تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

لواط تفخیذی چیست و چه فرقی با لواط دارد؟

رضا ثقتی، مدیرکل سابق ارشاد استان گیلان به خاطر «لواط تفخیذی» به شلاق و تبعید محکوم شده است. تفخیذ طبق ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی عبارت است از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران‌ها یا نشیمنگاه انسان مذکر بدون دخول کامل.

قانون

رویداد۲۴| پرونده رضا ثقتی، مدیرکل سابق ارشاد استان گیلان، بنا به تشخیص دادگاه به لواط تفخیذی متهم و به صد ضربه شلاق و تبعید محکوم شده است. جدا از ابعاد سیاسی و امنیتی این پرونده، این حکم از لحاظ مفهوم «لواط تفخیذی» قابل توجه است.

با توجه به اینکه در قوانین کیفری جمهوری اسلامی ایران، رابطه جنسی ناقص یا جزئی میان مردان جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است این سوال مطرح است که «لواط تفخیذی» چیست و «لواط» و «تفخیذ» چه فرقی با هم دارند.

در قوانین ایران، دو نوع رابطه جنسی میان مردان به صورت مشخص تعریف شده است: لواط و تفخیذ. این دو از نظر میزان دخول، مجازات و شرایط وقوع جرم تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

لواط، بر اساس ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی، عبارت است از: دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه‌گاه در دبر (مقعد) انسان مذکر. در این جرم، میزان دخول حداقلی مشخص شده است و اصطلاحا به آن لواط ایقابی گفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: حکم رضا ثقتی صادر شد؛ شلاق و تبعید برای لواط تفخیذی | متهم پشت پرده کیست؟


در مقابل، تفخیذ (ماده ۲۳۵) عبارت است از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران‌ها یا نشیمنگاه انسان مذکر بدون دخول کامل. در تفخیذ، دخول به اندازه ختنه‌گاه صورت نمی‌گیرد و صرفا تماس جنسی سطحی محسوب می‌شود؛ بنابراین تفخیذ نوعی رابطه جنسی میان مردان است که کمتر از لواط شدت دارد.

از این رو مجازات لواط، بر اساس ماده ۲۳۴، اگر فاعل دارای شرایط احصان - شرایط احصان در ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی آمده‌است، به موجب این ماده، احصان مرد به معنی آن است که مرد دارای همسر دایمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت که بخواهد نیز امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد -  باشد و عمل به صورت عنف یا اکراه باشد، اعدام و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است. برای مفعول، در هر صورت وجود یا عدم احصان، اعدام اعمال می‌شود؛ و مجازات تفخیذ نیز بر اساس ماده ۲۳۶، حد فاعل و مفعول صد ضربه شلاق است و فرقی میان محصن و غیرمحصن یا عنف و غیرعنف وجود ندارد. اگر فاعل غیرمسلمان و مفعول مسلمان باشد، مجازات فاعل اعدام است.البته در صورت اکراه یا اجبار مفعول، مجازات اعمال نمی‌شود. همچنین اگر شخص ثالثی اقدام به نگه داشتن فرد برای انجام تفخیذ کند، مجازات شخص نگه‌دارنده بین ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

لواط علاوه بر مجازات اصلی، دارای مجازات تبعی نیز هست. بر اساس ماده ۱۰۵۶ قانون مدنی، شخصی که لواط انجام داده نمی‌تواند با مادر، خواهر یا دختر فرد لواط دهنده ازدواج کند.

در صورتی که ورود به دبر زن توسط زوج با ایجاد جرح یا نقص عضو همراه باشد، عمل او تحت عنوان ایراد جرح یا نقص عضو قابل تعقیب خواهد بود و مشمول دیه است.

سایر رفتار‌های جنسی میان انسان‌های مذکر که شامل بوسیدن، ملامسه و تماس شهوانی باشد، مطابق ماده ۲۳۷ مشمول ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش می‌شود.

تکرار همخوابی (دو زن یا دو مرد) بدون ضرورت و زیر یک پوشش، در مرتبه سوم مشمول صد ضربه شلاق برای هر طرف خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری، تحقیق و تعقیب در جرایم منافی عفت ممنوع است مگر اینکه جرم در منظر عام رخ داده یا شاکی وجود داشته باشد یا به عنف و سازمان‌یافته باشد. در غیر این صورت، قاضی موظف است متهم را به پوشاندن جرم و عدم اقرار توصیه کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قوانین و مقررات
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
عبدال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
1
10
خیلی موضوع مهمی بود؟سرتیترباشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
1
8
کلی به دانشجات ناکجا آباد اضافه شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
1
11
از کجا فهمیدید این مورد تفخیذی بوده!!!!!!!
خواستن طرف رو از کشته شدن نجات بدن و دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
7
2
نشر چنین اخباری درست به نظر نمیرسد ❌
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
1
12
به این مقوله میگن شیطنت قضایی و جزایی!!!!!
از کجا معلوم شد که دخول انجام نشده؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
آها ... قاضی فاعل و مفعول رو آورد و صحنه جرم رو عین همون فیلم بازسازی کردن ! قاضی که دقیق شد ؛ دید تفخیذذذذذذذ انجام شده ؛ نفس راحتی کشید که رضااااااجون نگران نباش ؛ برو خوش باش که خدا گفته تفخیذذذذذذذذذ با چندتا شلاق حله !!!
بازسازی صحنه در کشف جرم خیلی مهمه دادا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
1
8
آره
اینجوری هم میشه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
1
11
قاضی اونجا بوده ؟ چجوری تشخیص داده که نرفته ؟ مرغ پخته میخنده
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
1
9
ای کاش کارشناسانی که این همه برای لواط قانون نوشتند کاش برای اقتصاد و تورم بیکاری و ظلم به مردم هم قانون می نوشتند . الان من به سخنان اقای ابراهیم فیاض پی می برم در مورد همجنس بازی دز زمان افلاطون و سقراط در یونان باستان . من به عنوان یک فرد در این مانده ام که چرا علمای اینقدر برای جنس مخالف حساسیت دارند فقط فکرشان در مورد مسائل جنسی می باشد در صورتیکه مسائل جنسی در تخصص روان شناسان و متخصصان مربوط به خود را دارد .وظیفه علمای دین ترویج اخلاق حسنه و انسانیت و خدمت به هم نوع خود و دیگران و حفظ و حریم خانواده ها می باشد نه مسائل جنسی . علما به جای فکر مسائل جنسی به فکر این باشند که در کشور فقر و نداری بیداد می کنند و جوانان به خاطر مشکل مالی و نبود امکانات قادر به ازدواج نیستند و فساد همه جا را گرفته است و شما در مورد لولط تفسر می کنید تا این افراد گمراه جنسی که در حاکمیت دارای مقام هستند تبرئه کنید تا نظام اسیب نبیند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
خب اینا در حوزه تخصص خودشون قانون مینویسن .
کم تخصصی نیست . مثلا خیلی ها تا الان فکر میکردن حتما جهنمی هستن . ولی با این حکم قاضی متوجه شدن ای دل غافل نه تنها جهنم نمیرن بلکه نهایتا چندتا شلاق میخورن و بعد میرن بهشت پیش حوری و غلمان عزیز . چون بیشترشان اهل تفخیذکار بودن ؛ خبر نداشتن این مشکلی نداره اصلا .
عجب قاضی استادی بوده . ماشاالله . واقعا مهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
0
5
جواب کامل و جامع به پرسش تیتر شما نزد طوسی و ثقتی است می توانند به تفصیل شرح دهند!
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
1
2
لواط برای سادات اشکالی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
0
2
به خدا حال تهوع پیدا کردم.
بهتر است بیشتر در مورد انسانهای شریف چون دکتر کیوان مزدا بنویسید بلکه جماعتی معنی انسان بودن را بفهمند.
تابان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۸
0
2
تفاوت این جرم در عام یا خاص بودن مجرم است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۱
0
2
واقعا خود قوه قضاییه از این احکام شرمسار نیست ؟؟ دو باجناق روحانی با اون شرایط مستحجن و کثیف لواط میکنن و حکمی که خودشان ماده تبصره میزنن سعید طوسی کسی جواب درست نمیده و حکم بی گناهی میده ثقفی توی دفتر کارش و لواط حکمش میشه الت مالی تتلو با اون همه کثافت کاری و خواندن خانم وزیری میشه توبه کار و مورد عفو بعد استاد دانشگاه بخاطر اظهار نظر درست و بجا دانشجو بخاطر امدن در خیابان و جوان بیکار و بی پول بی اینده برای اتش زدن یک سطل اشغال و وووو اینها باید یا سرشان بالای دار باشد یا توی زندان با بدترین شرایط یعنی من به عنوان یک رزمنده یک جانباز از مردم کشورم شرمسارم از این همه عدالت
.‌
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
0
4
واقعا پناه برخدا، نمردیم و چ چیزایی دیدیم..
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
0
0
وای. نظر ها. عالیه. یعنی. فقط. اونا. رو. خوندم. کیف. کردم خواستم. بنویسم. دیدم. کامله. ایول😂👌
نظرات شما