تاریخ انتشار: ۰۰:۲۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
مسعود سلیمانی، رییس فدراسیون اسکواش:

باید به زانوهای خود اتکا کنیم

مسعود سليمانی، رییس فدراسیون اسکواش، دانش آموخته دكترای تخصصی مديريت ورزشی پرديس دانشگاه تهران است. وی سال ها و در بخش های مختلف ورزشی کشور حضور داشته و جز آن دسته از مدیرانی است که کارنامه ای قابل دفاع دارد.
رویداد۲۴- مسعود سليمانی، رییس فدراسیون اسکواش، دانش آموخته دكترای تخصصی مديريت ورزشی پرديس دانشگاه تهران است. وی سال ها و در بخش های مختلف ورزشی کشور حضور داشته و جز آن دسته از مدیرانی است که کارنامه ای قابل دفاع دارد. شاید بهترین حمایت از وی زمانی صورت گرفت که محمود گودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان از فدراسیون اسکواش به عنوان فدراسیون نمونه یاد کرد. مسعود سلیمانی که اکنون هفت سال است که ریاست فدراسیون اسکواش را به عهده دارد از وضعیت فدراسیون، رشته ورزشی اسکواش و پیشرفت های سال اخیر می گوید.

* شما در چه سالی به عنوان رییس فدراسیون اسکواش انتخاب شدید؟
قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم که من از سال 1366 دانشجوی تربیت بدنی بودم. از فوق دیپلم، تحصیل من در ورزش رقم خورد و تا امروز که در حال به پایان رساندن دوره دکترای خودم هستم ادامه دارد. بنده سال ها نایب رییس فدراسیون ژیمناستیک بودم. اما در رشته ورزشی اسکواش ابتدا به عنوان نایب رییس در این فدراسیون مشغول به کار شدم. آقای دکتر قاسمی، رییس فدراسیون اسکواش وقتی 4 سال ریاستش به اتمام رسید آقای مهندس علی آبادی با آقای دکتر محمد شریف ملک زاده جلسه ای را داشتند و نهایتا منجر به آن شد که آقای ملک زاده به عنوان رییس فدراسیون اسکواش انتخاب شدند. پس از آمدن ایشان به فدراسیون، یک سالی را در کنارشان بودم ولی به دلیل خطوط فکری متفاوتی که با هم داشتیم علاقه مند بودم که فدراسیون را ترک و به سازمان منتقل شوم که با درخواست من موافقت شد. در زمان آقای دکتر سعیدلو، رییس وقت سازمان تربیت بدنی، مجمع اسکواش برگزار شد و من با رای قاطع به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شدم. از 15 اسفند 1388 تاکنون توفیق این را دارم که به این رشته ورزشی خدمت کنم.

* در حال حاضر ریاست فدراسیون اسکواش به عنوان شغل اصلی شما محسوب می شود یا به مانند برخی مدیران گذشته ریاست فدراسیون شغل دوم یا چندم شما به حساب می آید؟
من از کارشناسان وزارت ورزش و جوانان هستم و از اینرو مامور شدم به فدراسیون اسکواش. حقوق من هم از وزارتخانه به فدراسیون اسکواش منتقل شده است.

* رشته ورزشی اسکواش برای مردم بسیار ناشناخته است. برای اینکه مردم به این ورزش پرتحرک علاقه نشان دهند چه کارهایی را انجام دادید؟
ما 9 استرانژی را تبیین کردیم. جذاب ترین استراتژی فدراسیون، تعامل با رسانه ملی بود. اصلی ترین راه موفقیت در بهبود وضعیت اسکواش تعامل با رسانه ها است. ما ارتباط خوبی با رسانه های مختلف برقرار کردیم و علاقه مندیم این ارتباط حسنه همچنان ادامه داشته باشد. ما در مرحله بعد آموزش رایگان اسکواش را برای همه معلمان ورزش سراسر کشور به مدت دو روز و بصورت دوره ای و در نقاط مختلف کشور راه انداختیم. همین کار، یک راه مناسب برای ترویج رشته ورزشی اسکواش است. ورزش اسکواش را در زندان ها راه اندازی کردیم و در این راستا تفاهم نامه هایی را هم با سازمان زندان ها نوشتیم. 16 تفاهم نامه عملیاتی را در سازمان های مرتبط دیگر به مانند آموزش و پرورش و محیط زیست به امضا رساندیم. برای آنکه اسکواش را بیش از گذشته در ایران فعال کنیم با شهرداری ها وارد مذاکره شدیم. هم اکنون رابطه محکم و پایداری با شهرداری تهران برقرار کردیم. این روزها هم در تلاشم که 40امین قول خودم که ساخت یک آکادمی بین المللی اسکواش است را به سرانجام برسانم. البته این کار زمان بر است ولی تمام توان خود را گذاشته ام که به مانند 39 قولی که دادم و انجام شد این قول را هم عملیاتی کنم.


* تعامل فدراسیون اسکواش با وزارت ورزش و جوانان به چه صورت است؟
اینکه فدراسیون ها در زمان جابجایی وزیر ورزش و جوانان به دنبال گرفتن اعتبار از وزارتخانه می روند بسیار کار اشتباهی است و این توان کم آن فدراسیون را نشان می دهد. بطور مثال ما اگر همت کنیم و آکادمی اسکواش را بسازیم مطمئنا هم فدراسیون را خودکفا کردیم و هم یک محیط امنی را برای تیم های ملی خود به وجود آورده ایم. اینکه خیلی از فدراسیون ها از بی پولی می نالند و به وزارت ورزش و جوانان انتقاد می کنند، راه صحیحی نیست چون در حال حاضر هم جا مشکل بی پولی وجود دارد. پس، گرفتن یا نگرفتن اعتبار دلیل بر تعامل خوب و بد فدراسیون ها با وزارت ورزش و جوانان نیست. در کشورهای پیشرفته دولت به ورزش کمک نمی کند و ما هم باید یاد بگیریم که به زانوهای خودمان اتکا کنیم. امروز ما توانسته ایم با اتکا به توان خود کاری کنیم که 32 باشگاه فعال اسکواش در کشور حضور داشته باشند. در حال حاضر تعامل ما با وزارتخانه خوب و منطقی است و می دانیم که برای پیشرفت اسکواش فقط نباید منتظر تخصیص اعتبارات از سوی وزارتخانه باشیم.

* نگاه مدیران ارشد ورزش به اسکواش به چه صورت است؟
در یک کلام فوق العاده است. از آنجایی که من از بدنه ورزش کشور هستم، مدیران ارشد هم مرا پذیرفته اند و نگاه مثبتی به فدراسیون دارند. یک روز خبرنگار صداوسیما در مقابل دوربین از آقای دکتر گودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان پرسید که از چه فدراسیونی راضی هستید؟ ایشان گفتند اسکواش. این نشان می دهد مدیران ارشد برنامه های ما را پسندیده اند.

* بطور ویژه برای آنکه اسکواش از رسانه ملی دیده شود چه تعاملی را با مدیران صداوسیما برقرار کردید؟
ما برنامه های تولیدی زیادی را از گذشته تاکنون داشته ایم و به دنبال آن هستیم که گام به گام ورزش اسکواش را به جامعه معرفی کنیم. جلساتی را با مدیر شبکه سه سیما آقای مهندس آقا زمانی و آقای شیعه، مدیر شبکه ورزش برگزار کردیم و دوستان هم خیلی به ما محبت نشان دادند که جا دارد از آن ها تشکر کنم. یک برنامه خاص رادیویی با نام مجله اسکواش که سه بار در هفته پخش می شود را در دستور کار خود قرار دادیم. مجموع این جلسات و تعاملات نشان می دهد که تعامل خوبی را با صداوسیما برقرار کرده ایم.

* در حال حاضر چند زمین اسکواش در کشور وجود دارد؟
هم اکنون 158 زمین اسکواش در کشور موجود است.

* در هر 31 استان دارای رییس و دبیر هستید؟
در هر 31 استان رییس و دبیر داریم فقط در چهار استان، روسا، سرپرست هستند که باید در اسرع وقت انتخابات را در این چهار استان برگزار کنیم.

* آماری دارید که نشان دهد چند نفر در کشور اسکواش بازی می کنند؟
15 هزار نفر در کشور اسکواش بازی می کنند که از این تعداد 8 هزار نفر بصورت سازماندهی شده در حال فعالیت هستند. قبل از این که من کار را دست بگیرم تعداد افرادی که اسکواش بازی می کردند 3 هزار نفر بود.

* حضور بانوان در اسکواش به چه صورت است؟
60 درصد افرادی که اسکواش بازی می کنند خانم و 40 درصد دیگر آقا هستند. این آمار نشان می دهد که بانوان به مراتب بیشتر از آقایان در این رشته ورزشی فعال هستند.

* در دولت یازدهم از شما به عنوان گزینه مدیرکلی ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی یاد می کردند. آیا در این رابطه با شما صحبتی شد؟
از گذشته های دورتر همیشه اسم بنده به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی مطرح بود. بهرحال من بیرجندی هستم و دوستان تصور می کردند که می توانم به حوزه ورزش و جوانان آن خطه کمک کنم ولی ترجیح دادم در فدراسیون اسکواش بمانم و کار خود را در این حوزه ادامه دهم.

منبع: ورزش و جوان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان