شود رفت بانک مجزا برای معلولان درست کرد؟ چرا یک نابینا نمی تواند حساب بانکی داشته باشد؟

اعتراض به مهران مدیری، بخش دیگری از سخنرانی این استاد دانشگاه بود. کمالی درباره فرهنگسازی اشتباه صدا و سیما در برخورد با معلولان دارای مشکل ذهنی گفت: بارها به آقای مدیری گفتیم اینقدر در فیلمهایت نگو منگول، بچه های سندروم داون دارند در خانواده ها و جامعه زندگی می کنند. الان برخی برنامه ها با اغراق در حرکات بچه های معلول و تقلید حرکات آنها می خواهند خنده به لب مردم بیاورند ولی نمی شود.حتی به پلیس راهنمایی و رانندگی پیشنهاد کردیم چراغ های سر چهارراه را صدا دار کند تا نابیناها، بدانند چه زمانی عبور کنند. در پاسخ می گویند مگر چند نفر معلول داریم؟ به مسئولان اشتغال می گوییم برای معلولان شغل تهیه کنید، جواب می دهند مگر افراد سالم دارای شغل هستند؟ این جواب شد؟
او با ذکر آماری از معلولان جامعه گفت: آمار جهانی می گوید 15 درصد از افراد جامعه معلولند. این آمار را اگر در کشور ما کمتر از این میزان بگیریم باز هم میلیونها معلول در جامعه وجود دارند که باید کرامت و شان انسانی آنها حفاظت شود ولی صدا و سیما وقتی می خواهد در سریالهای داخلی نشان بدهد کسی به دلیل کارهای اشتباه و گناهانش مجازات می شود، او را در یک تصادف، معلول می کند و روی صندلی چرخدار می نشاند. چقدر باید به جامعه گفت کسی که روی صندلی چرخدار نشسته، به دلیل گناهانش نیست که معلول شده.
در ادامه این همایش، برخی از صاحبنظران و محققان از بخشهای مختلف دانشگاهی و اجرایی سخنرانی کردند و به بیان جنبه های دیگر حقوق معلولان از نگاه قوانین داخلی و بین المللی پرداختند.

 

برچسب ها: مهران مدیری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان