تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

خطر ترامپ و بهبود روابط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

حول حالنا الی احسن‌الحال»، مناسب‌ترین دعای این روزها در حق مردم ایران است. فکر می‌کردیم پایان ماه صفر متقارن با پایان مصیبت‌ها و فجایع خواهد بود، اما متاسفانه اندوه و غم با فوت آقای هاشمی رفسنجانی، فاجعه پلاسکو و سیل سیستان و بلوچستان ادامه یافته و همه را تحت تاثیر قرار داده است.
رویداد۲۴-«حول حالنا الی احسن‌الحال»، مناسب‌ترین دعای این روزها در حق مردم ایران است. فکر می‌کردیم پایان ماه صفر متقارن با پایان مصیبت‌ها و فجایع خواهد بود، اما متاسفانه اندوه و غم با فوت آقای هاشمی رفسنجانی، فاجعه پلاسکو و سیل سیستان و بلوچستان ادامه یافته و همه را تحت تاثیر قرار داده است.

متاسفانه اقتصاد کشور که کمی بهبود یافته بود و معاملات رونق نسبي گرفته بود با ارتحال آقای هاشمی مجددا به رکود و انتظار رفت. همه در انتظار جانشین آقای هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. اگرچه مجمع تشخیص مصلحت نظام در بدنه حکومت از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار نیست اما انتخاب جایگزین ايشان برای مردم دارای اهمیت است و آنرا نشانه حركت و جهت آينده كشور مي‌دانند. آيا جامعه به سمت منطق و اعتدال حرکت خواهد كرد و یا در اختیار گروه‌های رادیکال و تندرو قرار می‌گیرد؟
شنبه صبح دیداری با آقاي دكتر دیواندری داشتم و ایشان را برای حضور در کنفرانس بین‌المللی نفت دعوت کردم. ايشان از معدود مدیران کاردان و خوش‌نام بانکی است که در تامین مالی تبحر و تجربه عالي دارد. درحال حاضر نیز در بانک مرکزی تلاش‌های برای رفع مشکلات زير ساختي بانک‌ها را در دستور كار دارد. ايشان در ميزگرد تامين مالي کنفرانس نفت حضور و دیدگاه‌های خود را درباره مطرح خواهد کرد.

بعدازظهر میزبان دوست قدیمی و همكلاسی دوران دبیرستانم بودم که ساكن آمریکا است و درباره مسائل اخير آمریکا بحث و گفتگو کردیم. درحالی که تحلیل‌گران شعارهای ترامپ در زمان انتخابات را تبليغاتي و تنها وسیله‌ای برای مطرح شدنش می‌دانستند، به نظر می‌رسد این دیوانه در حال پیاده و اجرایی کردن تمام حرف‌هایش است. تصمیمات او دنیا را دچار بحران می‌کند و قطعا اقتصاد ایران و حضور سرمایه‌‌داران در ایران را با چالش مواجه خواهد کرد.

یکشنبه صبح در مراسم جشن 133 سالگی اتاق تهران شرکت کردم. این مراسم با اهدا نشان «امین‌الضرب» به فعالان موفق اقتصادی، خیرین و کارآفرینان موفق کشور همراه بود. خوشبختانه افراد برای قرار گرفتن در این لیست نيازي به هزینه كردن و ارسال مدارك قلابي نداشتند و ملاک‌های واقعی برای دریافت این نشان در نظر گرفته شده بود. سخنان آقای جهانگیری درمورد نقش 2.4 درصدي نفت در رشد اقتصادی 6.4 درصدی قابل تامل بود. اگر این ادعا درست باشد جای خوشحالی و امیدواری دارد، زيرا فارس رشد ساير بخش‌ها را كمتر از يك درصد و مركز پژوهش‌ها آن را فقط ٢ درصد اعلام كرده و با ٥ درصد آقاي جهانگيري اختلاف معني‌داري دارد. ایشان انتقاد از دولت را قابل قبول می‌دانست اما این که مبانی آمار دولت را زیر سوال برود را غیر قابل قبول خواند.

اتاق تهران در حاشیه این مراسم برای پذیرایی از مهمانان به جای استفاده از روش‌های سنتی و سرو برنج و کباب ، با پذیرایی ساده‌تر و و متنوع‌تر و غذاي سبك‌تر يك سنت خوب را پايه گذاري کرد كه براي بالا نگه داشتن هوشیاری مهمانان در كنفرانس‌ها بسيار لازم است. امیدوارم این اقدام اتاق تهران الگویی جدید برای سایر همایش‌ها و کنفرانس‌ها باشد.

خطر ترامپ و بهبود روابط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

دوشنبه شاهد حضور وزیر امور خارجه کویت با هیاتی از کشورهای عربی بودیم که حامل پیام همکاری کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس بودند. به نظرم روابط ایران و کشورهای عربی درحال بهبود و نزدیک شدن است. ،همانطور که ایران از رفتار و لفاظي‌هاي ترامپ نگران است، کشور‌های عربی نیز احساس مثبتي ندارند و به همین دلیل با توجه به شكست در سوريه و عراق به دنبال بهبود روابط با ایران هستند. حتی با این روند احتمال اينكه امسال حجاج ایرانی به عربستان بروند، وجود دارد. بنابراین شاهد کاهش تنش بین ایران و عربستان خواهيم بود.

سه‌شنبه صبح در خانه «دورکاری» کردم و از ساعت 13:30 در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنفرانس بین‌المللی نفت حضور یافتم. براي كنفرانس بیش از 100 نفر از خارج از کشور و 200 هم از داخل تا كنون ثبت نام كرده‌اند . پیش‌بینی می‌شود تا دوشنبه شاهد ثبت‌نام باشيم و کنفرانس با حضور 400 کارشناس بخش نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شود. این دورهمی می‌تواند کمک کننده به رفع چالش‌های توسعه صنعت نفت وهموار کردن حضور بخش خصوصي باشد.

از ساعت ١٥جلسه با حضور سخنرانان کنفرانس و یا نمایندگان آنان ادامه يافت. پاورپونت‌ها ارائه و مورد بررسی قرار گرفت. من هم مطلبي را که به عنوان رییس کنفرانس و به نمايندگي از تشكل‌ها آماده کرده بودم قرائت كردم و با اصلاحاتي مورد تایید حضار قرار گرفت.

شب هم با وجود سردی هوا فوتسال گرم و با شور نشاطی را بعد از دو هفته تعطيلي بازی کردم که در روحیه‌ام بسیار تاثیرگذار بود.
چهارشنبه صبح قرار بود با مدیر جدید امور بین‌الملل شرکت نفت آقای خوش‌رو دیدار کنم که متاسفانه به دلیل بارش برف و بوران و ترافیک بسیار با تاخیر رسیدم و تنها توانستم دقایقی با ایشان درباره دو موضوع کاری صحبت کنم.
شرکت نفت به دلیل مشکلاتی که دارد به دنبال امضای قراردادهای بلند مدت صدور فراورده و دریافت فاینانس است و از آنجا که شرکت‌های داخلی چنین توانی را ندارند عملا از تجارت فراورده‌های نفتی حذف خواهند شد و همه تجربه دوران تحريم از بين خواهد رفت، مگر این که شرکت نفت با توجه به تاكيد سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از این تصمیم خود صرف‌نظر كند.
چهارشنبه عصر با مهمانی از فرانسه دیدار داشتم که در زمینه صنعت هواپیما در ایران فعالیت می‌کند. همچنین مذاکراتی با گروه چینی-ایتالیایی برای فاینانس پروژه «بیمارستان پاك» داشتم. آنها اعلام کردند اگر در بانک «كونلون» چين، ال‌سی دو یا سه ساله‌ای گشوده شود نسبت به فاينانس و تجهيز بیمارستان اقدام می‌کنند.
وقتي آنها را به هتل رساندم شاهد خلوتي هتل شدم. پرس وجو کردم و متوجه شدم به دلیل تعطیلات ژانویه و ابهام در مواضع ترامپ به عنوان رییس‌جمهور، تردد و ترافیک هیات‌ها به ایران بسیار کم شده و ضروريست كه اتاق ايران تحرك بيشتري داشته باشد و از سرد شدن روابط بكاهد.
چهارشنبه دیداری با آقای شافعی رییس اتاق ایران داشتیم و از عملکرد اتاق در تدوین برنامه ششم گلایه کردم. خواستار تحرک اتاق ايران براي اختلاف در اتاق‌هاي شهرستان‌ها و برنامه‌ريزي براي تعاملات بین‌المللی شدم. ریاست اتاق كه در صداقت و سلامت سرآمد است، تلاش و كوشش فراواني مي‌كند ولي مسئولیت‌های اتاق خارج از توان وي و هیات رییسه است و ضروريست كه از ظرفيت هيات نمايندگان و تشكل‌ها بيشتر استفاده كنند.همچنین خواستار تحرک اتاق ایران برای حل اختلاف در شهرستانها شدم.
به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم و جشنواره موسیقی فجر در حال برگزاری است. «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی كه فرزندم هادي تهيه كننده آن بود به عنوان آهنگ سال انتخاب شد و جايزه دريافت كرد.

در این هفته با شبکه سحر و ایسنا در باره «فرجام برجام»، با روزنامه فرصت امروز درباره «موانع عرصه نفت خام در بورس انرژي» و اگزیم نیوز درباره «تهديدها و فرصت هاي بازار عراق» ميزگرد و مصاحبه داشتم.

سخنان سخيف سردار قاسمي درباره آقاي هاشمي مجددا داغ جامعه را تازه كرد و فضاي مجازي را در تسخير آقاي هاشمي قرار داد. من كه متاسفانه در اورژانس بيمارستان شهدا بر بالين آقاي هاشمي بودم چهره آرام و صبور ايشان را هرگز فراموش نميكنم و هنوز صداي آقاي ياسر در گوشم است كه اصرار داشت خانم ها چهره‌ها همراه با آرامش و لبخند آقاي هاشمي را از نزديك ببينند وتسكين يابند.
از خداوند براي منتقدين و دشمنان آقاي هاشمي آرزوي هدايت و بخشش دارم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان